Hur ska jag göra med lunchen??

caradan

Trådstartare
From mån börjar jag jobba (sist jag gjorde det var feb-02!) och har nu problem med att fodra lunch till mina hästar.
De får frukost (krafftfoder inne och hö ute) vid 8 tiden och sen får de inget förrens när jag kommer hem vid 18.30 men det är lite väl lång tid tycker jag och helst iom att de är vana att få lunch vid 13 tiden...

De får nu 2 kg på mo (en stor och en mini häst) och 2kg kg lunch, 1kg vid insläpp och 3 kg kv.

Men om jag ger 4 kg på mo så tar det ju slut på direkten...

Hur gör ni andra?
 
I ena stallet har vi en snäll granne (pensionär) som vi mutat med 300:-/månaden mot att han lunchar våra hästar. :)
Andra stallet är helinackordering så där lunchar stallägarna.
 
Precis som tjejen här över sa så är det perfekt om du har en snäll granne som kan gå å ge hästarna lunch om dagen...

Lycka till med dina hästar framöver !!
MVH
//:Emilie :idea:
 
det finns ju grindar med timer som man kan ha, så man kan lägga ut hö i en liten "hage i hagen" eller liknande, och sen öppnas grinden mitt på dagen.
Annars kanske du kan göra om foderstaten och lägga till halm, och ge lite hö på morgonen, och en del halm i hagen på morgonen. Det brukar ju räcka längre för hästarna.
 
Vi gick över på fri tillgång i hagen eftersom vi jobbade sent alla i familjen och det inte fanns någon annan aktuell att fråga heller.
 
Vi har också problem med sena luncher i vårat stall och vi har ställt in en storbal halm för att de ska ha nått att pyssla och äta på under dagarna.Och halmen passar alla hos oss bäst.
 
Svar rill er alla...

Jag har nu betsämt mig för att det blir fri tillgång till hö i hagen så slipper jag problemet helt och hållet...
 
Jag kör med timergrind. Helt suveränt bra! fattar inte hur jag klarade mej innan, men det var alltid ett evigt passande. Nu har jag en liten mindre hage i den stora hagen. Grinden körs med batteri (dvs inga långa kablar behöver dras) å sen så ställer man bara in vilken tid grinden ska öppnas (resorband som flyger upp). Som sagt... helt suveränt (och relativt billigt)!
 
Ett altenativ är att ha en höhäck i hagen och fylla på den med halm på morgonen. Då har ju hästarna lite bukfylla tills du kommer hem. Ger du halm så vräker de nog inte i sig det direkt när de kommer ut som de kanske gör med hö.
 
Mina har fri tillgång till halm på lösdriften. Fri tillgång på hösilage vill jag inte ge för då blir valacken för tjock och han har tidigare haft problem med ett framben.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 269
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö hej! har funderat lite på vad folk har för fodetider, och vet att denna fråga har diskuterats måånga gånger men ändå;) jag ger frukost...
2
Svar
35
· Visningar
2 219
Senast: jozzan1234
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 296
Senast: shia
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp