Hur signalerar jag för hästen att han ska hoppa av?

E

enanna

Hur signalerar jag för hästen att han ska hoppa av? Jag vet allt det där med att han ska hoppa av 1 meter innan om hindret är en meter högt. och att jag ska korta galoppet 3 (eller var det mer/mindre? )galoppsprång innan dess, men hur "trycker jag av" såsattsäga med sits osv?
Ursäkta dumma frågor men jag är ringrostig pga skada har jag inte kunnat hoppa på evigheter. Men nu är jag tillbaka i sadeln idag, bokstavligt talat ;), och skulle behöva friska upp minnet lite.
Tacksam för svar !!:bow:

Sv: Hur signalerar jag för hästen att han ska hoppa av?

Hästen hoppar och du följer med...

Sen att man ska ha en reglerbar galopp och lite känsla för avstånd är ju sant. Men säg inte åt hästen att den ska hoppa- det fattar den själv:laugh:

Jag skulle påstå att du absolut inte ska trycka av hästen, det är en dålig ovana som är svår att bli av med. Hoppar inte hästen när hindret kommer är det inte en passande häst för en orutinerad ryttare, eller för en ryttare som vill hoppa, för den delen. Sitt inte heller och "korta tre galoppsprång innan", ha en jämn och rytmisk galopp till hindret. Man vill att hästen ska suga tag i hindret och taxera, det får du inte fram av att bromsa. Det du ska se till är som föregående talare påtalat att ha en reglerbar galopp. Hästen ska svara snabbt på dina signaler och vara sas mellan hjälperna. Det är för att du som ryttare ska kunna länga eller korta galoppen snabbt och för att hästen ska vara aktiv i sina bakben för att kunna reglera längden på sina galoppsprång. Det första är kanske inte något jag skulle rekommendera en orutinerad eller som i det här fallet ringrostig ryttare, utan det är något man kan behöva lägga till när hindren börjar bli större och man får mer erfarenhet och rutin. Nej, se du bara till att ha en fräsch galopp, hasta inte in i hindret utan vänta på hästen och träna in känslan. Så mycket mer ska man inte göra på småhinder. :)

PJUH, saken är denna att min kompis talade om att ALLA ryttare "trycker av" hästarna innan hoppet för annars vet hästen inte var den ska hoppa. Och eftersom jag inte gjort det tidigare så vart jag lite fundersam och trodde att jag hade glömt mina kunskaper:eek:

Med korta galoppen menar jag samla ihop hästen självfallet reglerar galoppen - länga om det behövs, korta om det behövs. Avståndsbedömma - reglera alltså. Slarvigt uttryckt.

Hoppade idag några hästar (jobbar i försäljningstall) och det gick SUPER.:bump: I still got it, typ. Dock höll jag mig runt 1 meter. Men det ska nog gå bra även i framtiden.

TACK för svaren! Ni lugnade ner mig avsevärt.

Vågar man påstå att din kompis inte riktigt har koll:o

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 309
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 160
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 886
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 013
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka