hur ska en bra tränare vara?

M

Missemyran

Det är farligt att mucka med mig när jag har mens. Jävlarns vad irriterad jag var idag när en tränare skrek "det där är inte bra nog" åt mig. Vad i helvete? Jag har väl inga förpliktelser mot henne att göra bra ifrån mig - gör man så gott man kan borde det räcka och jag satsar inte på OS så vad fan... Kan säga att det här gällde hoppning, men det kan ju gälla vad som helst, där man har tränare. Ex. motionspass, vem skulle gå på Friskis&Svettis om någon rabiat idiot stod och gormade att man inte gjorde bra nog ifrån sig??? Träning ska ju vara kul! Jag hade god lust att säga åt henne att jag minsann gjorde så gott jag kunde. Visst kan jag ta kritik, både positiv och negativ, om den ges med vett, men sattyg i stil med att stå och gorma åt mig så halva Svedala hör... nej tack! Det går bort. Det är verkligen inte vad jag betalar för! :mad:

Hur tycker ni att en bra tränare ska vara?

Sv: hur ska en bra tränare vara?

Jag har som tränare/instruktör till mål att både häst och människa ska få "aha"-upplevelser när de har lektion för mig. Jag ger aldrig någonsin destruktiv kritik, ska det ges kritik skall det ges som konstruktiv kritik.

Ex.
Jag vill att eleven ska rygga sin häst men denna missar att rygga den (mina elever jobbar hästarna från backen-NH)

Dåligt:
Du kan inte göra sådär! Det är fel!

Oavsett tonfall så är det fel av instruktören att säga så!

Rätt:
Glöm inte att backa hästen!

Om jag måste tillrättavisa eleven om den ex. skriker eller sliter i hästen säger jag helt enkelt "Det är bättre om du gör så här, då förstår hästen vad det är u vill". Jag har även förståelse för att saker och ting är svårt, att man kan vara på dåligt humör (men det ger en dock inte rätt att skrika/slå/vara elak mot hästen), att man är trött, att man inte förstår alls.

Jag är där för att lära och en elev förstår aldrig bättre än läraren förklarar.
Förstår man inte, ja då förklarar jag igen, på ett annat sätt, med andra exempel.

Och jag påminner och påminner igen om de glömmer något.

Detta gör att de elever som gått mest för mig nu kan tillrättavisa sina egna fel, eftersom de upptäcker dom själva. Och de är trygga i situationen.

Det ska vara trevligt att träna för någon, oavsett vad man tränar, precis som det ska vara trevlig för hästen.

Så jag tycker du har all rätt i världen att bli sur på din tränare! Och förklara för denna vad du tycker om att hon skriker nästa gång!

jag hade en tränare när jag var yngre som hade som ursäkt att "du vill ju bli bäst" (det ville jag förvisso men det ger henne inte rätten att vara onödigt burdust hård mot mig!)

Du är kunden, och så länge du inte har orimliga krav så ska det alltid vara du som är nöjd! En instruktör som är dålig med eleverna tappar tids nog alla sina elever!

Jag tillhör den där skaran som Vill ha en tränare som pressar mig långt utöver vad jag tror vara "så gott jag kan" - annars utvecklas inte jag.

Jag vill ha en engagerad tränare som blir glad och berömmer entusiastiskt när saker faller på plats - men som också är så engagerad att h*n ryter till när h*n tycker att jag slarvar, är ofokuserad, för lat eller helt enkelt bara borde gå och klippa mig.

För mjuka tränare ger ofta inte lika snabbt och bra resultat på mig, och hur tufft det än är att höra just i det ögonblicket när man tycker att man gjort så gott man kunnat att det faktiskt sög rätt hårt - så utvecklas man ju inte om man inte tvingas över den där platån.

Jag har svurit åt min tränare ett antal gånger (skämtsamt iofs) eftersom han inte låter mig sitta och "lyxrida" på en bekväm nivå mer än minuter i taget. Så fort vi tagit igenom något i min ridning är det nästa trappsteg som gäller - men samtidigt så är det ju detta jag betalar för. "Rida så gott jag kan" kan jag göra hemma, den där dyra timmen i veckan vill jag ha valuta för pengarna och en tränare som lever sig in i min ridning och faktiskt blir uppenbart besviken eller irriterad när jag slarvar till det och inte är ambitiös nog är bättre än någon som följer en standardmall och mjäkar. I min värld.

Jag är nog också som SaraMara. Lite press måste man ha.

Sen kan ju tränaren pressa på olika sätt. På mig leder skrik och stress bara till irritation. Det går att vara hård utan att gorma.

Tror det beror på ens egen ambition. Det är viktigt att reda ut med tränaren var man vill komma och hur mycket man vill satsa.

När jag tränar försöker jag hela tiden att verkligen göra mitt bästa. Och det syns nog för det är sällan någon klagar.

Dinosaur skrev:
Jag är nog också som SaraMara. Lite press måste man ha.

Sen kan ju tränaren pressa på olika sätt. På mig leder skrik och stress bara till irritation. Det går att vara hård utan att gorma.

Tror det beror på ens egen ambition. Det är viktigt att reda ut med tränaren var man vill komma och hur mycket man vill satsa.

När jag tränar försöker jag hela tiden att verkligen göra mitt bästa. Och det syns nog för det är sällan någon klagar.

Håller med, press anpassad till personen och personens personlighet är bra, min dressyrtränare är helt underbar, jag har sådana enorma prestationskrav att jag behöver någon som håller mig på mattan så jag inte försöker överprestera och därmed lägger krokben för mig själv. När det gäller hoppningen är det något jag gör för att min häst tycker om det, jag tycker inte att det är så värst roligt utan jag försöker för min hästs skull. Men tränaren tränar alla lika, oavsett om det är högpresterande tävlingsekipage eller sådana som jag, som försöker våga hoppa för att min häst tycker det är så roligt.

Jag växer snabbt om jag har en tränare som matchar mig, oavsett vad det gäller, men när det gäller någon som irriterat hojtar "det där duger inte" så är det vare sig särdeles konstruktivt eller utvecklande. Är man tränare får man acceptera att så länge ryttarna betalar för lektionen så är det på deras villkor (inom rimliga gränser) som lektionen ska hållas. Nåja, jag kommer inte att träna för henne mer. Jag är oerhört kräsen, med tanke på att det är dyrt och jag dessutom tränar hoppning litegrann "mot min vilja" så blir det extra viktigt att ha en tränare som verkligen pushar, berömmer och tar fram det bästa hos mig, istället för att bara muttra om felen som jag är oerhört medveten om att jag gör i jämförelse med hennes andra elever som är tävlingsryttare. Jag tror att man genom att mest fokusera på det som är bra slutar göra det som är mindre bra, utan att behöva bli så besviken på sig själv. "Bra, där hade du fina ridvägar, försök att få ordning på galoppen lite snabbare nästa gång bara så blir det toppen, vad bra att du kämpar på" får mig att prestera bättre än ett surt "det där är inte bra nog" (underförstått "...för att jag ska tycka att det är värt besväret att undervisa dig").

Jag måste nog ha en väldigt speciell tränare, en tränare som förutom god hästkunskap även har bra människokännedom.. Vissa dagar behöver jag pushas framåt och få höra att jag kan bättre, andra dagar så kan minsta lilla tillsägelse leda till att jag bara vill ge upp och sälja hästen för 1 krona till tränaren för att jag ändå aldrig kommer lära mig något... :crazy: Men det viktigaste är att jag litar på min tränare, att jag vet att h*n inte skrattar åt mig och berättar alla mina fel och brister för alla andra...

Jag behöver en tränare som är duktig på att förklara hur jag ska göra och som har tålamod med mig de dagar då jag kanske inte är lika klartänkt.. Någon som kan förklara exakt varför jag ska göra en sak och vad det kommer att leda till.. En bra tränare för mig bör använda sig av liknelser då jag ser i bilder och har lättare att komma ihåg om någon berättar en sak som jag kan göra en film av uppe i huvudet...

Mvh Anna

Jag har haft en sådan tränare som skrek så fort man gjorde något litet fel, och jag säger: aldrig igen!!
Jag blir så nervös över att göra fel igen, att jag gör fel!!

Men den tränaren jag har nu, han tappar ALDRIG tålamodet, han bara tjatar och tjatar, man får göra om tills man gör rätt. Och när man har gjort rätt, så får man göra det några gånger till så att man får in känslan och känner att man fixar det!
Han kan absolut vända allt negatvit till positivt, och efter varje träning så har man ett nöjt leende på läpparna. Aldrig någonsin har jag haft en dålig träning med dena tränaren. Och så tycker jag fler tränare borde vara!

Splittan skrev:
Jag blir så nervös över att göra fel igen, att jag gör fel!!

Precis så är det med mig också. Och jag betalar INTE för att sitta och bli deppad. Det är man så det räcker ändå utan en tränares "hjälp" eller förlåt mig "stjälp". ;)

Hade en hopptränare av samma slag förr. Han var superambitiös, men jag tränade bara för o hålla igång, ha lite kul med hästen, o det visste han. Ändå skulle han tvinga min häst över hindrena de gånger hon var helt slutkörd. Han sparkade sten, svor, o när han sträckte fram ett spö mot mej fick jag nog.
"Jag känner min häst o jag vet att hon är TRÖTT nu, hon jävlas inte med mej. Jag kom hit för att det är kul, men nu är det fan inte kul längre. Hon orkar inte, och jag har ingen anledning att tvinga henne. "
"Jaja.. Kungen har alltid rätt.." spottar han ur sej då.
Jag plockade upp pengarna för lektionen ur fickan o släppte dom i gruset framför fötterna på honom o red därifrån :devil:

Jag jobbar på ridskola och där är det allra viktigaste det som Sammet säger. Att mina elever ska känna "aha" emellanåt och att de ska ha roligt medan de rider. Jag brukar heller aldrig säga att saker är dåligt ( om inte folk som ridit i många år plötsligt slarvar jättemkt med enkla saker som ridvägar), utan kommer med råd om vad de ska göra istället. Ofta räcker det med att berömma den delen av en rörelse som blir rätt och strunta i det som blir fel, för att det ska gå bättre vid nästa försök. Mkt av ridningen sitter i ryttaren humör och inställning.
Jag vill väcka tankar och funderingar hos ryttarna och blir jätteglad när de själva kommer med förslag på grejer de vill testa och som de funderat på under veckan mellan lektionerna. Då känner jag att jag har nått fram.

Själv vill jag rida för någon som är sträng men inte direkt argsinnt. Vill inte bli utskälld för fullt, men jag behöver pushas för att prestera maximalt.

Förklarar så man förstår, förklarar tills man förstår, kan förklara och se vad som fattas.

första gången jag red för min nuvarande tränare... skritta runt, gör en halt.

Sen pratade vi i ca 50 min, sen juxade han lite med min sits, sen var det som trolleri

*love*

glad, charmig, skrattar, förklarar som en häst och behöver inget tålamod för så som han förklarar så förstår man - men man vill bara höra mer och mer och mer, för det är så förståndigt och otroligt naturligt och man vill bara lära sig MER! ser precis vad som fattas precis då, vad hästen behöver och känner motivations nivån hos ryttaren.

Jag behöver en tränare som är på en "lagom" nivå.
I USA i våras hittade jag en som passade mig helt perfekt.

Mitt självförtroende blir lätt knäckt så jag behöver någon som är väldigt uppmuntrande, men samtidigt behöver jag pushas också annars stannar jag på den där "behagliga" nivån som Saramara pratade om.

Tränaren jag hittade var den perfekta blandningen. Hon kunde känna av om jag hade en dålig dag, eller om jag sa till henne att jag inte var helt 100 så tog vi det lugnare o gjorde enklare och roligare saker det passet. Och hon var väldigt bra på att märka av hur mycket jag orkade på ett pass och avslutade alltid med något bra.

Hon fick mig att VILJA mer än jag någonsin velat, och hon visade mig att jag KAN. Hon röt aldrig till men hon kunde säga åt på skarpen. Men allt gav ju resultat. Jag utvecklades så löjligt mycket och fick hur många aha-upplevelser varje lektion.

För mig är det viktigt att personkemin stämmer såpass bra att tränaren kan känna av hur mycket det går att pusha den dagen. Om jag gör uselt ifrån mig en dag så är det bättre att h*n frågar om jag inte är på topp den dagen o gör något annat istället för att göra saker jag för stunden inte klarar av, för det ger ju varken mig eller hästen något!

Min tränare kan vara både kärv och sjysst. glömmer aldrig en gång då hela lektionen gick åt skogen och hon hela tiden var på mig. Jag var på väg att börja gråta men jag tror att det berodde mer på att jag var så förbannad på mig själv och tog åt mig så mycket av det hon sa. Men alltsomoftast är hon oerhört bra. Hon kan ge en tillsägelse utan att låta överlägsen, hon förklarar väldigt bra vad felet blir och varför jag måste jobba hårdare. Jag har en kbl-travare och hon poängterar gång på gång att han måste bli mer ridbar. Så jag biter ihop och går igenom halvhalterna för fjärde gången på en halvtimme... Hon är otroligt tuff men samtidigt är hon väldigt snabb med berömmet också. Jag har aldrig lärt mig så snabbt som när jag började rida för henne...

mot mig får de vara exakt hur kritiska dom vill...så länge jag lär mig något så struntar jag helt i om de e den mest otrevliga människa jag någonsin träffat

Vill jag ha medhåll kan jag få de gratis av mamma

Missemyran skrev:
Det är farligt att mucka med mig när jag har mens. Jävlarns vad irriterad jag var idag när en tränare skrek "det där är inte bra nog" åt mig. Vad i helvete? Jag har väl inga förpliktelser mot henne att göra bra ifrån mig - gör man så gott man kan borde det räcka och jag satsar inte på OS så vad fan... Kan säga att det här gällde hoppning, men det kan ju gälla vad som helst, där man har tränare. Ex. motionspass, vem skulle gå på Friskis&Svettis om någon rabiat idiot stod och gormade att man inte gjorde bra nog ifrån sig??? Träning ska ju vara kul! Jag hade god lust att säga åt henne att jag minsann gjorde så gott jag kunde. Visst kan jag ta kritik, både positiv och negativ, om den ges med vett, men sattyg i stil med att stå och gorma åt mig så halva Svedala hör... nej tack! Det går bort. Det är verkligen inte vad jag betalar för! :mad:

Hur tycker ni att en bra tränare ska vara?

Jag gillari nte tränare/ridlärare som tjatar på om "Nej, nu gör du fel!", som jag förstått det kan man aldrig bli fulllärd(som vissa ridlärare/tränare verkar tro att dem är...inklusive vissa som tävlar på hög nivå, skulle vilja se dem med en annan häst :devil: ) sen är väl ingenting inom ridningen rätt eller fel heller vad jag förstått.
Fick en gång höra när jag red "Det där är verkligen ingen skänkelvikning om du tror det!", hade inte änns bett om någon kommentar. Erhm, nej jag vet redan det. Jag förösker göra en öppna. Vilket jag höll på med också.
Vissa är verkligen i behov av att hacka på någon, det är tråkigt men sant.
Sen har jag ridit för jätte bra och jätte gulliga personer också, då är det så kul att höra båda bra och dålig kritik. Jag tycker en bra "tränare" är en sån som säger till när det blir fel men säger inte; Så där ska det inte vara, gör om det! Utan en bra tränare för mig är en som säger; Gör om det där en gång till. Försök göra lite såhär och sådär och som visar också. Och som säger det på ett vänligt sätt.

Sen är det säkert olika för alla, vet en som vill att tränaren ska vara sur och bli arg när man gör fel för då betyder berömmet såååå MYCKET mer :smirk: :crazy: Jag menar, behöver tränaren vara jätte duktig bara för att den är snål med beröm och sur?

Ridläraren jag har på skolan e toppen!
Skitschyst, mycket humor och förbannat duktig.
Kan vara rätt hård och sådär ibland, red markarbete för henne förut och gick så grymt dåligt. Vet inte varflör, dålig dag bara, men då var hon stenhård och jag hade lust och lämna hästen och gå. Men fick också en bra nogrann förklaring till varför hon var extra hård just då. och då blev det bättre. Och gick bättre och rida efteråt också.
Hon tycks ibland ha ögon i nacken och har rättat till många små fel i min sits som ingen annan sett.

ridläraren på ridskolan är också bra, har en otroligt bra kontakt med henne.
Önskar dock att hon var lite strängare ibland. Blir lätt att man slörider på dom lektionerna.

Min tränare gormar o berättar under ett pass allt jag gör som är fel, hon är hård o väldigt rak. Och jag lär mig bara mer och mer! Har tränat för henne i 2½ år och jag tänker INTE byta under några omständigheter :) Jag behöver nån som tar fram lite jävlar anamma i mig när jag rider, då har jag iaf OS i mina tankar o oj vad det går bra! :bump:

som anndra har skrivit bettalar jag inte för att tränaren skall smådalta med mej.
Men jag

Jag är en av dom som vill ha en sträng och bestämd tränare...
Han/hon ska pressa mig över gränsen för vad jag tror att jag klarar...för man klarar SÅ mkt mer än man tror... :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Ramona
·
Fälttävlan Tråden " förändringarnas vindar" fick mig att tänka på tränare och träningar. Jag tränar dressyr, hoppning och fälttävlan. Ibland...
2
Svar
36
· Visningar
3 978
Senast: Novali01
·
Kropp & Själ Jag vill komma igång med lite träning. Inte för att gå ner i vikt, forma kroppen eller något sådant utan helt enkelt för att försöka...
Svar
16
· Visningar
1 112
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 914
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar