Hur ser en sårficka ut???

JessicaM

Trådstartare
Har googlat efter bilder på häst och sårfickor men fick ingen direkt bild på hur en sårficka kan se ut..

Någon som kan hjälpa??

Sv: Hur ser en sårficka ut???

en sårficka syns inte, den känns om man använder något instrument och känner efter om det har bildats en ficka under huden eller in i vävnaden..

Du har ju redan fått svar och det är alldeles riktigt. En sårficka är under huden och kan uppstå vid en stakningsskada eller t ex om huden slits loss från underhuden. Veterinären undersöker såret avseende sårfickor med en steril sond efter att ha rengjort såret noga. Man ska alltså inte peta själv eftersom risken är att man petar in mer smuts än det redan finns därinne.

Man kan misstänka att det finns en sårficka dels om sårkanterna ser "sladdriga ut", dels om såret soppar sig mycket. Ibland kan man lyfta lite i sårkanten och då ser man oftast om såret fortsätter så att säga. Men ibland syns det inte alls.

Såfickor måste oftast dräneras, i synnerhet om de sträcker sig nedåt från såret sett. Sårsekretet har en tendens att samla sig i såret/sårfickans lägsta punkt.

Som en del av såret som är lite (ibland mycket) gömt, en ficka under sårkanterna. Större sår kräver ofta dränage. Bakterier som frodas här är de samma som vid sticksår, de som gynnas av lite syretillgång tex "clostridium tetani" som kan ge upphov till stelkramp.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: fio
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka