Hur ser era eksemhästar ut idag?

B

Borkan

Jag tycker min har hållit sig otroligt fin i år.


Så här såg han ut på sina eksemställen idag.
Inte jättebra bilder då de är tagna med mobilen.

Bork.jpg

Manbilderna nedan är tagna där manen slutar på den här bilden.

Svansen.jpg


Bildsvans.jpg


Eksemman.jpg


Eksemman1.jpg


Ta bilder och visa era hästar - gärna med beskrivning om hur ni sköter om eksemen.
 
Sv: Hur ser era eksemhästar ut idag?

Syns inga bilder, och jag har inga bilder på min.... Men än så länge (19/6) så syns det inte att han har eksem. Smörjer 4-5 ggr/vecka med omväxlande AVS14 och Aloe Vera, tvättar man och svans vid behov, använder insektsmedel RB86 varannan-var tredje dag, har flugtäcke dagtid och står inne natt.
 
Sv: Hur ser era eksemhästar ut idag?

Nu har min sambo varit o mixtrat lite... Hoppas ni kan kolla länkarna i stället! :crazy:
 
Sv: Hur ser era eksemhästar ut idag?

Nä, det är ju det jag är så glad över! :)

Det syns knappt nåt, lite i manen men svansen är jättefin både hår och hud.

Håller tummarna för att det fortsätter så...

Förresten hur gör du med din häst? Vad behandlar du med - är hästen bättre eller sämre än tidigare år?
Nyfiken på o veta om det är de saker jag gör eller om det är vädret som gör att han är så fin. Säkert en blandning men det kanske lutar lite åt nåt håll tänker jag typ 30/70 eller nåt :)
 
Sv: Hur ser era eksemhästar ut idag?

På min syns ingenting :D

Vi är så lyckliga! Jag har tvättat man och svans varannan dag med Ekol hästschampo och sen inte smörjt på ngnting alls. Hon står med täcket på sig dygnet runt, och jag tvättar det varje vecka. Gör dock slut på en flaska flugspray i veckan, men det är det värt :D.
 
Sv: Hur ser era eksemhästar ut idag?

min häst har hållt sig väldigt fin än så länge i år. (peppar, peppar)

Han har eksemtäcke i hagen och är installad på nättterna.
tvättar 1 gång per vecka, han får linfröolja. och så sprayar jag honom med hemma gjort insektsmedel. då det mesta på marknaden är för starkt för honom.
 
Sv: Hur ser era eksemhästar ut idag?

Kul att det är fler som är lyckliga och glada!

Vi får hoppas på att det håller i sig!

Jag skulle vilja se fler blider, så glöm inte kameran när ni åker till stallet idag! :idea:
 
Sv: Hur ser era eksemhästar ut idag?

Har inga bilder men än så länge är manen helt fri från eksem men i svansroten kliar han så det lossnar och han är lite svullen. Han har eksemtäcke ute och sover inne på nätterna. Smörjer med tjärsalva på svansrot och inget i manen. Smörjer utblandad tjära i ljumskar, bringa, skap och under magen. Sprayar med renons övriga hästen och på täcket. Då vi kan får han gå in under dagen om det är väldigt varmt och det är mycket insekter ute. Hoppas hoppas att han inte får nå mer eksem! Men det blir väl värre framåt sensommaren...
 
Sv: Hur ser era eksemhästar ut idag?

Härligt att du lyckats så bra med din eksemhäst i år! Vår har också hållt sig rätt fin, men jag kan inte jämföra med något eftersom vi köpte henne förra sommaren och hennes eksem bröt ut när vi fick hem henne. Just nu går hon utan täcke, :banana: vi smörjer med Equi-lotion och Equi-creme, tvättar med Hexocil och ger linfröolja i maten. Hon är värsta täckesmördaren, tillsammans med sin ena hagkompis, så jag är så glad när hon kan vara utan.
 
Sv: Hur ser era eksemhästar ut idag?

Corax skrev:
Det där stallet känner jag igen! Har stått där jag med... :)
Helt off topic i och för sig.

Nääe har du? När då? Vem är du? :angel: :D
 
Sv: Hur ser era eksemhästar ut idag?

Stod där med min ena häst från juni 03 och två år framåt.
Eller, de sista månaderna hade en annan tjej hand om min valack (hon som brukar tävla stallägarens häst ibland).
 
Sv: Hur ser era eksemhästar ut idag?

Kan lägga ut lite mer bilder (bara för att hon är så fin :banana: ), från idag:

DSCN1921.jpg

DSCN1922.jpg


Haha ännu mer kläder :D
DSCN1928.jpg

DSCN1929.jpg
 
Sv: Hur ser era eksemhästar ut idag?

Min häst ser riktigt fin ut i år faktiskt!
I vanliga fall brukar hon klia upp hela svansroten och det brukar bara vara några strån kvar av manen meni år kliade hon bara lite på svansen första dagarna på betet.
Bilderna kanske inte visar så jättebra men man ser hyfsat mycket av manen iallafall!

Jag brukar joxa å smörja med massor men i år har jag provat att bara tvätta man & svans 2 ggr/vecka, ge äppelcidervinäger i fodret och jag har gnidit in äppelcidervinäger i man och svans.

http://community.webshots.com/photo/548401364/2555245570087126501MJsWzO


http://community.webshots.com/photo/548401364/2933151100087126501huLLKl
 
Sv: Hur ser era eksemhästar ut idag?

Vi snaggade vår skrutta häromdagen, hon kliar sig fördärvad.
Vi kom fram till att det är lättare att sköta om utan de ruffsiga toviga stråna som blir kvar.

Hon har gått med eksemtäcke från första soldagen, blivit shamponerad med hexocil varannan dag, samt blivit smord växlande med aloevera och nåt annat mojs jag inte minns vad det heter.

Till en början gick det jättebra, hon gnuggade svansen lite bara, men sen bröt det ut som över en natt, hennes svansrot ser ut som en knögglig svullen korv och manen är sådär veckig som dom har en tendens att bli, plus att hon fått rysliga kli-sår under luggen/mellan öronen (det är väl där hon kan ta i som mest och klia).

Jag tycker så synd om henne! Vi gör ju allt vi kan för att lindra det, jublar alla mulna regniga dagar, men det kliar kliar kliar :cry:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 247
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 653
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 452
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp