Hur ska ja börja ?

E

eliijn

Hej ja vill så gärna börja hoppa men grejen är den att de inte finns nått ridhus och ingen "åker" i skogen eller så ? så vet inte hur ja ska göra , ?hur gjorde ni ?`?
 
Sv: Hur ska ja börja ?

Inget ridhus lr paddock du kan åka till o träna? Bygg hinder i skogen men om du vill hoppa banor så går det ju bara i ridhus/podock:D
 
Sv: Hur ska ja börja ?

Men det finns inget näreliggande ridhus som du kan åka till? Vi har inte heller ridhus, men det tar bara 20 min att ta sig dit med transport, så det kan man göra.
Annars kan man bygga upp hinder av grenar o liknande i skogen, även på mjuka skogsstigar (där det inte åker bilar såklart då), kartonger kan bli murar. Använd fantasin! Du kan ju göra som en liten bana i skogen, även om det kan behövas en inhängnad manege om man vill satsa lite mer på hoppningen o kunna bygga 'riktiga' banor.

Lycka till med hoppningen o hästen!

/Sanna
 
Sv: Hur ska ja börja ?

man tager vad man haver säger man ju :p

finns ju diken att hoppa utmhus...och sen som någon sa går det ju att bygga upp lite hinder på passande platser.. :)
 
Sv: Hur ska ja börja ?

När jag red på ridskola hade vi förvisso två ridhus, två ridbanor samt en terrängsandbana.. men det roligaste på året var nästan skogshoppningen på sommaren :). Vi snitslade en lämplig "hoppbana" på skogsstigarna, med hjälp av grenar och annat vi kunde hitta. Skitskoj! Det gäller bara att det är breda och jämna stigar och inga alltför kraftiga kurvor så man hinner taxera och ta tillbaka hästen efter språnget.
 
Sv: Hur ska ja börja ?

Lägg ut lite naturhinder i efter skogsstigarna du rider. T ex en stock över stigen i lagom höjd, eller hoppa över ett dike någonstans efter vägen du rider. Om du har en hage, kan du bygga nåt litet hinder där, av t ex två tunnor och en stock. Gamla bildäck kan också användas som hinderstöd, kan travas på varann i lagom höjd, tills man är nöjd. Stängselstolp kan utgöra själva bommarna. Fast börja först med cavalettibommar på marken o kolla hur hästen reagerar, sen kan du höja svårighetsgraden med att höja upp dem kanske 10-20 cm, det är fortfarande cavaletti. Om hästen tycker det är trevligt, så höj till en riktig höjd, som hästen hoppar. När hindret är i höjd med hästens bog, så brukar det bli ett hopp! Annars brukar de mest bara trava eller galoppera som vanligt över.
Jag brukar försöka hoppa över diken efter vägen, men man måste vara säker på att det inte ligger nåt farligt skrot i diket, ifall man misslyckas, och att markförhållandena är trevliga för hästen (inte för hårt eller löst halt o lerigt). Och dyker det upp nåt omkullfallet träd efter stigen, så hoppar vi det också, om det ser lämpligt ut. Lycka till
 
Sv: Hur ska ja börja ?

jag brukar hoppa i en utav våra hagar när jag inte har möjlighet att ta mej till ridhuset eller paddock... vet att man egentligen inte ska göra det eftersom det är hästarnas "viloplats"...
 
Sv: Hur ska ja börja ?

När hindret är i höjd med hästens [B skrev:
bog[/B], så brukar det bli ett hopp! Annars brukar de mest bara trava eller galoppera som vanligt över.

:rofl: jag vill då se den häst som kliver över då..;)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·
Hundhälsa Hej, min tik har precis fått valpar och 3 av dom har sårskador på ryggen och det börjar ramla av och pälsen följer med, kommer det växa...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: Ewv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp