hur ser man....

cala

Trådstartare
om en häst är halt eller markerar på nått ben. Jag tycker det är så svårt att se. Känner mig så dum när det står kunniga och säger att den markerar och jag kan inte se nått. Finns det nått knep ? förstår att man ska titta när hästen springer bort från en och mot en, men vad tittar jag på ??? ( kan inte så mycket om hästar än )

Sv: hur ser man....

Det är svårt att se när hästen bara markerar. Är den ordentligt halt tar man inte miste. Titta om huvudet nickar i otakt (eller hur man ska säga). Man kan också se det på att hästen saknar sitt naturliga sväv i traven. Den blir lite mer ovillig att trava. Man får träna genom att titta mycket på hur hästen ser ut när den rör sig normalt. Efter hand lär man ju känna sin häst och kan snabbt avgöra om något inte står rätt till.

Sv: hur ser man....

Träna mycket och kolla varje dag hur din häst och andra hästar går. För då ser du hur de går när de inte haltar. Och kan då lättare se när de börjar halta eller tom en markering.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar