Hur ska jag få henne att lyssna och lyda mig bättre istallet?

K

ketchup

Det handlar om ett 5årigt sto som har börjar bli jobbig i haterigen i stallet. Hon skulle absolut aldrig komma på tanken att sparka eller bita mig, nejnej utan hon är mer typ buffig och försöker hela tiden komma ur boxen. Hon bryr sig inte om att man säger till henne, får ibland använda hela min vikt eller så för att få henne att backa.

Hon är 146 hög och körsning mellan dartmoor/fullblod. I all annan hantering är hon jätte trevlig.

Hon har varit skadad en tid men håller nu på att skrittas igång. Kan det ha med det att göra? Hon har flyttat till ett annat stall på anläggningen för ett tag sedan.

Finns det några övningar man kan göra för att visa att det är jag som är ledaren?

Tacksam för svar

Sv: Hur ska jag få henne att lyssna och lyda mig bättre istallet?

Att rygga en häst är ett både vänligt och effektivt sätt att visa hästen vem som bestämmer, samtidigt som du skapar ett mellanrum mellan er. De har en "backreflex" på bogbladspetsen, tryck där så får du som mest kraft. Behövs det kan du dessutom trycka över nosryggen. Ge henne först ett röstkommando "back" och sedan fysisk hjälp. I början får du ta i mer, men med tiden blir hon van och "beredd" och backar genast för ett lätt tryck, kanske redan när du bara pekar på hennes bog.

Backa henne varje gång hon är det minsta bufflig! Gör du inte det så kommer ovanan att förstärkas, tills hon snart skuffar dej framför sej. Men du kan också backa henne då och då bara för att påminna henne på ett vänligt sätt om vem som har kommandot. Även medan ni står och gosar är det bra att backa henne ett-två steg för att sedan fortsätta att kela en stund till. Det är helt o.k.

Om du utfodrar henne i hagen så begär av henne att hon ska backa ett visst antal steg först innan hon får sin mat.

Att olaten kommer just nu, efter en tids skada och konvalecens, är väl ett tecken på att hon har tråkigt. Även om kroppen är paj så är inte hjärnan det. Hon tycks längta ut och vill ha något att göra. Låt henne vara i hagen mycket tills ni fått bättre fart på träningen. Försök att sysselsätta henne på alla sätt, om så bara med enkel trickträning! Det ger hjärnan "träningsvärk".

Eftersom ni nyligen har flyttat kan det också vara så att hon helt enkelt inte trivs i just den boxen, eller i det stallet eller någonting.

Lycka till!

har en foderhäst i typ samma storlek som var precis likadan förut. Jag gör ungefär så som knasan säger, så fort han "går över" mig eller försöker springa ut ur boxen (eller in i boxen när han står i gången) så backar jag honom ett par steg.

I början fick jag trycka och t.o.m slå ibland för att han ens skulle reagera. Nu står han oftast snällt stilla men om han inte gör det brukar det räcka att jag "knackar" lite på bogen å säger backa så gör han de :) så det är bara att aldrig ge upp :)

Jag tror att det mäst handlar om att hon testar dej. Backa henne några steg och låt henne sen gå framåt. Led henne mycket och låt henne stanna när du säjer till henne. Var bästemd med henne. Lycka till!

Hej, jag har haft samma problem som du kan jag säga. JAg hade en häst förut som inte alls ville lyssna på mej som bara bufflade på mej. Det jag gjorde var att jag använde repgrimma på honom och körde mycket horesmanshipsövningar som fick honom att fatta att jag var ledaren. Det hjälpte iaf mej, hos det kan vara till nån nytt för din del med!:banana:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka