Hur ska jag göra?!

Z

zazzabella

Jag har hämtat hö två gånger från "min höbonde" i år första gången jag hämtade hö räckte det juni-augusti och den andra gången räckte det september-november. Det är så att "min höbonde" har slått allt hö och sedan lagt ihop allt tillsammans på höfläkten för att torkas och har sedan efter det balat höet. Så allt hö är liksom blandat med varandra. Jag har ju än så länge hämtat hö två gånger i år och det har räckt i ca 3 månader vadera gång. Men nu kommer det räcka ca 1 månad, mer hästar och mer hö behövs ges. Det känns lite jobbigt och inte så billigt att ta analys varje gång jag hämtar hö. Så jag tänkte att man borde ju faktiskt kunna jämföra de två analyserna jag redan har tagit och utgå från dom? Eller måste jag göra en analys varje månad när jag hämtar "samma" hö?

När jag hämtade hö i juni tog jag den första analysen på det höet, det fick följande värden. Höanalys 1, juni-augusti:
ts 84%
7,4 MJ
26 Smrp
2.5 Ca
2 P
0,9 Mg

Den andra gången jag tog en analys på "samma" hö fick följande värden. Höanalys 2, september-november:
ts 84%
7,7 MJ
24 Smrp
2 Ca
1,8 P
0,7 Mg

Hur tycker ni att jag ska göra? Hur ska jag räkna och så?

mvh bella :)
 
Sv: Hur ska jag göra?!

Det hö du hämtade i Juni. var det slaget i år eller kanske det var fjolårshö? Om det var slaget i år tror jag att proteinet var högre eftersom det var taget så pass tidigt (fast det borde i så fall varit ännu högre??) Jag hämtar liksom du hö som lagts "på hög" och balats efter skulltorkning. Jag gör en analys och sedan utgår jag ifrån att proteinet blir bättre vartefter som jag hämtar, eftersom det tidigast tagna höet ligger "i botten" om du förstår hur jag menar. Men jag kör samma foderstat som för analysen. Om nu detta gjorde dig någe klokare vet jag inte! :D /Kicki
 
Sv: Hur ska jag göra?!

Jag skulle nog ha gått på ett medel av de två befintliga analyserna om jag inte hade någon särskild misstanke om att det är någon stor skillnad i värdena på det nya höet.

mvh Jessica
 
Sv: Hur ska jag göra?!

Är det hö från samma åkrar, slaget ungefär samtidigt och med såpass likadana analyssvar skulle jag gå på ett medelvärde. Jag förmodar att bonden dessutom kör samma rutiner vad gäller skötseln av åkrarna, och att de ligger rätt nära varandra?

Du kan ändå aldrig vara TVÄRSÄKER på varenda höstrå (eller ens vad hästarna sätter i sig) och de båda provsvar du har ligger ju väldigt nära varandra. Och som alltid så gäller det ju att använda ögonen, också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 592
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 167
Foder & Strö Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 318
Senast: AnnDerry
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 399
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp