Hur ser ditt stall ut?
"Vi" (inte mitt stall) har 14 platser som upptas av en new forest, resten islänningar.
Det är dels uteboxar, dels vanliga boxar, uppdelade på fyra "enheter" allt eftersom gården har byggts ut.
Två vinterhagar, flocken är uppdelad på ston och valackar som skiftar hage varje vecka. Flera sommarhagar.
Stallet sköts på vardagarna av några på gården som fixar fodringar, in- och utsläpp samt lagar hagar och sköter stallet rent allmänt.
Man sköter själv om sin häst; mockar, pysslar, gör i ordning fodret med mera men man kan köpa tjänster av ungdomarna som bor där.
Helgerna går efter ett rullande schema där en hästägare ansvarar för in- och utsläpp, fodringar samt att städa utrymmena/kratta/mocka matplatsen i hagen och så vidare.
En gemensam arbetsdag på våren och en på hösten då vi hjälps åt att fixa sommar- respektive vinterhagarna.
Stallet ligger på ett gammalt säteri vilket är en väldigt mysig miljö.
På gården finns även andra verksamheter som ett snickeri, festlokal, tygoutlet, inredningsaffär och ett ur- och skurdagis, de flesta har startats eller drivs av familjen som äger säteriet.
Stallet ligger ändå lite för sig självt så man störs inte av de andra verksamheterna.
Vad finns det på gården?
Belyst paddock, omklädningsrum där varje hästägare har en garderob, fikarum med kyl och mikro, wc, foderkammare, "höutrymme", stor sadelkammare med plats för att hänga upp täcken, spolplats.
Det finns även lite andra småutrymmen.
Vad önskar du skulle finnas?
Jag hade inte tackat nej till ett ridhus - men det kostar därefter...
Annars är det bara småsaker.
För- och nackdelar med att stå i ditt stall?
Vi har en otroligt bra stämning i stallet där alla ställer upp för varandra även om en del givetvis umgås mer än andra.
Det är verkligen ett "feel good-ställe"!
Bra ridvägar, i synnerhet för att ligga i en storstad.
Bra busskommunikationer och lätt att ta sig dit med bil.
Det kommer regelbundet instruktörer med olika inriktning.
Vi är dessutom ruskigt bra på att fika
.
Relativt nära till stor ovalbana, det går att rida dit även om man kanske tar transporten om man skall dit och tävla eller träna för instruktör.
Jag ser faktiskt inga direkta nackdelar, det är väl om det kommer någon som inte passar in men vi brukar vara rätt noga när det skall komma en ny häst, att ägaren känner någon sedan innan eller så.