hur se och behandla kotledsgalla?

cristobal

Trådstartare
Hur kollar man , och diagnosticerar kotledsgallor?
Hur ska man behandla, om hästen nu har sådana?
Vad menas med "fyllnad kotsenskida"?
Kan massage hjälpa?

Sv: hur se och behandla kotledsgalla?

KotLEDsgallor känner man på kotans framsida på varsin sida om mitten. Galla i kotsenskidan är baktill på kotan på varsin sida om mitten från strax ovanför tjockaste stället på kotan och en bit upp.
Hur man ska behandla beror på orsaken till gallan. En galla i kotsenskidan behöver inte leda till hälta och behöver inte alltid behandlas, men ibland behöver den det, det beror på orsaken. En galla av den typen i kotsenskidan kan ibland bli bättre av massage eller andra cirkulationshöjande åtgärder typ back on track, laser, att röra på hästen. Men om det ligger andra orsaker bakom så måste ju den orsaken bort för att hästen ska bli bättre.

En galla i kotleden däremot blir inte bättre av massage och bör utredas. Vanligaste orsaken är kotledsinflammation och den behöver behandlas för att inte leda till skador i ledbrosket och till slut pålagringar. Men det finns andra problem också t ex synovit (inflammation i ledkapseln), trauma som lett till skador i mjuka vävnader eller kanske någon chipfraktur...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 302
Senast: annikarun
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 131
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka