Hur ska jag göra med min skygga katt

K

karlsson

När jag tog Nisse var han runt 5 månader och hade levt ganska isolerat med sin mamma och kullsyster. Ägaren var nämligen aldrig hemma i princip, så vad jag förstår matades katterna av grannen.

Hos mig fick han vara utekatt (dvs ute dagtid - inne nattetid) första 2 åren eftersom jag då bodde i hus väldigt lämpligt ute på vischan. Nu i sommar har jag flyttat lite "centralare", på landet men med grannar och trafik så att säga, så han fick bli innekatt. Det har fungerat rätt så bra, han verkar inte vilja gå ut utan tror sig vara inne. Har dock smitit ut några gånger, men kommit tillbaka efter ett tag.

Problemet är att han är så fruktansvärt skygg. Det går bra med mig och hunden (hans bästis :love: ) men så fort det kommer folk hit gömmer han sig. Han törs inte komma fram förrän efter någon timme.
Igår försökte han smita ut genom ett fönster (vilket han smitit ut genom förut, men då var det helt öppet) som stod på glänt, och fick panik när han inte tog sig ut. :crazy: Han rev ut allt på fönsterbrädan och jag trodde han skulle klösa sönder fönsterramen - så panikslagen var han! :eek: :crazy:

Han är väldigt hispig och rädd av sig med andra ord, och jag vet inte riktigt hur jag ska tackla problemet.
På ett sätt är han en fin katt, som inte gör något väsen av sig här hemma eller på något sätt är "besvärlig" (utom när han river ner blommorna då...), på ett annat sätt känner jag att han inte mår bra mentalt och jag funderar ibland på om det är rätt mot honom att låta honom må så dåligt. :confused:

Det här kanske låter egoistiskt (missförstå mig inte!) men jag har alltid velat ha (och haft) mysiga "knäkatter" som är sociala och vill lägga sig i knät när man ser TV, jamar när den är hungrig, leker ibland - visar att den finns!
Som det är nu ser jag nästan aldrig till honom, och varje gång det knackar på dörren måste jag tänka "var är katten" för att hinna stänga in honom någonstans för att undvika panikslag. :cry:

Hur ska jag göra?
Är jag egoistisk?
*velig*

Sv: Hur ska jag göra med min skygga katt

Kanske kan ge bort honom till någon som bor mer på landet så han kan få vara ute mycket? Hoppas det löser sig för dig!

Vet inte vad du ska göra, pröva att söka på internet(som du ju gör när du skriver på Buke) det finns säkert en del saker att göra.

Sedan tänkte jag säga att min mamma har en katt som heter Molly, hon fick knappt något kel de första månaderna, så jag är säker på att det inverkar väldigt mycket på katten i framtiden. Hon springer och gömmer sig om det kommer främmande, oftast under sängen och ligger där i timmar. Men hon är även väldigt gosig av sig med familjen, så det är inte riktigt lika illa.

Kanske kan du be några av dina vänner att försöka ta mer kontakt med honom, bjuda han på jättegod mat så fort det kommer främmande, så att han förknippar främmande folk med bra saker.

Skaffa en kattkompis till honom som livar upp han? Så att han får sällskap och du får en mysig knäkatt? Det finns massor av härliga katter på katthemmen!
Spånar bara lite...

Lycka till med Nisse iaf! :)

Heulwen skrev:
Skaffa en kattkompis till honom som livar upp han? Så att han får sällskap och du får en mysig knäkatt? Det finns massor av härliga katter på katthemmen!

Hade jag gärna gjort, men jag velar hit och dit. En till katt kostar pengar och det går dubbelt så mycket mat, kattsand osv... Bor i lägenhet på 70 kvm, och det känns lite trångt med två katter och en 60-kiloshund. :(

Jag lever stundtals med tre katter och en 65kgs hund på 41 kvadrat :angel: Men det är trångt må jag säja, det är alltid någon man snubblar över även fast hunden inte gör mycket väsen av sig, är man inne så är man avaktiverad och hon ligger för det mesta och vilar.
Det går inte dubbelt upp av allting när man skaffar en till katt, användningen av kattsand exempelvis har inte gått upp ett jota eftersom jag endå gör rent där på bajs och kiss dagligen.

Personligen tror jag alla mår bra av en artfrände, min stora katt har blivit mycket dåligt behandlad och har på dessa två år genomgått en stor förändring genom tålamod och att han fått ta saker i sin egen takt.
Han har f.f. kvar sin rädsla för män, men han har blivit mer kontaktsökande för okända som kommer hem hit och det är enbart positivt från en katt som senast i höstas genast sprang och gömde sej under bäddmaddrassen (nu har han inte legat där sedan före jul).

Kommer det hem någon okänd, stäng inte in honom men låt passagen vara fri till dit har brukar gömma sig, gör inget väsen av honom och prata med dina gäster.
Tids nog kommer han komma fram av sig självt, gör ingenting utan prata bara vänligt till honom och locka på honom, vill han inte komma fram utan går iväg låt honom göra det.
Har han kommit så långt så han kommer fram till dig, be gästen locka på honom och prata vänligt med honom -det är trevligt med besök, de är inte påträngande och är inte elaka -de måste han få upptäcka själv. Det går inte med tvångshållning.

Jag tror helt klart att han kommer bättra sig -men det måste säjas att min katt gjorde enormt stora framsteg när jag skaffade min andra katt som inte räddes någonting.
Ge inte upp, det går.
Igår exempelvis, satt jag ute hos grannen och han kom hem och jag ropade på honom, han kom i full fart och lät sig bli klappad av både grannen och hennes bror :bow: Förra året såg hon knappt av honom -bara rumpan när han sprang iväg.

Angående utrymme, så fungerar det mer än väl. Min mamma har två katter och hund på 60 kvm. Sedan så lever katter mer på höjden, om de har saker de kan klättra på och hoppa mellan så är det jättebra.

Strunta i att leta efterkatten och strunta i att den får sk panikslag när det kommer folk...det jag däremot tycker är att du ska bjuda hem folk OFTARE...På så vis är katten tvingad att konfronteras med andra människor än bara med dig. Jag har själv en sådan katt, var vildkattunge tills den va 7 månader. Om man bara har det lugnt och skönt hela tiden med en och samma människa...ja då vänjer ju sig katten vid detta...kommer det fler folk och hällsar på..då försvinner katten som en avlöning och blir skiträdd. Min vändpunkt, eller kattens vändpunkt kom när min mamma/styvpappa/bror kom och hällsade på 1 vecka...Då var det folk hemma hela tiden, liv och rörelse och katten fick så lov att börja acceptera annat folk än mig...Hon kunde inte ligga under en soffa 1 vecka..hon måste ju äta/kissa/bajsa nångång...Så nu går det bra med andra människor även om hon är fortfarande skygg...Men hon får defentivt INTE panik längre.

Jag har två katter som båda betett sig som du beskriver. Pixel, min äldsta katt, blev illa behandlad som kattunge. Jag fick henne när hon var ca 5-6 veckor och då hade hon varit i "fosterhem" i en vecka. Hon blev förstås väldigt präglad på mig och var länge mycket rädd för andra människor. Hon vande sig vid dem som kom hem till mig ofta, men det är först efter 7-8 år som hon börjat gå fram till "nya" människor.

Zeta, den yngsta, är unge till en hittekatt. Mamman var utsvulten och med ungar när hon adopterades av min dåvarande granne. Mamman var alltså inte riktigt trygg med människor, och det tog ungarna förstås efter. Zeta är OK med mig och min man, och med människor som är här någorlunda ofta, men hon är fortfarande mycket skygg för främmande. När vi varit bortresta och haft någon som kommit och matat katterna har hon inte kommit fram medan de varit i lägenheten.

Min lösning har varit att helt enkelt ignorera katten - hon har fått gå och gömma sig och vara ifred, och jag har sagt åt mina gäster att inte försöka ta kontakt med henne utan låta henne komma fram när hon själv vill. Därmed vet hon att hon får vara ifred när hon vill. Zeta är väldigt förtjust i att lägga sig bakom böckerna högt upp i en bokhylla, då har hon fortfarande koll på vad folk gör men hon syns inte... Med tiden har de insett att det faktiskt inte händer något läskigt bara för att det finns nya människor i närheten och de har kommit fram mer och mer. Jag har gärna lockat lite på dem och varit "inbjudande", men aldrig försökt hålla kvar dem när de har velat gå.

Jag har också kastat leksaker, studsbollar och sånt, så de har jagat dem in i rummet där det funnits gäster. Då är de så upptagna att de inte har tid att vara rädda ;)

Tack för många tänkvärda tips!

Jag ska fundera på detta med en till katt. Visst skulle det vara kul och så, men jag tvekar som sagt. En katt ska man ha många år, så jag vill att det ska kännas rätt. Är dessutom sugen på raskatt, men har varken råd att köpa en sådan just nu eller ens bestämt mig för ras. ;)

Nåja, vi får se.

Min "mellan-katt" köpte jag för att Pixel skulle få sällskap eftersom jag jobbade rätt mycket en period. Han är birma men han får inte avlas efter pga ett medfött och ärftligt problem, så jag behövde inte betala vad en avelskatt skulle kosta. Det kan vara något att tänka på kanske, att försöka hitta en som inte går att avla på?

Birmor är för övrigt väldigt trevliga katter men inte så smarta och väldigt "pratsamma":)

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Katthälsa Vågar man kastrera en 12 år gammal honkatt och vad är riskerna med detta? Ägaren hade ingen kunskap om honkatter och kastrering när...
Svar
6
· Visningar
9 763
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa För två år sedan fick vi en 7-8 årig kastrerad utekatt från ett hem där han inte längre var önskad. Han fanns sig till rätta oväntat...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: moiran
·
Övr. Katt Min vän tog en 4-årig honkatt från ett katthem i julas. Hon blev bortlämnad av sina förra ägare för att hon började kissa inomhus i...
Svar
4
· Visningar
1 338
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama