Hur ska ja göra?

J

Jiggen

Heej!!
Hur ska jag göra när min häst bara springer upp med huvudet?:confused:

Sv: Hur ska ja göra?

Det kan vara jobbigt med en häst som är tjafsig i munnen och vill gå högt med huvudet...
Tänk på att ha en låg, stilla och stadig hand så du inte stressar hästen genom att sitta och slita å dra för mkt...
Lycka till!! :)

Heej!!

hei hei =)
Jeg kan gi deg noen råd. er hesten hard i munn?
i så fall har jeg nesten det samme problemet med hesten min.
Det jeg har begynt med er og starte fra bakken av. Du ta og legger et lett trykk bakover med fingrene dine på bittet helt til han rygger, med en gang du ser han letter på seg og legger seg bakover så gir du ettergift (Slipper bittet og roser han) det skal du gjøre noen ganger. også skal du ta og begynne med og sette på han tømmere eller to longerings tau på hver side (feste de i bittet og du skal stå bak han) og gjøre akkurat det samme, legg et lett trykk på tømmrene og få han til og lette på seg bakover, dette skal du også gjøre noen ganger. etter hvert kan du ta på tøylene og gjøre akkurat det samme 2-3 ganger for og undersjøke om han har forstått det du vil frem til. har han forstått det så kan du sette deg oppå og gjøre akkurat det samme.
Dette vil gjøre hesten din mykere i munn og mer følsom på trykk i munnen.
begynner han og tulle så må du bare sitte ned i salen og slappe helt av og ikke stresse opp hesten med og kjefte på han, heller ro han ned og fortsett med det du egentlig drev med.
etterhvert vil du kjenne at han vil bli lettere og stoppe pluss at han forstår hva du vil og hva du mener. da slår du to fluer i en smekk :D ;)
Husk at ettergift og ros er ekstremt viktig i disse tilfeller. gir du ikke ettergift så forstår heller ikke hesten hva du vil frem til og den vil stå der som et spørsmålstegn og vil ikke forstå noen ting av hva du vil frem til.

Håper mine tips vil hjelpe deg videre :D Lykke til.

Mvh. Rikke

Senast ändrad av en moderator:

Heej!!

hei hei =)
Jeg kan gi deg noen råd. er hesten hard i munn?
i så fall har jeg nesten det samme problemet med hesten min.
Det jeg har begynt med er og starte fra bakken av. Du ta og legger et lett trykk bakover med fingrene dine på bittet helt til han rygger, med en gang du ser han letter på seg og legger seg bakover så gir du ettergift (Slipper bittet og roser han) det skal du gjøre noen ganger. også skal du ta og begynne med og sette på han tømmere eller to longerings tau på hver side (feste de i bittet og du skal stå bak han) og gjøre akkurat det samme, legg et lett trykk på tømmrene og få han til og lette på seg bakover, dette skal du også gjøre noen ganger. etter hvert kan du ta på tøylene og gjøre akkurat det samme 2-3 ganger for og undersjøke om han har forstått det du vil frem til. har han forstått det så kan du sette deg oppå og gjøre akkurat det samme.
Dette vil gjøre hesten din mykere i munn og mer følsom på trykk i munnen. Om han fortsetter som før, må du gjøre dette oftere og få han til og virkelig forstå hva du mener. Sett av en dag til og bruke 1-2 timer på dette og gjør det gjærne flere ganger før du setter deg oppå han. Du kan også sette av en hel uke på og bare drive med disse øvelsene uten og sette deg oppå han også kan du teste med og sette deg oppå og sjekke om den ene uken har julpet deg noe videre.
Husk at ingen ting sitter inne i hesten etter bare en dag ;) trening er kjempe kjedelig, men du får sinnsykt mye igjen for det ;)
begynner han og tulle så må du bare sitte ned i salen og slappe helt av og ikke stresse opp hesten med og kjefte på han, heller ro han ned og fortsett med det du egentlig drev med.
etterhvert vil du kjenne at han vil bli lettere og stoppe pluss at han forstår hva du vil og hva du mener. da slår du to fluer i en smekk :D ;)
Husk at ettergift og ros er ekstremt viktig i disse tilfeller. gir du ikke ettergift så forstår heller ikke hesten hva du vil frem til og den vil stå der som et spørsmålstegn og vil ikke forstå noen ting av hva du vil frem til.

Håper mine tips vil hjelpe deg videre :D Lykke til.

Mvh. Rikke

Tänka på att ha en mjuk hand, gärna med låga händer och bredare mellan händerna (för att få hästen att söka sig ned mot bettet och ta stöd)
En martingall kan underlätta, men löser inte problemen på sikt
Det vanligaste felet är att ryttaren spänner sig i händer/handleder, och då får en hård och stum hand. (men eftersom jag inte sett dig rida så kan jag inte säga om det är ditt problem)

Det beror på varför hästen sätter upp huvudet.

Är hästen ogymnastiserad?
Är ryttaren hård i handen?
Har hästen ont i munnen/ryggen/någon annanstans?
Hur passar bettet? Vilket bett?
Hur ligger sadeln?
Är ryttaren spänd och sitter illa?

Det kan ha otroligt många orsaker, så det är viktigt att ta reda på varför hästen drar upp huvudet istället för att bara fokusera på att få ner det.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 395
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama