Hur ska jag få styr på min fd. travare ?

I

ImFabulous

Jag hoppas att jag kan få bra tips utav någon här.

Det är iallafall så, att min travarkille på 16 år är så himla stressad. Jag har haft honom i nästan 7 år, men hans stressiga, och extremt heta temperament under ryttare har jag aldrig lyckats få bukt med.

På marken är han världens snällaste och gosigaste.

När man rider honom känns han okoncentrerad och extremt känslig. Han vill jättegärna skritta och trava jättefort och ryckigt. Han är ostadig och "studdsig". Det finns helt enkelt ingen styrsel i hans sätt.

Han har stått ganska länge nu, och jag vet sedan tidigare att han blir något lättare när han har fått upp sin kondition. Men detta är ett problem som alltid kvarstår, mer eller mindre.

Jag kommer aldrig kunna göra mig av med honom och skaffa någon annan, så jag hoppas verkligen på bra tips om hur man lugnar en stressad fd travare, och hur jag ska kunna göra honom mer "stadig".

:confused:

Maila gärna!

Sv: Hur ska jag få styr på min fd. travare ?

Okej, hur mkt rider du?
Vad får han för mat?
Prova ge bara grovfoder ett tag och kanske liite mineraler och sånt ostället?

passar sadeln?
Har han ett bett som passar? För tjock? För långt? osv.

börja fundera över dom sakerna jag skrev här ovanför, sen börjar du rida! ut å skritta på långa tyglar, minst 5 ggr i veckan, känn att du slappnar av och sitt på rumpan! sjungk ner i sadeln ordentligt så han känner dig!

Jessica

Hejsan!
Jag har PRECIS samma problem.
Jag har också en travare, som jag har haft i ca 6 ½ år nu.. Imellanåt är hon hur snäll och lugn som helst, men sen blir hon som ett monster. Stressar hela tiden och springer hon inte framåt, så hoppar hon upp och ner, eller reser sig. Och hon verkar inte har ont nånstans, utan det är mest.. Hon vill inte helt enkelt.
Har det senaste året knappt lyckas rida ut på henne, för hon stirrar upp sig så himla.

Funderar på att ta hem någon som kan ge mig lite lektioner i NH. Och se om jag lyckas få bukt med det..
Jag är öppen för alla tips och ideer, jag med!
Johanna

Hejsan!
Jag har PRECIS samma problem.
Jag har också en travare, som jag har haft i ca 6 ½ år nu.. Imellanåt är hon hur snäll och lugn som helst, men sen blir hon som ett monster. Stressar hela tiden och springer hon inte framåt, så hoppar hon upp och ner, eller reser sig. Och hon verkar inte har ont nånstans, utan det är mest.. Hon vill inte helt enkelt.
Har det senaste året knappt lyckas rida ut på henne, för hon stirrar upp sig så himla.

Funderar på att ta hem någon som kan ge mig lite lektioner i NH. Och se om jag lyckas få bukt med det..
Jag är öppen för alla tips och ideer, jag med!
Johanna

Jag har också en f.d travare, ett 10årigt sto som jag haft i 2år snart. Och hon är precis som din, ibland lugn och jätte trevlig att rida men ibland (ganska ofta) stressar hon upp sig, får hon inte springa så reser hon sig eller fryser fast i marken. :/ Så jag vill också gärna ha massa tips. :D:D

//Diana

jag har tränat tre fd travare som varit som din/era hästar. Jättestressade och vill bara trava trava trava. Jag upptäkte att om man började arbeta dem från marken, ev. i en korall om man har tillgångt ill det på grunderna i NH så blev de mindre stressade. Att inte sätta några krav på dem i början och själv vara så lugn som möjligt hjälpte också. Sen red jag antingen barbacka eller med en westernsadel för att se om de hade ont av sadeln, ändrade även tillö hackamore istället för bett och en av dem gick det tom. så långt att jag endast red med ett snöre runt halsen i korallen. Att totalt ändra ridsätt brukar fungera och samtidigt kanske ändra lite i kosten, dra ner på högenergifoder och ge mer hö istället. Efetr ett tag med högintensiv träning och ett helt annat ridsätt blev de mycket lugnare och en av dem började jag tom. kunna rida engelsk stil med igen.
Lycka till!

Jag har provat det.. :) Fast jag har iofs inte haft någon korall, utan haft henne lös på volten ist. (nästan samma sak. ;). ) Och hon är verkligen jättesnäll då. Och jag red nästan hela sommaren utan sadel, och jag tog av så mycket som möjligt, bla nosgrimman och allt. bara bett och häst. Och i början gick hon bra, men sen vet jag inte vad som hände.. Precis som om hon tröttnade på det också.. Så ja.. Vi får se. Jag ska försöka få lite fantasi och hoppas att jag lyckas hålla henne på bra humör. :)

Låt dom vara travhäst i bland, spänn för och kör!!! Det har funkat på dom fd travare som jag har hjälpt till att utbilda. Mycket mer harmoniska och lugna. En travare är ju trots allt född till att trava, tyvärr så kanske dom inte alls är lyckliga med sin nya arbetsuppgift som ridhäst. Lägg till en kördag i veckan så får du garanterat en lyckligare häst. Absolut ingen nackdel vad gäller fortsatt utbildning som ridhäst. Det är min erfarenhet i varje fall.

Vad du kan träna är att låta honom skritta j ä t t e långsamt. Lucia tåg han ska skrida fram sedan låter du honom gå i sin takt lång och låg...

Det gör att han inte behöver springa ikapp sin balans hela tiden.

När det sitter bra i skritt gör du lika i trav, kortar och länger...

Du kan prova att gå själv jättelångsamt utan häst håll balansen på en fot och rulla långsamt över till nästa fot- ofta har ryttare med snabba hästar problem att göra övningen utan häst :angel:

Jag tycker att det låter vettigt faktiskt! :) men tyvärr har jag varken tillgång till vagn, eller sele. Och eftersom min häst inte klarar av att hålla sig i skinnet ute, så blir det även trångt på ridbanan.. :(

Jag kanske borde tillägga att jag rider både med och utan sadel, både med tjocka och tunna bett, och ibland med hackamoore.. Efter dessa 7 år måste jag ändå påstå att det sitter i hans huvud! :P

Jag tror jag ska försöka att låta bli att skänkla, saken är bara den att han absolut inte förstår något annat än just skänkeln. Hur ska jag lyckas fatta galopp enbart med hjälp av mitt bäcken ? :S helskumt.

Tack för alla svar, though!

Slutar jag ge honom kraftfoder (även detta har jag prövat ett antal gånger) så orkar han ingenting, utan står faktiskt helt stilla och vägrar i princip röra sig. Jag har också prövat att byta kraftfoder, ta bort all havre och ersätta med korn osv, men detta är inget som hjälpt!

Gott folk, jag har prövat allt ! :P

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 966
Senast: Milosari
·
Hundträning Nora är otroligt lydig och väluppfostrad, hon gör ingenting hon inte får och jag är trygg med det. Hon går aldrig fram till människor om...
2
Svar
31
· Visningar
3 017
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar