Hur ser din hunds vardag ut?Tider?

movi

Trådstartare
Min börjar med att lyfta ett ögonlock,utan att stiga upp,kl 04.20 när jag går upp..
Vid 5 draaaar jag ut min vovve på kiss och bajsrunda,men då brukar hon piggna(vakna) till,lattja en stund,och sen in och sova! Jag åker och jobbar!
Vid 9 går sambon ut med henne innan han åker till jobbet! Vad hon gör sen vet jag inte,men huset är helt!
Vid 14 när jag kommer hem tar vi en rejäl skogspromenad,ibland med hundkompisar på minst 1-2 tim,eller så tar vi en ridtur,då hänger hon med!
Vid 19tiden tar vi en 30min-promenad,sen är jag trött..
Vid 22 innan jag stupar,så springer vi ut och bara tömmer blåsan..

På helgerna,hon tycker att jag ska gå upp mellan 04.30-05..och väcker mig(jag får väl igen..) så har vi lite päls/klo-vård,kanske lägger ett spår,ibland en utställning,eller bara är!

Sv: Hur ser din hunds vardag ut?Tider?

6-6.30: 30 minuterspromenad, ganska sömnigt från unghundens sida.

Sedan går jag till jobbet strax innan 8, ibland får de vara hemma, ibland följer de med.

ca 12: 30 minutersproomenad med massor av race!

13: Jobbet igen ...

17-18: Promenad 1-1.5 timmar med någon slags hjärnaktivitet och ev. lite lydnadsträning. Brukar även täna tricks eller lydnad med unghunden inne en stund på kvällen.

Precis innan sängdax får de en kissetur.

Sedan brukar de ligga ute på altanen mesta delen av dagen.

Helgen är lite olika eftersom jag jobbar varannan. Men jag tar i alla fall 1 rejäl promenad med spår/uppletande lördag och söndag.

Senast ändrad:

En vanlig vardag ser ut ungefär såhär:

Går ut med dem på kiss o bajs runda vid kl 06.00.
Därefter är det frukost.
Ungefär vid klockan 11 går sambon ut o går en promenad med dem.
När jag kommer hem från jobbet vid 16.00 så går jag ut o går med dem i 30-60 min.
18.00 är det kvällsmat.
Någonstanns mellan 19-20 är det en till promenad.
Efter 22 tar sambon ut dem på en kort kisstur.

Vår hund är en riktig sjusovare.. Han går ut med sambon mellan 7-9.00 på vardagarna, helgerna väcker han oss mellan 8-10.00). Sedan sover han ett par timmar innan han o jag tar en långrunda efter lunch (mellan 40min-2h). Ibland tränar vi och då blir vi inte ute lika länge:)
Sedan går vi hem o busar lite hemma.. Kanske letar godis, gör några tricks eller kampar lite lätt. Efter det sover han till 16.00 ca innan vi går ut på 30-40 minuters promenad. Sedan blir det en promenad till när sambon slutar mellan 18-20.00, då är de ute mellan 30min till 1h.. Beror lite på hur länge sambon har jobbat.. Till sist blir det en kortare kisspromenad mellan 22-00.00:)

Han får mat 8.00 på morgonen och 19.30 på kvällen.

Vardag:
06.00 Morgonrunda efter det frukost
08.00 Kort kissrunda innan jag går till skolan
12.00 Längre promenad, ca 1 timme, lunch efter det
Någon gång mellan 14.00 och 16.00 Promenad/spår/agility/lydnad 1½-2½ ca timmar, eller så är han med i stallet ca 3timmar
någon gång mellan 20-21 30min kvällsrunda, efter det kvällmat

Helg:
09.00 promenad(med spår, lydnad eller så kanske vi bara går) på ca 2½-3 timmar, frukost efter det
15.00 30min-1timme beroende på vad jag orkar, lunch efter det
kortare kissrundor
någon gång mellan 20-22 30min kvällsrunda, efter det kvällsmat

Senast ändrad:

Jobbar så olika men idag såg den ut så här för dem:

0730. Ut och kissa och sen in i bilen för att föjla med matte till jobbet. Får dock sitta i bilen då det är stressit på morgonen men det har de inget emot:)

09.00 Promenad 30 minuter i byn för att få lite omväxlig från skogen sen in i bilen igen för att åka hem. (matte har ett löjligt 1 timmars morgonpass)

10.00 Hitta på vad de vill i trädgården medans matte fixar stallet. (tex sno ryktborsten som har blivit en ny JÄTTE rolig lek)

11.30 In i bilen igen för att följa med till ridhuset. Framme där blir det ca1½ timmes träning, uppdelat på två hundar då, tillsammans med husse medans matte rider.

13.30 hemma igen och har fri lek tid igen medans matte tar hand om pållarna.

vid 14.30 så får de komma in och båda somnar då i soffan framför brasan och där ligger de ännu. Har varit ute en kort kissrunda vid 18.30 och däckade igen i soffan efter det. Nu ska de snart äta vid 1900.

Senast ändrad av en moderator:

Är borta lite olika tider men oftast ser det ur såhär

08.00 Vaknar och kort rastning
08.15 Jag far iväg till gymmet
09.00 Kommer hem och kort rastning
10.00 Jag går till föreläsning drygt 2h
12.15 Kommer hem, kort rastning
13.15 Promenad till skogen ca 1h
15.00 Mat dags för Uno och direkt efter kort rastning

Sen är matte trist och sitter vid köksbordet och pluggar med avbrott var timme för korta rastningar (han är inte rumsren än)

19.00 Springer ibland iväg till gymmet 1h
20.00 Halvlång prommis i skogen

Trist matte igen (som den ovan)

24.00 Sista rastningen, natti natti

6-6.30: liten runda på tomten så att han gör sina behov

8-900 ca Lång,lång runda som vi kallar det tar ca 45 1 om det är jag som går får han springa lös på den rundan annars om ngn annan i familjen går litar de inte riktigt på han så då gårt han i kopplel och då blir det lite spring på tomten hemma sen=)

ca 12-13 Liten runda, brukar då träna lite inkallning,lydnad och lek, tricks=)

16-17: Promenad ca 30 min

Ca18-19 Lång kvaällsrunda.

ca21-22. Kissning tomten inna nvi lägger oss ibland blir det senare på helgen.

09,00
13,00
17,00
21,00
Rastning

Pga av att jag dagtid är ensammen med 2 månaders baby blir inte turerna speciellt intensiva (barnvagnsrastning) förräns vid 17 tiden då sambon kommer hem. Då går vi ut i skogen och leker.

När jag får min hund kommer det troligen se ut såhär.

07.30 halvtimmes promenad sedan frukost.
Cirka 09.00 aktivitet, antingen lek eller lydnad utomhus.
12.00 följa med till stallet och busa med hundarna där. Träna lite agility i ridhuset.
16.00 promenad hem. Mat.
18.00 mental aktivitet.
21.00 kissepromenad på en halvtimme + lite lydnad.
22.30-23.00 godnatt.

Det är ju lite olika beroende på om jag jobbar el. ej, men idag när jag var ledig:

09.00 Ute och gör morgon toalett med sambon, inte så länge, kanske en kvart?

Sen slakar hon med mig som äter frukost och gör mig iordning.

13.00-15.00 Lång skogspromenad med mkt spring i benen och härligt äckelbad i en tjärn.

15.00-15.30 Blir badad i badkaret med schampo!

(15.30-16.00) Matte städar badrummet, skrubbar badkaret, tvättar hundhanddukar.

Sen slakar vi, hunden torkar.

ca 19.00-20.00 En liten kiss ute.

Precis innan läggdags, 23.00-24.00 en sista kiss.

En arbetsdag, tex imorgon blir annorlunda.

08.30 Vi vaknar och hunden ligger i sängen och ser ut som en prinsessa ungefär.

Sen får hon hålla sig till 9.15 när vi går till jobbet.

Dit kommer vi ca 10.00 och då får hon morsa på kollegorna, lunka runt en stund, och får även frukost. Sen sover hon till lunch.

13.00/14.00 Ca, en prommis med matte på ca 30 minuter, sen är det in och jobba igen.

18.00 Hoppar in i bilen och åker till klubben.

19.00-21.00 Boot camp för rådi på BK.

21.30 Middag och sista kissen för Rådi, ev en sen kiss till om vi är uppe jättesent.

Just nu ser det ut såhär;

06.00 Jag cyklar hemifrån, ca 30 min motion. lämnar dem hos mina föräldrar.
09.00 Mamma tar ut dem på kissesväng.
13.30 Mamma tar ut dem på kissesväng.
ca 17.00 Antingen cyklar jag hem med dem igen, och gör då lite uppletande och lydnadsträning på vägen, så det tar ca 1-1,5 timme hem.
ca22.00 snabb kisssväng.

Detta är om jag jobbar heltid. När jag bara jobbar morgon, eller pluggar vardagar ser det ungefär ut;

9.00-10.30 Kissesväng med träning, typ, spår, uppletande, lydnad och/eller liknande.
ca 15.00 Prommenad till stallet med lite lydnad på vägen, ca en timmes prommenad, sen är de med lösa i stallet, så ofta blir det en kvart träning i paddocken med.
18.30 Hemgång från stallet, ca 40 min.

00,00 ca, nattkissning.

Brukar ha en passivitetsdag i veckan.

:)

När jag får min hund kommer det troligen se ut såhär.

07.30 halvtimmes promenad sedan frukost.
Cirka 09.00 aktivitet, antingen lek eller lydnad utomhus.
12.00 följa med till stallet och busa med hundarna där. Träna lite agility i ridhuset.
16.00 promenad hem. Mat.
18.00 mental aktivitet.
21.00 kissepromenad på en halvtimme + lite lydnad.
22.30-23.00 godnatt.

En fråga bara....Ska inte du själv göra något annat på dagarna?

Nope, är arbetslös, jobbar ideellt i ett stall.

s¨åhär ser det ut hemma hos oss varierar lite beroende på vilka arbetstider jag har MEN

04:30 börjar våran morgon vardag som helg knallar tillsammans till stallet och släpper ut hästarna
05:15 frukost matte duschar och fixar till sig
05:30 väcka barnen
06:10 är det dags att åka bli till svärmor och svärfar lämna av hunden och flickorna, matte åker och jobbar
12:15 matte hemma igen är det inte allt för kallt så följer hunden med på en ridtur eller en promenad med spark häst mm
16:00 middag
17:00 insläpp av hästar
19:30 ligger i lill flickans säng under täcket och lyssnar på en bok hon läser eller om hon sjunger
22:30 sista rundan till stallet natta hästar

under helgen när jag jobbar då är han ute med barnen på gården får hänga med på en tur med skidorna eller åka pulka mm

Kl 04.00 Snabbkissning med sambon om jag jobbar annars ca 06.30 om jag är ledig,då blir det ca en halvtimme
08.00 halvtimmes rastning när jag kommer hem(om jag jobbat)
07.00-09.00 frukost
10.00-11.00 långpromenad alternativ skogsbus med andra hundar ca 1-2 timmar
16.00-17.00 Halvtimmes promenad där mycket kommando tränas eller ett kortare dressyrpass med lek efteråt
!7.00-18.00 kvällsmat
20.30-21.00 kisserunda och godnatt(senare på helgerna)

Självklart är det inte så här alltid,men i det stora hela.:)

En vanlig vardag:
7:00 Morgonpromenad på 40 min. med mamma med sök och trick i skogen varje dag.
12:00 Lunchpromenad 20 min. med mamma eller min syster
16:00 Eftermiddagspromenad 30 min.-2h beroende på väder och läxor med mig, ibland med sök och lydnad.
19:00 Trickinlärning med mig
21:30 Kvällspromenad 30 min. med pappa
+ flera utsläpp på tomten under dagen

På helgerna brukar det bli en långpromenad istället för lunch och eftermiddagspromenad + agilityträning.
:bump:

kl

en dag när jag inte är i skolan/ på jobbet (vilket är ca fem dagar i veckan):
08.30 vaknar Goliat och hoppar runt i sängen tills jag går upp.
Han får sin frukost och blir utsläppt på tomten en liten stund tills jag har vaknat till liv.

9.00 går vi första rundan. Brukar bli 45 minuter i skogen.
Sen lägger han sig och sover under trappen /tuggar på ben medan jag sitter och pluggar.

12.30 går vi ut igen, den här gången blir det oftast över en timma. Då går vi ofta ett spår eller går upp till våran träningsfläck uppe i skogen.
Efteråt brukar vi gå hem till bekanta och luncha/eftermiddagskaffa.

17.00 går vi ofta en promenad med min granne och hennes sheltietik. Kortare runda, kanske tjugo minuter.

23.00 går vi runt kvarteret /ett varv på elljusspåret beroende på när han bajsade sist.

Om jag är i skolan är han hos sin dagmatte och är med henne i stallet eller med min pojkvän på jobbet. Annars är han hemma med mamma och då blir det lite tråkigare dag med smårastningar tills jag kommer hem.

Ser helt olika ut beroende på om jag jobbar eller är ledig. Jobbar jag är hundarna med och då blir det rastning på vägen dit och hem och sen ngn mer promenad beroende på vilka tider jag jobbar.

En ledig dag:
8.45-9.45 Ut på promenad i skogen tillsammans med massa hundkompisar
Runt 15 Långpromenad, lydnad eller spår (olika beroende av vad jag har lust med)
Ca 20 Ut ca 10 minuter för att göra sista rastningen.

Mat ges efter promenaden på morgonen samt vid 6 på kvällen (eftre att jag ätit middag).

Vi har väldigt oregelbundet schema, men idag (ganska normal dag) såg det ut såhär:

7.00- morgonrastning, därefter frukost

9.30- långpromenad i skogen bakom stallet med fart och fläkt ca 2 timmar, med mental aktivering

13.30 - kort promenad 10 minuter

20.00 - promenad 30 minuter, därefter kvällsmat

mellan korta promenaden och kvällspromenaden var det rastning 2-3 gånger, de går ut när de vill i inhängnad trädgård.

Sen blir de en sista rastning vid 23-00 typ.

Idag gick vi upp tidigt, gör vi väl typ varannan dag.
Annars sover mina hundar GÄRNA till 10 på förmiddagen :p

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 948
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Detta är ju ingen jätteseriös tråd att det är ett problem, men ändå vore det ganska skönt om vi kunde synka ihop oss lite bättre:p...
2
Svar
20
· Visningar
7 819
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 791
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat