Hur ser man ?

J

Jennifer80

Att häst trampar bra under sig? Jag kan bara inte se detta!

Jag kollade på spåren som min häst gjorde i snön idag. skrittar han då kliver han med bakhovarna i spåren som framhovarna gjorde. Och travar han kliver han nästan i framhovspåren. Är det bra eller dålig, har det ngt att säga överhuvudtaget?:confused: .

Sv: Hur ser man ?

10 som har tiitat och ingen kan förklara det för mig???

I en fri skritt skall ju hästen ha ett övertramp.
Då är ju frågan varför han inte har det.
beroende på orsaken så får man ju hantera det på olika sätt.

Om man då helt bortser från exteriör så är övertrampet snarare orsakat av bra avspänt arbetet än ett självändamål

Bara ett tillägg till TS :D

Övertramp är när hästens bakhov trampar framför framhovens spår.

Om man bromsar den medvetet eller omedvetet kan det bli så att den inte trampar över. Prova att låta hästen skritta fritt på lång tygel och se då hur bakhovarna hamnar i förhålllande till framhovarnas spår.:idea:

En häst som inte är ivrig rör sig genom hela kroppen. Om du tömkör o går bakom ska svansen pendla från sida till sida-lika mkt åt båda hållen. En 2-3 dm övertramp är ganska normalt i fri skritt.

ja han går lite över framhovarna i skritten, om man titta på spåren, men inte jätte mycket

Jag kan tyvärr inte heller se sådant, men känner väl när min häst går "rätt".

Han har rätt korta ben i förhållande till rygg och tar relativt korta steg. Han känns också rätt stötig i traven när han inte går i form, eller trampar under sig, men är mjuk som en gunga att rida när han går bra.

Jag läser många inlägg, inklusive ditt, men är feg att kommentera. Eftersom jag är en relativ nybörjare som hästägare, är jag väl rädd att bli stampad på :crazy:

Glad att du frågar, dock, för jag är också nyfiken!

OT
vilken söt häst du har:)
Vad är det för stam?
Kan man få se den i helfigur?

Beröm på ens häst fungerar förstås alltid. särskilt eftersom han är en så fin liten häst ;)

Har inte listat ut hur jag kan visa bilder direkt på Bukefalos, och har ingen hemsida att visa upp honom på.

han är ett 18 årigt krubbitande halvblod och efter Bonaparte 566 e Utrillo 432, undan Granada 16016 u Kew Gardens xx

Vi köpte honom som "pensionär" att mysrida lite på, men det visste inte han.

Allt mindre än enåenhalv timmes ridning varje dag är vilodag enligt honom. Vi har också ett evigt problem med att variera hans träning eftersom han blir uttråkad om han måste göra samma sak fler dagar i rad. Särskilt jobbigt nu då det är så eländigt att rida ute. Det bästa han vet är att rejsa snabbt på mjuka ridvägar, hoppning och longering!!!

Inte vad vi väntat oss med andra ord, men en underbar läromästare och min stora kärlek :love:

Njäe,
Han har en lång och fin stamtavla, men jag har problem med att ens minnas hans mor och far (pinsamt, jag vet.)

Jag tror att han är uppfödd, med hoppning i åtanke, fastän han skulle ha blivit en väldigt fin fälttävlanshäst, om de hade försökt. Lite liten i typen, men med oövervinnelig tro på sin egen förmåga. Ett underbart psyke. :)

Med mig i sadeln får han vara glad åt att gå clear rounder, men så är både han och jag lite till åren nuförtiden ;)

Menar du trampa under sig eller trampa med övertramp? För det är ju en rätt så stor skillnad.

Trampa under sig kan man se om hästen verkar ta ner bakdelen lite, och vinklar bakbenen "framåt" från hasen och neråt, om du förstår. Hoppas det var svar på frågan.

Övertramp är när bakhovarna sätts ner framför framhovarnas spår.

En häst kan ha en halvmeter i övertramp utan att trampa under sig, och den kan trampa under sig utan att ha något övertramp alls. Övertramp är något som hästar med bra skrtt har, det har ingenting att göra med om den trampar under sig att göra.

Gå in på www.markusholst.se och titta på "Markus ridhandbok". Var ett tag sen jag kollade där, men har för mig att en av delarna hade riktigt intressanta bilder och förklaringar till undertramp :idea: .
Om inte länken funkar så sök på google efter Markus ridhandbok

Här är ett par bilder som kan visa vad jemps beskriver
2januari018.jpg

Du ser att bakbenet är väl invinklat och kommer att landa långt inunder kroppen, bakdelen är sänkt och är lite lägre än framdelen/manken.

Här är det dåligt undertramp, bakbenet som skulle hamna strax under ryttaren hamnar istället en bit bakom...
Bilder142.jpg

Här skulle bakbenet kunna vara istället
Sommar049.jpg

Bra exempel! Man ser extra tydligt på hur ryggslut och rumpa på hästen är vinklat nedåt, vilket jag tycker att många bilder inte visar.

Ett bra kännetecken är att hästen välver länden.

Om hästen dock har välvd länd OCH går för "djupt" med huvudet (3e nackkotan el bakåt som nackens högsta punkt) OCH är bakom lod så är inte musklerna i arbete, utan mer stretchade så då är det inte undertramp (vikten är inte förflyttad bakåt). Även att ha hästen i en hög position med huvudet sänker ryggen ( i 95% av fallen) om nosen är bakom lodplan.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 475
Senast: Brynja
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka