hur sent kan man betäcka?

videnlis

Trådstartare
hur sent har ni betäckt era ston? vårt sto blir betäckt först i slutet på juli, om nu allt går bra..men slutet på juni är väl ingen katastrof för fölet att födas..:confused:

Sv: hur sent kan man betäcka?

Så länge fölet kommer innan midsommar är det helt ok för min del. Men alla är ju olika och alla har olika förutsättningar. I södra Sverige är det lättare att få föl i april än vad det är uppe i Norrland. Islandshästar tenderar att födas in i augusti tycker jag, men det tycker jag är sent för ett halvblod som kanske ska gå årgångsklasser etc.

Oavsett så är det bättre att få ett föl sent än att inte få något föl alls.

Spelar födelsetidpunkt verkligen så stor roll för halvblod när de ska hoppa som 4-åringar?

Undersökningar på 2-åriga travare visar att det inte är nån större skillnad.
Tidighet och talang är mer en avelsgrej, än en fråga om när man är född på året.

Jag säger som CK, det går bra att betäcka lite senare på säsongen också. Jag har haft två föl som fötts i juli, de var inte alls efter sin årgång snarare tvärtom rätt rejäla bitar.

Välj bara en station som inte stänger för tidigt, de allra flesta håller på till mitten på augusti. Man vill ju gärna ha ett par brunster på sig att få dräktigt, det är inte alltid man har tur och det tar sig med en gång :)

Lycka till!

hon har nu varit hos hingsten 2 veckor, men hade "fel sorts" brunst,så hon fick en kur regumate,som skall nollställa allt, o så hoppas vi hon blir brunstig OCH dräktig om ca 3 veckor..

Spelar födelsetidpunkt verkligen så stor roll för halvblod när de ska hoppa som 4-åringar?

Undersökningar på 2-åriga travare visar att det inte är nån större skillnad.
Tidighet och talang är mer en avelsgrej, än en fråga om när man är född på året.
Jag tycker att det är stor skillnad på 3-åringarna. Som 4-åringar är det inte lika illa. Men man ser det ganska så tydligt på 3-åringarna vilka som är födda tidigt respektive sent på året. Men det finns självklart variationer inom årskullen som inte har någonting med ålder att göra.

Okey, då skiljer det nog mellan raserna.
På travarna ser jag ingen skillnad längre på hösten som 1-åringar.

Jag vet ett föl, för övrigt en Buke-unge, som föddes till Halloween. Den ungen blev hur bra som helst, vad jag vet. Klart man kan ta sena föl, man får väl anpassa foder och annat efter årstid. Sen om det viktiga är att kvala in till tester så kanske man ligger lite efter om man har en yngre häst.

Sen ska man ju vara medveten om att de kan gå över, och det ganska rejält. min märr gick fem (!) veckor över tiden och ut kom en liten pigg hingstunge. Om man då har en sen betäckning och får ett sto som går över så mycket då är man ju "efter" i vilket fall.

Varför islandshästar tenderar att födas ända fram till augusti tror jag beror på att majoriteten använder naturlig betäckning istället insemination och för att vi inte har samma press på oss som ni "stora brunahäst" ägare har.

Jag vet ett föl, för övrigt en Buke-unge, som föddes till Halloween. Den ungen blev hur bra som helst, vad jag vet. .

Det låter som min kicka det! :D Och japp det stämmer hon blev mycket bra. Träningsmässigt skippade vi treårstestet för hon var inte mentalt mogen för träning utan lattjade mest runt när vi försökte träna på hoppningen och lösgalopp. Så jag valde att aldrig anmäla. Vi har inte heller planer på att låta henne gå Kvaliteten, mest pga ryttarbrist faktiskt. Men hon har vuxit långsamt och vi har inte bråttom med henne. Som treåring lyckades hon lite sin årskull till trots få Avelsdiplom, och har på höstutställning blivit både Junior Champion, Bäst i Ras samt Best in Show-3.
Så visst går det att få sena föl, även om det inte är något jag rekomenderar för det är ett evigt rännande in och ut ur hagar.

Jag tycker inte att det blir nån större skillnad, den har försvunnit redan när de är ett år. De individuella skillnaderna är större. Däremot har jag i år konstaterat hur arbetsamt det är att få föl sent! Jag har fått en i juni och en i juli nu i år, och det är mycket mer besvärligt med insekter, värme osv. De föl som är födda i april och maj har ju hunnit få både mer hud och mer päls och ett eget försvar på alla sätt och vis, de klarar sig hur bra som helst.

Nu är det ett krångelår för mig så jag har hittills bara två dräktiga - den ena fölar i slutet av april och den andra fick vi spruta bort tvillingar på och betäcka om, så hon kommer föla i maj. De andra fem blir i juni eller juli om de alls blir dräktiga.

En annan svårighet med att börja sent är att hingstarna inte tappas efter 31 aug i regel, de flesta inte efter 15 aug ca (jag pratar nu ASVH, och de utländska hbl-hingstarna har väl ofta ännu kortare säsong för att de börjar tidigare på året). Även om man börjar nu så hinner man bara knappt med ett omlöp, och missar man det så har man missat hela säsongen.

Man kan alltid välja en hingst med dräktighetsavgift istället för språngavgift, om det finns nån som passar stoet. Då har man iaf sparat omkring 2000:- om hon inte tar sig.

vårat sto är en isis, och i finland har vi bara 1 (eller nu i år kanske det kom en till) men max 2 hingstar som man får med insemination,resten är naturbetäckningar..
det där med insekter hade jag inte tänkt på..för mej skulle idealet vara att fölet skulle födas i början av juni..

kl

Jag körde mitt gammelsto till seminstationen igår, blir nog semin i början på nästa vecka, anledningen till att det blev så här sent är att hon fölade sent, dock i tid på 330d och eftersom hon är till åldern kommen så försöker jag tills stationen stänger i aug. Får jag ett sent juli början på aug föl så jaja, det blir nog sista ändå kanske.

Jag har också erfarenheten att det inte skiljer mycket på sent v.s tidigt födda hästar framåt dom är 3-4 år gamla.

Mitt sto betäcktes (naturlig betäckning) sista gången 1 September och har nu några vecka/or kvar till fölning.. tror inte det spelar så stor roll om man nu inte absolut vill visa sitt föl osv.

2007 åkte jag till hingsten precis innan månadsskiftet juli-augusti, det tog sig lyckligtvis på första försöket och 29 juni föddes en stor föling, hon är fortfarande stor som 2-åring och jag planerar att börja hänga på henne när hon kommer hem från betet. Tror inte man kan gissa att hon är född lite senare. Hon var yngst på fölvisningen.
Sedan kanske det inte är det ideala om man planerar att fortätta att avla på stoet.
/U

Har haft föl som fötts in i Augusti,men det har blivit prima hästar av dom oxå;)
Tycker att det har blivit en slags hysteri att folk ska betäcka i Maj Juni går precis lika bra i aug och september oxå.
Det ända som man i stort sett missar är väl att det inte går så bra (oftast) att ställa ut hästen dom första två åren då det märks som mest att dom ligger lite efter. Men man kan inte se någon skillnad sen när dom är fyra år.
Tycker att det är jobbigare och ha föl födda tidigt på året än sent. Med tanke på att snö kan ligga kvar, inget bete finns, regnar mycket, är ofta kallt. Jag lider då med mina små nyfödda som ligger och skakar i hagen av köld. Så då får dom ju vara inne så mycket mer. Vilket är uselt om man tänker på hovar och ben på fölen.

Jag vill ha mina föl hyfsat tidigt, absolut senast i början av juni, vill att stona med föl ska kunna vara ute o gå på bete hela sommaren.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
842
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka