Hur ser bemanningsföretagsjobben ut i Sverige?

alazzi

Trådstartare
Undrar om det är lika illa i Sverige med bemanningsjobben som det är där jag bor, Tyskland. Om jag kommer loss och flyttar tillbaka (kanske när dottern har gått ut skolan) så lär jag inte kunna få något annat jobb än hos ett bemanningsföretag.

Är det någon här som jobbar inom bemanningsbranschen? Löneläget? Semesterdagar?

Jag är duktigt less på att slita på skitjobb för ingen lön alls samt att bli behandlad som en andra klassens arbetare. Man blir helt enkelt väldigt utnyttjad, men det är ett jobb.

Jag är rädd att din fråga är av typen Hur långt är ett rep?

Villkoren är ju inte samma inom all bemanning, det varierar förmodligen jättemycket mellan branscher. Du kan jobba som allt från lokalvårdare till läkare i bemanningsföretag.

Ok :D
Här är det ju en lagstadgad minimilön åtminstone och mer än så verkar svårt att få. Branschen är jättestor. På flera av de ställen jag har jobbat på har vi varit 15-20 personer från olika bemanningsföretag. Och alla har liknande erfarenheter.

Om du är sjuk "för ofta" så blir du avskedad. Alla har 9.23 € i timmen (säjer dom åtminstone) tror ingen vågar avslöja om man har lyckats få bättre lön än så. Man måste vara standby ständigt och vara beredd på att kasta sig iväg för att jobba. I bästa fall får du veta på torsdagen om du har jobb vckan efter och vilka tider. Men ofta får du den infon först fredag em.

Jag jobbar på ett och har jobbat på ett annat.

Finns riktigt bara och urusla.
Har aldrig hört om något där semestrarersättning ingår i månadslönen utan betalas ut vid semester.

Lönen har jag nu en medellön på vad dom som är fasta får där jag jobbar så blir jag skickad till annat företag ändras min lön.

Några få har satt i system att kicka när det börjar bli dags för tillsvidareanställning.

Några bemanningsföretag är oxå rekryteringsföretag och på vissa företag är men då anställd på bemanningsföretaget under provanställning men går över till företaget som har hyrt den anställda när det blir dags för tillsvidareanställning.

Finns hur många olika som helst inom bemanning.

Jag har arbetat för ett flertal olika bemanningsföretag under senaste 15 åren. Det har enligt mig fungerat likvärdigt på alla ställen. Jag har haft timanställningar, och kravet för det har alltid varit en annan sysselsättning om minst 50%.
Lönen har varit helt okej, man får samma lön som de som är anställda av företaget man jobbar på. Gällande semester har jag fått tillägg på timlönen så det har betalats ut månadsvis.

Det knepiga kan vara att få tillräckligt med timmar, i regel är det många som konkurrerar om timmarna så man får verkligen visa framfötterna och jobba hårt för att få "förtur".

Lite ses man ju också som andra klassens arbetare så det ofta är unga personer med varierad arbetsmoral som kommer som inhyrd personal, de jobbar kanske inte så mycket och kommer inte in i rutiner vilket blir en börda för andra.

Min senaste bemanningstjänst ledde till heltidsanställning på företaget jag var uthyrd till. Vi använder oss fortfarande av mycket inhyrd personal och det är verkligen varierande kvalitet på deras arbetsförmåga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka