hur ser jag att hästen har ren trav?

J

jessikatten

jag rider en gammal liten islänning som har många olika gångarter.. och jag känner ju ungifär vad det är han går i men jag undrar hur jag ser att han går i ren trav, går i ren tölt:).. //jessica

Sv: hur ser jag att hästen har ren trav?

Ren trav är ju diagonalt med benen. Är det när du sitter på han som du vill veta vilken gångart det är eller ? För när du rider så är det ju isåfall bäst att ha någon kompis som står på marken som kan säga vilken gångart det är, och tillslut lär man sig känna vilken gångart det är. Men står du på marken så är det inte så svårt att se. Man kan börja titta på kort hur det ska se ut i vissa moment. Och sedan kan man ju ta hjälp av någon som man kan fråga som är i närheten som man kan fråga vilken gångart det är :)

Hoppas du förstår, lite småmysko svar. Du får säga till så kan jag kanske förklara bättre :smirk:

ja okej, tack så mycket men jag har kollat mycket på kort men jag förstår inte ändå och jag hittar inga som man säger.. filmade hästar men om man säger diagonalt, då ska tex. höger fram och vänster bak gå in mot magen samtidigt ?

Hm. Oj, egentligen ska jag väl inte svara. Jag är jättetrött. Då kan det bli hur fel som helst ;)

Men ja. Diagonala benparen är höger fram vänster bak, vänster fram höger bak :)

ja okej, tack så mycket men jag har kollat mycket på kort men jag förstår inte ändå och jag hittar inga som man säger.. filmade hästar men om man säger diagonalt, då ska tex. höger fram och vänster bak gå in mot magen samtidigt ?

Njae. diagonalt innebär snarare att höger fram och vänster bak båda flyttas framåt! =) Eller att samma sidas fram och bakben går in mot magen smatidigt och ifrån varandra samtidigt! =)

okej hahha och då ska dom ha raka ben,hur ska jag förklara dom har ju "böjda" ben;) i tölten ? skulle lite senare vilja tävla islandshäst,jag vet ungifär hur jag ska få fram dom men så är jag dålig på att se om det är ren eller inte.Om vi säger att islänningen inte har ren trav, hur "travar" den då ?

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka