Hur ska detta sluta?!! (gud vad långt det blev)

jemeni

Trådstartare
Fick i tisdags åka in med pollen till närmaste klinik...
Sårskada på utsidan bakbenen delar av senan skadad.

Kommer in på tisdagen ska ta en rönkenbild det tar 1 1/5 tim :eek:
den drågade hästen stog pigg i tvångsspiltan innan bilden var tagen (problemet var att ingen i personalen kunde rönken maskinen)
Hästen är ihop sydd och vet insisterar på att hon ska stanna 5dagar så att hon kan få medecin intravenöst.

Onsdag: allt bra enligt tel från vet. åker in själv och ser att hon inte äter benet är jättesvullet och hon ser allmänt plågad ut.

Torsdag: bandage byte vet. ringer såret ser bra ut lite gult kladd baktprov tag, vet tycker hästen ska stå kvar till dränen är tagen kanske söndag annars i mitten på veckan.

Fredag: matte irriterad ringer vet. frågar varför hästen ska stå kvar mer än 5 dagar... ja vi ska nog ge medecin 5-7dagar och så måste vi vänta på svaret på baktprovet som kanske kommer måndag eller kanske tisdag.
Frågar även om det går att få vara med på bandagbytet som ska ske söndag (3dagar sedan förra bytet) nja det kan ju vara svårt att bestämma en tid. Meddelar att det går bra att ringa mig 20min innan så kastar jag mig i bilen men njäää det går nog inte.
Åker dit igen med eget kraftfoder! Hon kastar det i sig så aptiten är det inget fel på bara fodret.

Så nu har jag meddelat att om hon inte är mycket sämmre på söndag så kommer jag på måndag och hämtar hem, självklart på eget ansvar...

Till saken hör att jag har jobbat med konvalecent hästar, har en kommpis som är utbildad djursjukvårdare och min vet har lovat att komma ut och ta en titt på hästen. Allt detta vet kliniken.

Varför ska det behålla hästen?? Mår man inte bättre på hemmaplan?
Vågar man köra in hästen nästa gång?

Var bara tvungen att skriva av mig!

Sv: Hur ska detta sluta?!! (gud vad långt det blev)

Dom kanske är lite försiktiga nu när MRSA har kommit på tapeten.

Kanske vill de behålla hästen för att den behöver med. intravenöst. Sen kan det ibland vara svårt med bandage byte på en i vanligt fall snäll häst om det e stora sårskador. Kan behövas ge lite lugnande. När min häst stor på klinik i närmare en månad pga sårskada, var det mkt pga medicineringen och strul vid bandagebyte.
Hoppas du får ta hem hästen snart !

:crazy:
TS har du fått ngn klarhet i V-A-R-F-Ö-R de behåller hästen? eller säger de bara att de gör det?
Har de nämnt något om MRSA bakterien?

jag håller alla tummar på att allt blir bra i slutänden!

Senast ändrad:

Är inte riktigt säker på om det är lika med hästar som annars.. Bandage ska bytas sällan dvs tre dagar är normalt. efter op så kan bandage sitta på i 5 dagar innan det byts.

Vad bra att du tog med egen mat :) kan ju behövas ngt bekant och gott när man är sjuk. Lycka till med hästen

Vad är det som gör att du absolut inte vill ha hästen på kliniken? :confused:
Dessutom är det inte fem dagar mellan tisdag och fredag..

Det är ju din häst så det är ju bara att säga att du vill ha hem den, men om vet verkligen vill ha kvar hästen så har de förmodligen en bra anledning till det..

Anledningen till att jag vill ha hem hästen (godtjände att hon ska stå där 5dagar när de ger medecin intravenöst) är:

* samma klinik på att ta livet av min hund för ett par månader sedan glömde ge henne motgift när hon ätit råttgift.

* ett sjukt djur mår alltid bättre på hemma plan.

* jag har utbildning att ta hand om konvalecenter varför ska jag då betala någon annan att göra det.

* hästen är snart utförsäkrad pga all otur detta året.

Men Gud vilken gnälltråd. Veterinärerna vill ge din häst bästa vård och det verkar inkludera behandling med ett antibiotika som enbart finns i intravenös beredning. Som bekant är det bara pc och trimsulfa som kan ges till häst på annat sätt. En bakteriell infektion har tillstött (inget ovanligt vid större sårskador vid den här årstiden) och de vill förlänga ab-behandlingen och avvakta provsvaret, säkert är de rädda för MRSA och vill inte riskera smittspridning.

Själv skulle jag vägra arbeta med en irriterad matte vid min sida under ett bandagebyte. Om du tror att hästen får samma vård och bedömning hemma så ta hem den. Det står dig helt fritt att hämta hästen direkt om du vill. Fråga om det är ok att din bekant som är utbildad djursjukvårdare kan ge den intravenösa behandlingen.

* ett sjukt djur mår alltid bättre på hemma plan.

Psykiskt kanske ja. Medicinskt - inte nödvändigtvis.

* hästen är snart utförsäkrad pga all otur detta året

Åh, där skon klämmer?

Personligen ser JAG hellre att de behåller några dagar extra, och t ex när min dam oppat sitt ögonlock ville veterinärerna hålla henne kvar tills efter stygntagning, för att se hur det läkte. Jag skulle åka på semester, så när hästen skrevs ut skulle den åka från kliniken till konv.stall hos en veterinär. Ändock ville kliniken behålla fram till efter stygntagning och all medicinering var utsatt. Och jag förstår dem. Det fanns inte mycket de kunde göra när den transplanterade huden började dö i och för sig. Men om hon hade fått en infektion t ex, hade de mkt snabbt kunnat sätta in behandling. Snabbare än om hästen stått någon annanstans. Sådana saker kan vara anledningen till att behålla.

Mitt sto stod i 7 dygn för en lednära sårskada. Skulle få gå hem efter tre dygn, men då visade hon en liten markering i trav och tempen gick upp 0,2 grader (till 38.1, så ingen feber), och raskt behöll de henne längre. Och för mig helt okej, jag kunde tagit hem, tempat henne flera ggr/dag och hållit stenkoll, och kört in henne direkt vid minsta lilla tecken. Men varför skulle jag, hon var i goda händer där hon var.

Däremot om jag inte hade RÅD att ha hästen där, då skulle det känns 'irriterande'. Men då är det bara att inse att det gör det bästa för hästen, och hosta upp pengarna.

Får väl försöka förklara såret bättre:

Såret var max 3tim gamalt när hästen kom upp på klinik.
ca 5*3cm (alltså inget jättesår) senan skadad (men ej av, hästen kotar ej över) under huden ett hål uppåt drän i sugrörsstorlek går in, och resten är ihopsytt.
Medecin ges i förebyggande syfte.

Detta räknar inte jag som något jätte sår! I mitten av nästa vecka kommer såret att vara läkt. Senan kommer ju ta betydligt längre tid.

Där av att jag tycker behandlingen är överdriven!

Men självklart ska min häst ha det bästa och jag kommer kosta på henne det hon behöver.

Du har ett sår in till senan, om du får infektion i det såret kan ju infektionen fästa i senan. Och därav förebyggande behandling.

Ser inget konstigt i att den hästen hålls kvar för observation faktiskt. Och absolut inget fel.

Skadad sena och senskida är ingen "lätt skada". Ett sår som, trots sin ringa storlek, kan leda till att hästen blir oanvändbar (sammanväxningar mellan sena och senskida t ex). Konvalescensen är mkt viktig och en infektion måste tas på största allvar. Eftersom du skriver att det kom "gult kladd" = var = bakteriell infektion ur såret så har redan en komplikation tillstött. Antibiotikabehandlingen är inte förebyggande.

Hoppas det går bra för hästen!
Har du möjlighet tycker jag att du ska låta den stå kvar så länge veterinären rekommenderar.

Eftersom du verkar tycka att du kan mer än behandlande vet. varför åkte du öht in med hästen :confused:

Kunde inte distriktarn bara sy ihop såret och du och din dito kunniga vän skött all eftervård? Det hade säkerligen blivit både bättre och ffa billigare.

*ironi, för den som missar det*

Får väl försöka förklara såret bättre:

Såret var max 3tim gamalt när hästen kom upp på klinik.
ca 5*3cm (alltså inget jättesår) senan skadad (men ej av, hästen kotar ej över) under huden ett hål uppåt drän i sugrörsstorlek går in, och resten är ihopsytt.
Medecin ges i förebyggande syfte.

Detta räknar inte jag som något jätte sår! I mitten av nästa vecka kommer såret att vara läkt. Senan kommer ju ta betydligt längre tid.

Där av att jag tycker behandlingen är överdriven!
Jag personligen tycker ju att det såret är ganska 'allvarligt' eftersom det skadat senan och allt.
Det är ju extra viktigt att ha en bra miljö så här års och utbildad personal som är där "hela tiden" ifall det skulle bli komplikationer.
För inte kan din vän komma dit och kolla till hästen när som helst och åtgärda eventuella problem?

Vad tråkigt med din häst, och att den är på väg att bli utförsäkrad. Jag förstår dina tankar om det är så att pengarna är på väg att ta slut.

När min häst fick en sårskada i carpus kände jag en enorm lättnad när hon blev kvar på kliniken. Jag har lång hästvana, men det kändes ändå så skönt att veta att hon hela tiden fick tillsyn och att hon fanns på kliniken om något skulle tillstöta (vilket det gjorde). Om veterinären rekommenderar klinikvård, skulle jag tänka två gånger innan jag tog hem min häst...

Lycka till och hoppas såret och senan läker fint!

Hoppas det blir bra med hästen men jag måste säga precis som alla andra, låt hästen stå kvar så länge vet. rekomenderar det. Trots allt måste man lita på att dom vet vad dom säger.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår dig precis! Jag skulle oxå starkt ifrågasätta varför hästen ska behöva stå kvar på kliniken. Är det bara för att tjäna pengar? Är det dessutom ett djursjukhus, så skulle jag defintitivt ifrågasätta dem. Det är så många gånger man har känt att man måste kunna mer än veterinärerna för annars går det rent åt skogen. Senast i höstas gjorde ett djursjukhus så många missar med en av våra hundar att hon inte överlevde... Den avgörande dödsorsaken var att de inte hade tillräcklig kontroll under natten... Så känner du att du kan sköta hästen precis lika bra hemma, så ta hem den!

Hade er hund haft bättre chanser att överleva om den sovit hemma den där natten?

Liknande trådar

Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 052
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: cassina
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 807
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka