Hur ska jag fodra med detta hösilage?

lis

Trådstartare
Har 2 st fullblod av svårfödd typ. Och en haflinger som är lättfödd. Haflingern är lite tjock, han rids varje dag,tränas i dressyr och hoppning och konditionstränar 1gång i veckan. Fullbloden är i bra hull och rids regelbundet. Till problemet: Mitt analysresultat på hösilaget ser ut så här: Ts:72% Energi 8,3g/kg foder. Smrp:88g/kg foder kalcium:5,3g/kg foder. Fosfor:2,8g/kg foder. Magnesium:1.7g/kg foder. Kalium 19,7g/kg foder.
Hur mkt mat ska jag ge haflingern? Fullbloden går på fri tillgång på hösilage och haflingern får gå i egen hage så han inte äter upp deras mat:angel:

Sv: Hur ska jag fodra med detta hösilage?

Oj vilket bra hösilage! Perfekt fullblodsmat!
Haflingern behöver ju inget kraftfoder i varje fall. Ge så han får i sig tillräckligt med TS, ev byt ut lite mot halm?? + ev tillskott av mineral/vitamin beroende på om det blir brist på nåt? Kolla på Hippocampus foderstats beräkning, väldigt enkelt!!

Sv: Hur ska jag fodra med detta hösilage?

Till haflingern passar det kanske att blanda med halm och fortfarande ha en kvot på minst 6. Förutsatt att den äter halmen såklart.

Jag skulle gärna ha ditt foder till mitt fbl :(

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
9 294
Senast: Newbee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA