Hur ser ditt stall ut?

Koppen

Trådstartare
Som rubriken lyder: hur ser ditt stall ut?
Vad finns det på gården?
Vad önskar du skulle finnas?
För- och nackdelar med att stå i ditt stall?

Frågarmest för att jag är i valet och kvalet i att byta stall.
Det nya stallet är ett hoppstall med ca 25 hästar, varav en enda islandshäst.
Kommer jag med mina två så blir de ju en liten flock :)

Känner mig särbehandlad i mitt gamla och tycker atmosfären blivit tråkig sista tiden :(
Och då man stått i samma stall i 8 år, så är det med blandade känslor.
Har dock inte sagt upp platsen än

Har numera eget vilket har sina fördelar.

Tidigare installad på privat travanläggning med hästar för ridning. Där fanns ett gäng travare och ett gäng hästar för ridning.
Jag hade fjording, vbl-ridtravare och islandshäst.
Tyckte jag var välkommen med allihop.
Min fjording och islänning blev snarast positivt särbehandlade där de fick extra uppmärksamhet för sina respektive behov.
Stallägaren där var mer hänsynsfull mot hästarnas behov än ägarnas önskemål vilket jag tycker är bra. Häst med hostproblem fick utebox; häst vars ägare i största allmänhet önskade utebox fick flytta eftersom hästen mådde lika bra inne.
Ägarna till stoooor häst fick tillstånd att ta bort en mellanvägg så stora hästen fick stoooor box om 18 kvadratmeter.
Oskodd häst fick byta hage när det var som halkigast så den inte riskerade skada.
Häst med koliksymtom fick tillfälligt byta hage så den var under stallägarens omedelbara uppsikt (från köksfönstret) hela dagen.

Om ägarna var missnöjda så fick de vara det eller flytta...

Har du padock och ovalbana @kryddelydd ? Eller hur ser det ut när du rider?

Jag rider för tränare nästan en gång i veckan och det lär ju minska om/när vi flyttar.
Har ingen möjlighet att ta hästen nånstans för att träna om vi flyttar heller :(

Hur ser ditt stall ut?
Det har 5 boxar och 1 shettisbox, stora rymliga hagar både sommartid och vintertid.

Vad finns det på gården?
Finns en belyst paddock, inte det bästa underlaget, men det duger. Vill man ha bättre underlag är det bara att åka/rida till ridskolan och rida där. Vi brukar åka dit ibland för att det är bättre hinderpark där, samt större paddock. 5 min att åka ca 20 min att rida dit, vi brukar rida dit på sommarhalvåret, då det blir perfekt uppvärmning för hästarna.

Varmvatten och en spolspilta. Bättre bommar till paddocken, så man kan hoppa och ha cavaletti.

Fördelarna är att hästarna går ut tidigt och kommer in sent. Alla hjälps åt med stallsysslorna. Hö och spån ingår i hyran.
Nackdelarna är nog avsaknaden av varmvattnet och spolspilta, men annars är det riktigt bra både för häst och ryttare. :)

Hur ser ditt stall ut?
Tre stora boxar + en jättestor shettisbox (vill man kan det bli fyra stora boxar)

Vad finns det på gården?
Två hagar och en lagom stor belyst paddock med lagom hinderpark.
Finns även en lite större beteshage.

Spolspilta. Toalett..

Nackdelarna är väl bara att det inte går buss dit och det tar ca 25 min med bil. Hade önskat lite större hage men det kommer bli förhoppningsvis nästa år.
Fördelarna är att hästarna som står där är till hälften mina, så jag tar hand om dom som mina egna och har inga att dela stallet med. Tyst och skönt utan dramatik;)
Mer fördelar är att det finns bra ridvägar i närheten.

Vad finns det på gården?
Belyst rundkorall, belyst ridbana, tre lösdrifter (valack/unghingst, sto, småponnys med ej fri tillgång), stall med åtta boxar varav två fölboxar, tre boxar som tillhör lösdrifterna, otroligt fina ridvägar, enormt mycket hagmark som är helt lerfri. Ridavstånd till ridhus. Varm/kallvatten. Etc.

Ridhus möjligtvis

Några få hästar i lösdrifterna, gillar större flockar, annars ingen nackdel. Fördelarna är många!

hur ser ditt stall ut?
Relativt nybyggt kallstall med 6 boxar. Ljust och fräscht, högt i tak.

Vad finns det på gården?

Stooora hagar. Byter så fort det börjar bli lerigt. Har under under mina 3 år som uppstallad aldrig behövt spola ben. Fri tillgång på grovfoder ute i hagen, rundbal i slowfeednät. (bra för min gamling, mindre bra för min lättfödda welsh..) Uppvärmd vattentunna vintertid. Paddock, långa ridvägar. 15 min med transport till ridhus.

Varmvatten i spolspiltan. Sjukhage/mindre grushage.

För- och nackdelar med att stå i ditt stall

Stallägarna är super! Ur hästsynpunkt är allt optimalt. Hade jag tränat mer (inte särskilt aktuellt med en pensionär och en ungponny) Hade jag förmodligen saknat varmvatten så att jag kunde duscha dom. Sadelkammaren är liten, men det är också bara ett lyx-problem :)

Har du padock och ovalbana @kryddelydd ? Eller hur ser det ut när du rider?

Jag rider för tränare nästan en gång i veckan och det lär ju minska om/när vi flyttar.
Har ingen möjlighet att ta hästen nånstans för att träna om vi flyttar heller :(

Hemma har jag paddock, 25X55 meter. Fast underlag som lämpar sig väl för islandshästridning.
Ingen ovalbana men trevliga grusvägar. Jag känner inte behovet av ovalbana till vardags utan ser mer ovalbana som träning för tävling och då kan jag köra till närmsta ovalbanan (visserligen en bit dit men jag behöver inte betala hyra eftersom jag är medlem i en av ägarföreningarna).

I det stall där jag var inhyrd fanns en sandhage, belyst, som användes som paddock samt en privat travbana (inte fulllång men större än en 250 m ovalbana).

hur ser ditt stall ut?
Vårt är ett enkelt hemmabygge med två boxar. I början hade vi bara en eftersom vi fick bygga det snabbt och flytta vår häst från fd stallet där vi blev dåligt behandlade av såväl stallägaren och de senare inackorderingarna. Enda hagen som fanns var en lerig skitbit med enstaka berg och sprängsten. *ryser*
När vi sedan byggde ut gjorde vi om första boxen till hö/foderkammare, min gamla hö/foderkammare blev sadelkammare som vi isolerade, målade, satte en ordentlig dörr på och värme till det! Sen byggde vi två boxar efter mått enligt lag och lade ett golv själva med hjälp av stenplattor. Det var ett jäkla slit men vi ville ha det så enkelt som möjligt i utförandet och ett hållbart stall som skulle vara luftigt, rejält men ändå praktiskt. Boxöppningarna pekar ut mot varsin hage som antingen kan byggas ihop till en stor hage eller stängas till ifall hästarna måste gå var för sig :)

Vad finns det på gården?
Mycket! :D Kanske inte så mycket som ett vanligt stall ska ha men :grin: Vi har nu ett stort traktorgarage där vi även kan förvara en stor del hö framför så vi kan ha ett rejält lager. Byggde ut det för ett tag sedan så att vår släpkärra vi hämtar hö med fick ett eget garage och nu ska det även byggas till ännu ett förråd för ströbalar och foder för hönsen också.
Vi har ingen riktig paddock men en liten gräsplätt finns som fortsätter runt ett annat garage så det blir som en liten ovalbana där vi kan rida. Men vi rider mest ut ändå så för vår del spelar det inte så stor roll! Vi har inte rinnande vatten vid stallet men det finns inte långt ifrån att hämta med dunkar. Vi har många mindre hagar som går att sätta ihop till en megastor och vi har mycket flyttbara stolpar som vi använder till att bygga andra hagar i resten av vår skog med. Vi har det ganska enkelt då vi inte är så komplicerade människor. Är riktiga skogsmullar som föredrar att släpa oss runt i pissregn, lera och härja bland mygg än att smaka damm på en grusad ridbana ;):p Så för vår del funkar det fint! Så länge hästarna mår bra och trivs så gör vi det också.

Självklart kan jag ändå sakna en ridbana ibland och just nu hade en rundkorall varit toppen! Spolspilta kan vi klara oss utan, vi har garage med brunn och vattenslang i värsta fall :up: Hade önskat mig en hästtransport också vilket är något vi saknar, hade gjort det enklare att hämta hö under dåliga vinterdagar och varit smidigt ifall man vart tvungen att åka iväg på något med hästarna vid akutfall eller dylikt.

Nu hyr vi ju inte ut men det finns såklart ändå nackdelar och fördelar!
Vi har haft problem med lite väta det senaste pga dålig dränering i en av hagarna men nu är det åtgärdat i ena sidan av vår "hag-sektion" men andra sidan i vår största hage.. Ja där är det värre. Ligger i en infekterad konflikt med vår granne just nu som tar sig friheter att dumpa skrot på vår mark (gärna i hagen) och skära av tråd samt köra på stängselstolpar så vi har fått stänga av hagen lite längre upp så hästarna inte råkar komma ut på vägen ifall idioten (grannens smeknamn) kapat tråden igen. Denne granne har i sin tur lyckats koppla på avloppet till undervåningen på sitt hus till dagvattenbrunnen vilket har resulterat i att det blivit pang bom stopp i ALLT! Så den största hagen vi har är jätteblöt för vattnet har ingenstans att ta vägen :( Det är väl det sämsta.
Men det bästa är nog vår enkla hästhållning! :idea: Hästarna mår bra av den och gillar att få vara ute och traska hur dem vill. Vi är inte direkt komplicerade och gillar att leta nya idéer och lösningar på småproblem så vi hela tiden förbättrar vår hästhållning. Sen har vi en jäkligt fint natur med långa ridvägar, tyvärr går många av dem på grusväg men som sagt; de är lååånga ridvägar som tar dig väldigt långt över vår stora bygd och när du väl slår in på stigarna i skogen.. Ja WOW :love::banana: Det är underbar natur!

hur ser ditt stall ut?
Gammal liten koladugård ombyggd givetvis med tre boxar som används vid skötsel och vid behov. Annars är det lösdrift som gäller här. Har tre ligghallar och således möjlighet till tre flockar om man behöver variera fodermängd eller om två hästar inte funkar så bra.

Vad finns det på gården?
upplyst paddock 25x60
Rundpaddock
Utedass
Varm sadelkammare (låst o larmad)

O om jag blev miljonär skulle jag bygga ett ridhus! O Active stable så vi slapp packa höpåsar...

Väldigt gott gäng, inget skitsnack, ingen som "lägger sig i" andras val, rider ofta ihop. Tränare kommer varannan vecka.

Det som jag tycker är absolut viktigast i ett stall är att man respekterar att alla gör som dom vill. Nån gillar inte klippa, nån klipper, nån använder regntäcke andra inte. Det är superviktigt att inte En person/flera anser sig ha rätt o alla andra har fel. Man måste vara ödmjuk inför allas olikheter. Då kan man verkligen ha roligt ihop! Sen underlättar det om man tycker samma om själva hästhållningen såklart, så att hästarna kan leva ihop på samma villkor.

Jag har ju egen gård och skulle nog nu ha jättesvårt att anpassa mig in i nån annans stalls form. Jag har vant mig vid att sköta stall o hästar på ett visst sätt. Det jag framförallt inte skulle klara är att inte se så dom mår bra flera gånger per dygn ;)

Hur ser ditt stall ut?
Det har 6 boxar samt 2 extraboxar ute på logen, väldigt stora rymliga kuperade hagar för både sommartid och vintertid. Samt en stor sadelkammaren.

Vad finns det på gården?
Finns en belyst paddock med kanon underlag. Finns även lite hindermaterial.

Varmvatten och en spolspilta.

Fördelarna
är att hästarna går ut tidigt och kommer in hyfsat sent. Stora kuperade hagar som håller dem sysselsatta hela dagarna.
Alla ut-och insläpp ingår men vi hjälpa åt om någon av oss åker bort eller liknande.
Mycket bra ridvägar.
Ca 10 min skittväg till närmsta manege.

Nackdelar: Att det kan bli lite ensamt ibland då det bara är jag samt min svärmor, som äger stallet, som står i stallet.

Vad finns det på gården?

Frågarmest för att jag är i valet och kvalet i att byta stall.
Det nya stallet är ett hoppstall med ca 25 hästar, varav en enda islandshäst.
Kommer jag med mina två så blir de ju en liten flock :)

Känner mig särbehandlad i mitt gamla och tycker atmosfären blivit tråkig sista tiden :(
Och då man stått i samma stall i 8 år, så är det med blandade känslor.
Har dock inte sagt upp platsen än

Vårt stall är av mindre karaktär, vi har 8 hästar i just det stallet men vi tillhör en förening som det finns ännu ett stall i. Vi har egna utarbetade rutiner, dvs vi sköter stallet efter våra önskemål men har gemensamt ansvar över ridvolt samt sommarhage med det andra stallet.

Vi har en väldigt bra gemenskap, rider, fikar och arbetar tillsammans. Ja vi har haft problem i stallet med hyresgäster, men dessa har vi försökt att lösa gemensamt om det på något sätt har varit/blivit en dålig stämning.

Alla hästarna går i samma flock, det är vår grundsyn och hästarna håller nog med. De går ute minst 12 timmar per dag, de fodras 4 ggr per dag med grovfoder och 2 ggr per dag med kraft om så önskas. Vi är ett kollektiv, men man kan inte påstå att vi arbetar ihjäl oss precis. ;)

Just nu ser jag inga nackdelar, och jag har stått i detta stall i snart 10 år nu.

Vad finns det på gården?
Stall med stora boxar, spolplatta, stor sadelkammare och uppbindningsplatser. Belyst inhägnad ridbana (ca 25x45) med hinder- och cavalettimaterial. Relativt stor ligghall i anslutning till hagen då hästarna i huvudsak går på lösdrift, frostfritt vatten året runt i ligghallen och fast monterade krubbor.

Ridhus.

Nu är det vår egen gård så fördelen är att vi sköter och håller hästarna så som vi tycker är bäst. Bäst att förtydliga: Vilket givetvis är på olika sätt beroende på vad man tycker och har för behov, inget konstigt med det så länge hästarna mår bra.

Ser egentligen ingen nackdel med att ha dem hemma. Det skulle i så fall vara sällskapsbiten men jag har en medryttare på den ena hästen och brukar även rida med en granne. Trivs ganska bra med att träna själv men visst hade det ibland varit kul med en likasinnad inackordering att dela hästeriet med, det blir kanske så i framtiden.

Vad finns det på gården?

Jag står uppstallad på en gård där det finns ridhus (20x50), paddock (25x50), skrittmaskin, stora gräshagar, grushagar (rast- och sjukhagar), lösdrift för islandshästar, möjlighet att spola benen ute.
Det jag kan sakna är torkrum för täcken.

Det är ett stall som varit främst islandshäst- och westernfokuserat, där det en period var mer än hälften islandshästar, men nu är det lite mer uppblandat med lite olika inriktningar. Jag själv rider "tävlingsdressyr".
Hästarna går i flock, uppdelat efter kön. Islänningarna går för sig, i könsuppdelad lösdrift.

Fördelar med att stå i just detta stallet är att det är bra rutiner som framförallt följs. Stallägarna är vettiga och lätta att ha med att göra. Det är få jourer som installad (mycket värt för mig), jag har bara en morgonfodring/utsläpp ca va 6e vecka. Och då jämför jag mot förra stället där jag en period hade 22 åtagande på 4 veckor.... Det är ordning på stallet, det är "städat" och ordning på hela gården (vilket gör mycket för trivseln).

God stämning i stallet med respekt för varandras olikheter, vi är allt från "NH-folk som enbart jobbar från marken" till "tävlingsdressyr" och alla sköter sitt eget, och man kan ta hjälp av varandra i vissa frågor.
Klart att det är meningsskiljaktigheter ibland, och jag vet att det var en del konflikter en tid innan jag flyttade dit (stallägaren informerade tex om det innan jag tog platsen) men nu är det en bra blandning folk som inte jagar konflikter.

Nackdel är att jag saknar lite träningssällskap, eller ja -lite gemensamma mål som man haft när man stått på ställen med mer gemensam inriktning.

Står i ett stall med bara islandshästar (har även varit andra hästar inackorderade tidigare) som går på lösdrift i flock. Finns även fyra stora boxar, spolspilta, bra uppbindningsplatser, stor sadelkammare, toalett, ridbana med belysning, och bra ridvägar.
Vi är ett litet gäng och alla hjälps åt och rider oftast ihop, oavsett om det är uteritt eller iväg på träning, ordnar tränare till gården osv. Det är en väldigt kamratlig, avslappnad stämning och det är ordning och reda utan att bli panik eller konflikter.
Jag är jätteglad över att ha hamnat i ett stall där det finns möjligheter att vara så social och ha så mycket sällskap när man rider eftersom jag är relativt ny hästägare. Det är också väldigt roligt att träna ihop och diskutera eftersom vi alla har islandshäst

Tack alla för era svar. :heart:heart
Jag inser hur fruktansvärt bortskämd jag har bli it genom mina år i mitt stall.
Man måste inte ha allt ju!

hur ser ditt stall ut?
Egen lösdrift med 2 egna och en inackordering.
Vad finns det på gården?
Belyst ligghall med en box och uppbindningsmöjligheter. Hårdgjorda ytor kring ligghall, vattenkaret, foderhäcken och andra utsatta partier = ingen lera. Thermobar, fritt på halm och beräknad mängd hösilage. Nytt för i år är ridbanan, 20x40, med belysning :) lite hinder- och trailmatrial. Uppvärmd sadelkammare. Stora kuperade hagar.
Katt, mössen vill flytta in i min sadelkammare.:eek:
Ligghall med mindre "sadelkammare" i sommarhagen allt. ny hage. Den ligger ca 1km bort så tar 20 min att hämta hästen om den står längst bort i hagen. Hämtar ist utrustningen och tar bilen ner till hagen.
Fördelar är att jag kan ha den hästhållning jag gillar bäst. Nackdelen är brist på ridsällskap, inackorderingen är pensionerad.

Hur ser ditt stall ut?
"Vi" (inte mitt stall) har 14 platser som upptas av en new forest, resten islänningar.
Det är dels uteboxar, dels vanliga boxar, uppdelade på fyra "enheter" allt eftersom gården har byggts ut.
Två vinterhagar, flocken är uppdelad på ston och valackar som skiftar hage varje vecka. Flera sommarhagar.

Stallet sköts på vardagarna av några på gården som fixar fodringar, in- och utsläpp samt lagar hagar och sköter stallet rent allmänt.
Man sköter själv om sin häst; mockar, pysslar, gör i ordning fodret med mera men man kan köpa tjänster av ungdomarna som bor där.
Helgerna går efter ett rullande schema där en hästägare ansvarar för in- och utsläpp, fodringar samt att städa utrymmena/kratta/mocka matplatsen i hagen och så vidare.
En gemensam arbetsdag på våren och en på hösten då vi hjälps åt att fixa sommar- respektive vinterhagarna.

Stallet ligger på ett gammalt säteri vilket är en väldigt mysig miljö.
På gården finns även andra verksamheter som ett snickeri, festlokal, tygoutlet, inredningsaffär och ett ur- och skurdagis, de flesta har startats eller drivs av familjen som äger säteriet.
Stallet ligger ändå lite för sig självt så man störs inte av de andra verksamheterna.

Vad finns det på gården?
Belyst paddock, omklädningsrum där varje hästägare har en garderob, fikarum med kyl och mikro, wc, foderkammare, "höutrymme", stor sadelkammare med plats för att hänga upp täcken, spolplats.
Det finns även lite andra småutrymmen.

Jag hade inte tackat nej till ett ridhus - men det kostar därefter...
Annars är det bara småsaker.

Vi har en otroligt bra stämning i stallet där alla ställer upp för varandra även om en del givetvis umgås mer än andra.
Det är verkligen ett "feel good-ställe"!
Bra ridvägar, i synnerhet för att ligga i en storstad.
Bra busskommunikationer och lätt att ta sig dit med bil.
Det kommer regelbundet instruktörer med olika inriktning.
Vi är dessutom ruskigt bra på att fika :p.
Relativt nära till stor ovalbana, det går att rida dit även om man kanske tar transporten om man skall dit och tävla eller träna för instruktör.

Jag ser faktiskt inga direkta nackdelar, det är väl om det kommer någon som inte passar in men vi brukar vara rätt noga när det skall komma en ny häst, att ägaren känner någon sedan innan eller så.

Jag har eget stall på egen gård. Det är ett litet, gammalt kostall som vi byggt om så det finns två boxar som passar islandshästar och en liten stallgång. Bakom stallet har vi fixat till en lösdrift som räcker till två islandshästar i nuläget men den ska byggas ut så dom får större då det är lösdrift dom ska gå på. Bra belysning ute på gården och utöver hagen och lösdriften där det är väldränerat och uppgrusat så hästarna alltid har en torr plats att ligga/stå på.
Kallvatten finns i stallet och varmvatten hämtas i källaren 30 m från stallet. Vi drar lätt ut slangen när det ska duschas eller så.
Finns lunchhage med lunchgrind så det fodras 4 ggr/dygn. Kan fodra ett nattmål också om det så önskas tack vare grinden så det alltså blir 5 ggr/dygn.
Stor hage som delas av sommartid om mer bete behövs. Har egna åkrar som det tas hö på och som kan användas till bete vid återväxten.
Finns ridbana 2 km härifrån som jag får låna när jag vill. Har egen transport. Ridhus finns 5 km alternativt 1,5 mil härifrån. Finns bra ridvägar både i skog och på grusväg.
Har ett eget "hästrum" i källaren där jag förvarar utrustningen vintertid då det inte är uppvärmt ute. Torkat blöta täcket i källaren också och har annat förvarat där som inte behöver vara ute.

Litet, enkelt stall utan massa finesser men vi har förenklat saker och ting så det passar mig och mina två hästar perfekt :) Stor fördel med eget stall för mig.
Vet dock inte om någon skulle vara intresserad av att hyra in sin häst här om jag annonserade :) Kanske, kanske inte.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 707
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama