Hur ser din hunds vardag ut?Tider?

Sv: Hur ser din hunds vardag ut?Tider?

Dom dagar jag är ledig/börjar fem ser en dag ut såhär;

05.30- Pappa drar ut en motvillig hund för morgonkiss, och frukost, sen går han och lägger sig igen.
09.00-09.30- Väcker han mig och vi går bara ut och kissar igen. Sen går jag in och äter frukost/duschar och klär på mig.
11.00-12.00- Är vi ute på en längre promenad på ca en timme. Antingen åker ut i skogen eller i samhället. Får lunch när vi kommer hem.
14.00-15.00- Ut på promenad 20-30 minuter eller träning/bus i trädgården
17.00-18.00- Ut på en kortpromenad. Här får han middag
20.00-22.00- Kissa på gräsmattan
00.00-00.30- Kiss på gräsmattan igen

Ibland varvar vi med att träffa hundkompisar och busar med dom, då sover han såklart längre.
Börjar jag fyra/fem tar mina föräldrar hunder efter det. Jag slutar då antingen 20.00/21.15

Nu har jag en 5 månaders valp, därför det blir så många rundor:)

Senast ändrad:

Såhär ser det ut på ett ungefär just nu.

Vardag:
6.00 går vi upp och morgonpromenad ca 10 min
6.30 Lämnar vovve hos pappa och hon lägger sig och sover efter sin frukost

Jag vet inte vad han har för tider sen, men han brukar gå ut 2 ggr med henne under dagen, leka lite med hennes leksaker också, men mesta delen av tiden sover hon.

Sen varierar det väldigt vilken tid jag kommer ifrån jobbet.
14 - 17-tiden hämtar jag upp henne och så åker vi till stallet. Hon får mat först om det är sent annars får hon mat när vi kommer hem om det är tidigt.

Så är vi i stallet till kl 20-22, beror på. Där är hon lös mest hela tiden och springer runt och nosar, busar med ev andra hundar eller leker med sina bollar som ligger spridda här och där.. när jag kör/rider följer hon oftast med. Hon får inte följa med när hästarna ska gå hårt, det blir för tufft.

Sen är det hem, kvällspromenad ca 10 min (beroende på vilken tid vi kommer hem) och sen däckar hon. :D

Helg:
När vi vaknar varierar mkt, 9-11 tiden typ. Går ut en sväng och hon får frukost. Ibland ger vi oss ut och spårar hela förmiddagen om vi är uppe tidigt. Då brukar hon få vila ett tag hemma innan vi åker till stallet. Men ibland går vi och lägger oss och kollar på tv/film ett tag efter morgonsvängen och sen till stallet. Sen är vi där större delen av dagen, kommer hem vid 16-17, då får hon mat sen sover hon resten av dagen, ibland brukar vi leka och träna lite lydnad på kvällarna om vi har varit i stallet tidigt.

Har inga fasta tider, utom när det gäller maten, det kan skilja nån timme här och där men annars hålls de.

s¨åhär ser det ut hemma hos oss varierar lite beroende på vilka arbetstider jag har MEN

04:30 börjar våran morgon vardag som helg knallar tillsammans till stallet och släpper ut hästarna
05:15 frukost matte duschar och fixar till sig
05:30 väcka barnen
06:10 är det dags att åka bli till svärmor och svärfar lämna av hunden och flickorna, matte åker och jobbar
12:15 matte hemma igen är det inte allt för kallt så följer hunden med på en ridtur eller en promenad med spark häst mm
16:00 middag
17:00 insläpp av hästar
19:30 ligger i lill flickans säng under täcket och lyssnar på en bok hon läser eller om hon sjunger
22:30 sista rundan till stallet natta hästar

under helgen när jag jobbar då är han ute med barnen på gården får hänga med på en tur med skidorna eller åka pulka mm

Bara nyfiken, har du byggt stall i Kaunis än? Vad kul! :) Hyr du ut plats åt andra där också eller? För det finns väl inga andra stall där? Kanske inga hästfolk heller för den delen :smirk: Är så länge sen jag var i kaunis, har ju släkt där.

Vad jobbigt o alltid kliva upp 0430 förresten, men, det är ju värt det!

Det är olika beroende på hur om jag jobbar.
Jobbdag:
04.00 - vaknar, äter, ut med vovve i en 20 min ca. Åker och jobbar. (Vovve får följa med om den nyanställde inte har med sina två hundar, då dom gnäller och skäller och är lite stressade och det vill jag inte att det ska smitta av sig på min)
09.00 - senast nio är jag klar med morgonpasset, då åker jag (vi) hem, äter lite frukost sedan går vi på en längre promenad. Sedan pysslar jag hemma eller vilar.
14.00 äter vi igen, går ut en sväng (lång om sambon jobbar kväll, lite kortare om han slutar tre.) sedan åker jag och jobbar igen och antingen är vovve själv eller med sambon (varannan vecka)
19.00 senast slutar jag ch åker hem, ut med vovve om sambon jobbar. sen äter vi igen :P sen så brukar ja va trött o titta på tv. Den som lägger sig sist går ut med vovve innan.

Jobbar jag inte (jobbar 75%) så blir det lååång prommis, stallet m.m.
Träning har vi inte riktigt börjat med än (fick nyss hem honom och har "smekmånad" :P) Men sen så blir det lydnad och spårträning.

Ser lite olika ut, men ungefär såhär

Mellan 06-07 brukar jag och voffan bli väckta av föräldrarnas valp om vi sover där. (Annars brukar jag få släpa upp henne när vi ska åka iväg vid 10-11.... ) Då blir hon utslängd på bakgården för en snabbkiss. Sen är det frukost

08 Mån, ons, fre hämtar jag upp daghunden.
10-11 ungefär åker vi till stallet. Där springer hon lös från det att vi stigit av bussen tills vi åker hem.
En kvarts promenad ungefär från och till stallet, genom kuperad terräng. Hundarna springer dock ungefär tre gånger sträckan som jag går, för de flänger fram och tillbaka :p och hoppar över stock och sten
(Sen brukar min voffa ta sig ett extra tokrejs på en äng)
Väl i stallet ska min hund springa och hälsa på de människor som är där (brukar bara vara stallskötaren. och de brukar leka en stund) daghunden är "lite" mer reserverad, men är det stallskötaren går det bra att hälsa
Medan jag mockar och fixar mat till hästarna brukar de busa omkring i och utanför stallet. En och annan bajsboll slinker ner när inte jag tittar (:smirk:)
Ska jag rida ut följer de med, brukar vara mellan 40-90 minuter i alla gångarter.
Rider jag i ridhuset håller de mig sällskap där inne, och flänger runt och leker som tokar.
Extra bra dagar är stallkatten på socialt humör, och då brukar de "umgås" med honom en stund :D
Vi brukar åka hem nån gång mellan 15-17 beroende på när vi åkte dit.
De är helt slut när vi kommer hem, så då brukar vi sova middag alla tre innan det är dags att åka iväg med daghunden.

Resten av kvällen är lugn, det blir en snabbrunda vid middagstid, och sen en nattikiss vid 22-23 snåret.

Våra dagar ser lite olika ut.

En jobbdag med morgonfodring:
7:00 Ut och matar hästar samt säpper ut.
8:30 Frukost
10:30 Långpromenad eller träning (lydnad, spår, uppletande)och efter det lunchfodring och mockning + allt annat stallarbete.
14:00 Lunch
16:00 Jag åker till Jobbet
Någon gång mellan 19-21 tar husse ut hundarna en halvtimma på promenad. Sen är det kvällsmat.

23:00 ut o kissa på gården tills jag kommer hem strax innan 24 och släpper in för natten.

Har jag sovmorgon och jobbar så går vi inte ut före 10 -11 på morgonen i övringt ser schemat likadant ut.

Lediga dagar ser helt olika ut. Ibland kör vi ut på nya marken för att träna en hel förmiddag, ibland åker jag bort utan hundarna och då får de mest lulla runt på gården...ja det beror helt på.

Beror på om jag jobbar eller ej, men arbetsdagar ser ut så här:

Upp vid 10 (jag är sjusovare), hundarna går ut ensamma och kissar på gården medan jag gör morgontoalett och klär på mig.
Sen går vi en runda på ca 2 timmar.
Klockan 13 går jag till jobbet och hundarna sover då gott i min säng.
Vid 16-16:30 kommer grannen och tar ut hundarna på en runda, ca 30-60 minuter.
Jag är hemma från jobbet runt 20 och då tar vi en runda runt stallet så att hundarna får kissa. Ibland hänger grannen på och då tar vi en skogstur på ca 45 minuter i kolmörkret.
Strax innan jag går och lägger mig (vid 01-02) går vi ut sista kissrundan runt stallet innan vi kryper till kojs.

Om jag är ledig blir det lite annorlunda rutiner, då går vi oftast 3-4 timmar mitt på dagen (ca 10-14) och ibland cyklar jag med Ruby på sen-eftermiddagen innan det blir mörkt. Hon behöver få rusa av sig ordentligt och det kan hon inte göra under promenaderna eftersom hon inte kan vara lös i skogen.
Vissa dagar rider jag ihop med grannen och hundarna hänger med på ridturen lösa. Då räcker det med 1,5 timmes tur för att de ska vara helt slutkörda, det blir ju ett högre tempo och de får kämpa hårdare på att hålla koll på vart jag tar vägen. de älskar det! Under ridturerna får även Ruby vara lös, då måste hon hela tiden ha koll på mig och glömmer bort att spana efter vilt.

Sommartid är det såklart väldigt annorlunda tider, och då är vi ute mycket mer.

Vardagar
6,30-7,00: 20 minuterspromenad. Kiss och bajs, avslappnat nosande.

Sedan följer Cilas med till mitt eller husses jobb. Sover på mitt jobb (kontor), på husses jobb busas det ibland med en annan vovve som också är med sin husse. Cilas är bara 7,5mån så det är mkt bus!

ca 12: 40-50 minuterspromenad. Blandat lek och liiite träning. Försöker få honom springig och glad.

13-13.20: Dags att charma kunder igen.

17-18: 15-20min promenad. Kissvända med lite nos. Inga krav,

19-20: ca 1h ute. Lek, träning, promenad och nos, allt beroende på väder och vind, dagsform och schema. Eller så med matte i stallet från 17-21. Där springer han lös hela tiden, med en vilopaus i bilen när matte rider.

ca 21: Snabb kiss ute på gården. Slöa husse och matte bara släpper ut honom...

Sedan godnatt!

På helgen det som följer på ett ungefär:

8-9.00: 20 minuterspromenad. Kiss och bajs, avslappnat nosande. Sedan frukost och vila en timme minst.

11-12: Ut i skogen. Spår, lek, sök, bus, lydnad, ja, allt möjligt.

ELLER:
8.00 20.min promenad.
9.30 åka på lydnadskurs - hemma kl 12.30 hels slut.

ca 12-14: Åka på ärenden med husse och matte. Mycket vila i bilen.

14-17: Kort kissvända, sedan leka inne medan det städas i lgh.

17-18: ca 1h ute.
18-21: Inne hemma och myser med husse och matte eller på besök hos någon.Ganska slött. Eventuellt ett mumsigt ben

ca 22.30: Snabb kiss ute på gården. Slöa husse och matte bara släpper ut honom...

en dag då jag har skola:

06.30 Matte vaknar, Hailee soooover i sängen medan matte äter frukost o klär på sej.

07.00 promenad 20min. Träna på att möta hundar/katter/människor med rullator etc. utan att skälla.

07.50 matte åker till skolan.

12.00 matte hemma, promenad 20-30min, massa bus.

12.30 lunch till matte, grisöra/dentastix/smörgås till Hailee.

13-17 matte pluggar/städar/vilar eller så åker vi till stallet. där får Hailee springa lös (ca1h med hundkompis) medan jag mockar osv.

17 (om vi inte varit i stallet) 20-30min promenad

21-22 om varit i stallet o matte har skola dagen efter. 30-40min promenad med lydnadsträning. annars bara snabb kisspaus.

23ca mat till hailee.

00-01 om vi inte varit i stallet o jag inte har skola dagen efter: Långpromenad 2h ca med lydnadsträning o massa bus.

skola har jag 1-3 förmiddagar/vecka.

Om jag inte har skola:

9-10 matte och Hailee vaknar. snabbkiss runt knuten (10min typ), frukost för matte och grisöra/smörgås/ben till hailee

12-13 stallet eller långpromenad. Hailee lös fritt minst 1h. går vi långpromenad så blir det 2h minst. eller åka skidor med husse..

17-18, kisspaus.

22-23 promenad 40min ca. massa bus.

01-02 tankenötter antingen inne eller ute. oftast ute. Kan vara att Hailee får lära sej ett nytt trick eller så finslipar vi på något lydnadsmoment.

Visst har vi dagar då vi bara slöar. men 95 dagar av 100 är en av promenaderna fullt ös medvetslös i 1-2timmar. antingen i skogen eller vid stallet. :D

vi går upp allt mellan 6 och 11 :smirk: har de vart fest kvällen innan kan vi ligga och mysa framför tvn till typ 13 innan vi gåt på morgonpromenaden och då mycke motvilligt!

en vanlig vardag går vi ut e 20 minuter inna ja går iväg till skola/jobb är de morgonfodring så följer han givetvis med!

Sen är han med i stallet varjedag! och så blir de alltid en 60-90 minuters promenad på em och runt 21 kvällskissen!

som sagt vi levet ett lite flummigt liv men trivs rätt bra med de båda två!

Det varierar mycket. Såhär ser vardagen ut just nu ungefär:

05.45 går husse upp så då tar Tuffs hans plats i sängen brevid matte.
05.55 åker han med husse till jobbet.
09.00 är det fikarast/lunch.
11.00 (ca) är det rast igen.
14.00 (ca) är det rast igen.
15.30 slutar jobbet och åker hem.
17.30 kommer matte hem, Tuffs åker då ev med henne till stallet.
ca 20-21.00 kommer vi hem och sen är det sovdags.

På jobbet kör Tuffsen hjullastare...
phpkbpr2d.jpg

...och grävmaskin, med husse.
phpb3qynz.jpg

Lediga dagar ser det helt olika ut.

Ibland går vi inte ut förrän 15-tiden. Det har hänt. :angel: Tuffs kan gå ut själv om han vill och då tar han en sväng runt reviret, nosar, hälsar på folk. Annars är vi mest ute tillsammans. Han är med oss överallt om dagarna. Till föräldrarna, stallet, ICA... Vi lämnar honom inte hemma en enda gång. Förutom om han inte skulle få plats i bilen men det sker mkt sällan. Vi försöker altid lösa det så att han kan följa med oss vart vi än åker. Inte på bio dock. Det känns inge hälsosamt att lämna honom i parkeringsgaraget medan vi käkar middag och käkar godis framför bioduken på kvällen. Då får han istället vara hemma och vakta huset.

kl

06:15- Morgonkiss precis utanför dörren, frukost

06:45- Åker med matte till jobbet

7- 9- Springer lös i stallet, vi tränar lite inkallning osv under tiden

9- 12- Sover på kontoret

12- 16- Är i ett annat stall, springer lös och busar med hundkompisen eller går runt och filosoferar.

ca 16:30- kvällsmat

På kvällen är det kvalitetstid med matte, brukar somna ca. 20 men blir utsläpad på kort rastning ca. 22

Vissa eftermiddagar och helger ser det annorlunda ut- kanske är med på nån hästtävling, går långpromenad i skogen eller har helslappardag hemma:)

09,00
13,00
17,00
21,00
Rastning

Pga av att jag dagtid är ensammen med 2 månaders baby blir inte turerna speciellt intensiva (barnvagnsrastning) förräns vid 17 tiden då sambon kommer hem. Då går vi ut i skogen och leker.

jag vet vad du menar våra 2 puffar har nästan samma schema då vår dotter är 11 mån, phuuu.. plus 4 trappor varje dag he he. (ot)

07.00 kort kiss (sambons tur)
09.00 längre prom.
13.00 lång prom. 45min-1 tim. Lydnad (lära sig gå fot igen,följa mig,inte göra utfall mot hundar,osv Tonåringar)
17.00 längre prom (sambons tur).
21.00 kort prom.
ca:23.00 kort kiss godnatt.:banana:

Senast ändrad av en moderator:

kl.6 studsar min hund upp och vill ut och gå.
kl.7 frukost
kl.8 iväg till dagis där han går ut på en 2h promenad kl10, lunch 12, 1h promenad kl.14.
kl.14-17 (beroende på jobb etc) Hämtas från dagis och vi tar en 30minuters promenad hemåt.
kl.18 Middag (Ohyes, han har en matklocka)
kl.19.30 Kissrunda
kl.23 Nattrunda på mellan 20-40 minuter beroende på väder och trötthet.

Är jag ledig så går vi upp tidigast 8 :D Tar en timmes promenad, kommer in och äter frukost.
Sen så tränar vi lydnad, inkallning och sök, tar en runda på fjället på längdskidorna eller kör en slappisdag med mycket mys och gos och promenader vid jämna tillfällen.

dsc00879_1192300957.jpg

Och ibland tvingas man åka bil. :p

dsc00774_1190795928.jpg

"Jag måste ha något i munnen, annars är jag inte lycklig"Sam

Våra dagar är fulla av frisk luft. :)

Vardag.
Matte stiger upp 06:30,
06:45 är de Morgon kiss och bajs, ca 15 minuter.
07:00 Frukost serveras, äts om herren behagar.
Mellean 07:15-07:30 åker matte och killen till stallet,
där springer han lös hela dagen.
Undantag efter lunch, ca 12:00-14:00 är viotid, då ligger grabben i fikarummet och sover. sen ä de full fart till 16:00 - 17:00, bero på om matte rider efter jobbet eller under lunchen.
Sen är både matte och hund relativt döda. runt 19:00 blir de ca 15 minuters kissrunda. 19:15 ca, serveras de mat. Sen är de slötid, vilket uppskattas av båda parter.
kl 22:00 är de nattkissning ca 10-15 minuter.

helg.
Matte vaknar mellan 08:00-10:00, de första som sker när matte gått upp är 15 minuters ut och göra av seh tid.

Sen in och vila, äta frukost osv.
ca kl 11:00, blir de långpromenad. ca 60 minuter.
Kl 12:00-13:00 till ca 16:00 bir de hästen och stallet, alltid lika uppskattat. Hem och slappa, sen blir de längre promenad ca 60 minuter runt 18:00, när vi kommer hem runt 19:00 blir de mat. sen runt 22:00-00:00 blir de kvällskiss och bajs.

Gud vad man är bunden med hund egentlgen, men jag älskart, skulle inte kunna leva utan jycken.

Ojdå, värst vilken reaktion!:eek: Känslig punkt? Jag har inget intresse av att diskutera ngt med dig via pm, varav jag skrev i tråden här. (vilket kanske var dumt) Vart överraskad av att du promenerar till stallet med tanke på att det är några mil till finland (hovslagaren sa att du hade dina hästar där) o därför undrade jag om du byggt stall. Inget mer med det. Tycker bara att det är kul med fler stall i kommunen, men det fick man visst inte tycka.

Jag ber trådskaparen om ursäkt och lämnar nu denne i fred.

men det är välldigt konstigt att du är villig att diskutera det via denna tråd och jag hänvisade dig till PM funktionen för att jag tror att TS inte är det minsta INTRESERAD om vad som händer i pajala kommun utan mer intresserad av hur hundägares vardagar ser ut

sedan vad du har att göra med mig och mina hästar och hundar förstår jag då inte

ber oxå om ursäkt till TS för sandlåde diskution

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 948
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Detta är ju ingen jätteseriös tråd att det är ett problem, men ändå vore det ganska skönt om vi kunde synka ihop oss lite bättre:p...
2
Svar
20
· Visningar
7 819
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 791
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat