Hur ska jag få min häst tjockare?

F

favvo_tjejen

jaaa.. läste ju nyss en annan som hade prolem med att sin häst var för tjock, jag har ett annat prblem.. att min är för smal!.. lr den är säkert rätt lagom??.. men jag vill hellre att mitt sto är lite rundare.. än ett vandrande skelett!" hon rids ca 5-6 ggr/vecka.. och det är blandat hur vi rider.. men vi brukar vara ute å rida väldigt länge.. bruka kunna bli upp till två timmar ibland :o men det tycker hon bara är kul :D

min häst äter:
8 dl kraft och 6 dl havre på morgonen + ca 4 kg hö
1 l havre + 1 l kraft på kvällen + ca 4 kg hö

har även en fråga om hon då får i sig alla mineraler å allt vad hon nu behöver?! är väldigt dålig på att lägga upp sånt!

tack för alla svar! :banana:
 
Vet du, den här frågan skulle du i stället lägga på forumet som heter FODER så kommer du få många fler svar :)

Men en sak kan jag säga dig och det är att du omöjligt kan veta om din häst får i sig tillräckligt med mineraler eller för den delen energi och protein om du inte har analys på ditt hö? Finns det?
En tumregel är att ge minst 1,5 kg hö per 100 kg häst. Hur stor är din häst, vad väger den?
 
Soja är alltid bra att få dem till att gå upp i vikt. Börja med 1 dl och öka efterhand med en veckan mellanrum. Kolla att hästen inte får gallor i benen för då har du gett för mycket. Det funkar jättebra på min pålla!
 
man kan ju inte bara slänga på soja som är extremt proteinrikt utan att veta hur mycket protein hästen redan får i sig?
Dessutom finns det maxgiva på soja så det bör man fodra med med försiktighet.
 
korn kross och lusernpellets är rätt bra om man vill ha upp dom i hull men inte riskera att dom blir piggare :bump:
 
hejsan!
Lusern funkar väldigt br apå min connemara som blir galen utav havre .. o som ofta ligger lite åt d smala hållet...
dessutom får hon mycke mera hö.. har inte fri tillgång men däremot så har hon nästan alltid hö inomhus o hon o den andra ponnyn (d ponnier) delarpå en höbal ute varje dag.
Vi brukar oxå ge dom majsolja. D kan domäta utan att bli hispiga..ge 1 dl varje dag.

lycka till!
 
kraft...vad är det för nåt? Krafft?? Grund, Groov??
Om det är krafft foder du använder så skulle jag om du inte har analys rekommendera GROOV, 1-2 kg
Sen byta bort havren mot lusern. Skulle ge ca 1-2 kg!
Och öka på högivan till 10 kg!

Nu tänker jag att du har en stor häst som bör väga minst 500 kg!

Mineralerna går ju inte att räkna på om du inte har analys!
 
jag har en travare i mitt stall som e väldigt smal.... han får 1 dl olja om dagen... men då får man oxå tänka på att hälla i vatten i maten eftersom den klumpar sig... han har stått i stallet i över 1 år o när han kom såg han ut som ett vandrande skelett... nu har han gått upp i vikt o man ser knappt revbenen längre... han har ju fortfarande lite till att går upp men han har gått upp jätte mkt sen han kom eftersom han får både korn, havre, betfor, mineraler o olja... prova d... men ta inte för mkt bara.. o glöm inte vattnet... :smirk: :bump:
 
om hon inte har analys så tycker jag att det är bra att ge nåt foder med lite extra protein i!

Havre och betfor är ju inge proteinhöjande om man säger så. Inte olja heller för delen. Men olja fungerar bra som hullhöjande om proteinbehovet är täckt!
 
Du kan inte ge din häst mat två ggr per dag bara!!


Och höet måste analyseras, som du redan läst härovanför, så att hästen får en någorlunda riktig foderstat
P
 
ville bara påpeka att i krafft´s "utfodringens ABC" står det att om man ger en häst för mycket havre kan den få proteinöverskott..
inget jag vet något om, men det står det iaf..
 
njaa...beror kanske på hur mycket man ger! Men det innehåller inte nämnvärt mycket proteiner :smirk:
Tror det är mest stärkelsen man ska vara försiktig med om man ger stora mängder!!
 
Sen får man även tänka på att hästar är extremt olika, vissa har inte alls samma "standard behov" som en viss majoritet kanske har, och då kan man inte följa några direkta riktlinjer innom fodringen ( även om man naturligvis ska försöka täcka alla behov, vilket faktist betydligt lättare vid analys, då man vet vad hästen får och inte får i sig )

Men det som du kan göra, som du antaligen kommer att få göra ändå är att prova dig fram. Se till att grundbehoven är täckta och exprimentera, höjj lite där avvakta och se resultat, höjj lite där avvakta.. osv. Själv har det tagit mig 2 år att hitta ett någotsånär bra fungerande och balanserad kost till hästen. Kommer antaligen ta två år till innan det börjar närma sig det optimala.
 
Korn ska ge Hull på hästar, samt så ska dem bli lugna av det.
-Provat det?

Lycka till!
 
För det första måste du fråga dig varför hästen inte går upp i vikt. Är den mager eller muskelfattig? Kan den tillgodogöra sig fodret du ger den? Väger du höet?

En koll av tänderna vore definitivt på sin plats, liksom ett träckprov för att kontrollera förekomst av inälvsparasiter om någon månad.

Grundregeln för hästar som är i dåligt hull är att ge mer grovfoder, alltså hö. Dessutom måste du naturligtvis se till att fodra hästen mer fysiologiskt, 4 kg morgon och kväll är inget vidare. Tänk på att hästen i det fria väljer att äta upp till 20 av dygnets 24 timmar, företrädesvis i perioder om ca 2 timmar med ett längsta frivilligt uppehåll på 3 timmar. 4 kilo var tolfte timme är alltså under all kritik.

Gör en grovfoderanalys, öka såväl grovfodergivan som utfodringstillfällena och komplettera eventuellt med luzern om höet har dåliga värden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 961
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 533
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 604
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp