hur se om sadel ligger bra?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 4 633
M

makejo

finns det några bra tips hur man kan se själv om sadeln ligger bra?
Min häst har 2 sadlar en allround mot hopp o en dressyr

dressyrsadeln är utprovad efter honom men inte den andra vet var ute igår o tyckte att han reagerade lite när hon tröckpå ryggen ungefär där sadelnsbakkant ligger hur ska jag se om det e sadeln som ligger dåligt o trycker (han har haft den flera år) elller om det är något annat

kan det hjälpa att lägga på nån pad?
kan han ha fåt ont i ryggen utav att han blev tjuvriden o galloperades mycket utav en tjej som är väldigt stor o klumpig o har sits som en elefant?

Sv: hur se om sadel ligger bra?

Finns en bok som heter sadeln och hästen, där finns beskrivet hur sadeln ska sitta med både text och bilder. :)

Sadeln ska ligga stilla, inte kana bak, fram eller åt sidorna. Om sadeln är för smal ser man det genom att den djupaste punkten i sisten hamnar för långt bak, sadeln hamnar i bakvikt. Är sadeln för vid tippar den framåt och tyngdpunkten hamnar för långt fram. Alltså, den djupaste punkten i sätet ska vara mitt i. Sadeln ska följa ryggen hela vägen, är den för svängd glappar den i bak, är den för rak "bryggar" den sig och ligger inte an på mitten och trycker bak.

Det är väl vad man kan säga rent generellt, men att lyssna på hästen är såklart det viktigaste :)

Angående användandet av pad tycker jag att det är helt förkastligt, sålänge den inte förbättrar hur sadeln ligger. Ska man använda pad måste man ha i åtanke att den ska få plats också, alltså en sadel som passar utan pad passar (oftast) inte med pad! Ofta har man sett välmenande ryttare som har en pad för bättre tryckfördelning, men har inte en tanke på att sadeln blir för smal. Då förstör paden mer än den hjälper.

Har hästen blivit tjuvriden :eek: fy vad arg jag skulle bli om det var min häst! Men visst, felaktig ridning kan också orsaka ryggont!

Hos Lillhästen i Stav (www.lillhastenistav.se) finns en rubrik som heter Sadelinpassning. Scrollar man ner på den sidan finns matnyttig information.

Eftersom hästen har haft sadeln så pass länge utgår jag från att du stoppat om den ett par gånger. Har det kommit någon reaktion efter omstoppningarna?

Säger som de andra: läs och studera sadelanpassningsböcker. Känn själv om trycket är jämnt, se efter om den ligger bra. Använd en ren vojlock el liknande och kolla avtryck efter ritt. Palpera (känn med punkttryck) om hästen reagerar. Görs både innan och efter ridning. Longera hästen och studera, kolla sen igen under ryttare.
Ta ut sadelutprovare (men de är inte alltid så bra).

Jag själv är alltid osäker och skulle inte klara mig utan min Port Lewis Pad som är en sadelutprovningspad och visar hur sadeln ligger UNDER ARBETE. Tyvärr provas ju sadlar ut på främst stillastående hästar (många sadelutprovare tillåter inte att man rider i sadlarna). Med en PL Pad (fylld med tandläkargojja) ser man minsta tryck.

Är det till din tinker du har problem?
/Sessiagh

vad är det här för padd? Spännande!! Aldrig hört talas om! Ursäkta trådkapningn!

Finns bara en återförsäljare i Sverige (så då spelar kanske inte "reklamen" så stor roll?) och det är Lollos Ridsport. Jag gav 2500 plus frakt.
Den är helt underbar. Är jag minsta orolig för om någon av bomsadlarna inte passar längre (har en häst som gärna lägger på sig) kan jag genast kontrollera genom att rida ett pass med den paden under sadeln. Oftast får jag min oro bekräftad och får byta till bomlöst en period. Har den just nu utlånad till min equiterapeut. Är man några stycken kan man ju lägga ihop till en sådan och sen i sin tur hyra ut den för att få igen pengarna. Det är en mycket bra produkt!!! Går att använda om och om igen - bara man kan hantera en kavel!
/Sessiagh

det vet jag inte jag har bara haf honom sedan juni och han hade sadlarna med sig. hur vet man om den är omstoppad och hur ofta bör man göra det?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
900
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka