Hur sätta igång efter ledinflammation?

AnneSofie

Trådstartare
Hästen åkte på en hovleds inflammation i höstas, och har blivit behandlad en gång i leden och sedan en kur med butta. Sista besöket hos vet var hon betydligt bättre, men fortfarande liiite halt. Vet tyckte att jag skulle ge henne lite mer tid och sätta igång henne mkt försiktigt och komma på återbesök vid behov. Sagt och gjort, men hur sjutton ska jag kunna se om det är behov? Hon känns ok, men pga isiga vägar, super pigg häst och brist på ställen att testa hälta (desutom broddar) är det svårt att upptäcka en möjlig pytteliten rörelsestörning..:crazy: Hur gör ni andra?

Just nu skrittas hon 2-3 ggr veckan ca 20-30 min. Jag vet, hon behöver egentligen mer, men pga att jag jobbar och det är mörkt när jag slutar blir det inte oftare. Hon är så otroligt pigg och villig att spralla så jag törs inte ge mig ut i mörkret och ishalkan i veckorna. är rädd att det skulle kunna göra större skada än nytta.

Har dessutom de senaste gångerna lagt in korta trav pass, ca 3*20 meter. Är det ok? Så fort det blir ljusare och bättre väglag ska hon få gå mer, hur mkt trav är lämpligt att lägga in?

Vänder mig till er andra då jag har haft turen med mig tidigare och aldrig haft en sådanhär hästskada, så har inte mkt erfarenhet av det.

Är samtidigt lite orolig för att hon inte blivit helt bra då det somsagt är svårt att avgöra, och vill inte rida för mkt/hårt om hon har ont (vilket det iofs inte verkar som..:banana: )

Hoppas nån orkar läsa hela inlägget och har bra svar till en "hönsmamma" :)
/annso

Sv: Hur sätta igång efter ledinflammation?

Är det verkligen INGEN som har ngra tips och mer erfarenhet av det här än jag?? Kom igen nu!!!:bump: :)

Hej du!
jag har samma problem so´m du med min häst, den är behandlad 3 ggr sedan nov sista ggr nu den 23 jan. jag skrittar henne 6 dgr i veckan ca 30 min åt ggr och har sista veckan travat korta sträckor.

Hästen är kanonpigg och varje gång jag lägger intill skänkeln så går hon i luften. jag tycker precis som du att det är jättesvårt att avgöra om det finns nån rörelsestörning.
Hur som helst jag tror du gör helt rätt att skritta så länge som möjligt eftersom det är sämre att sätta igång 2 veckor för tidigt än 2 veckor senare..:banana: .

Om de får god tid på sej o sätts igång försiktigt är prognosen bra mycket bättre att leden blir bra och håller.
jag tycker inte du är ett dugg hönsig!!

Hur gammal är din häst?
Lycka till

Du behöver nog inte oroa dig för att hon inte rör på sig, hon blev jagad av Nikke i hagen idag!

Lamara var lite misstänksam mot det nya fodret. Men hon åt det!! (väldigt gärna)
Alla hästarna godkände den lilla provsmakningen jag hade, förutom Nikke då.....*suck*

Håller på och sätter igång med efter hovledsinflammation. Rekommendationerna jag fått är skritt rakt fram på hårt underlag1-2 månader. Dock jobba pållan i skritten, alltså inte bara helt planlöst skritta på lång tygel. Jag skrittar min häst i form, ändrar tempot inom skritten, övergångar halt-skritt-halt, skänkelvinkning, lite öppna. Jobbet är bra för att min dam inte ska bli helt uttråkad :angel:

Har nu efter 2 månader börjat lägga in korta travpass, typ 100 m i taget, sträcken behövs för att jag ska hinna känna hur hon rör sig.

Skrittpassen var på en längd av cirka 30 min när jag började skritta henne, nu är jag uppe i 60 min. Jobbar hästen 4-5 dgr/vecka. Däremot rider jag inte varje gång, utan jag tömkör/promenerar ett par gånger i veckan. Framför allt när det är kallt, annars så fryser jag halt ihjäl.

Tömkörningen är ett bra sätt för mig att hålla koll på hur damen rör sig.

Du kan ju alltid åka tillbaka till vet när du skrittat ett tag för att göra en extra koll. Kan ju vara bra innan du börjar trava för mycket, om ledinflammationen inte läkt ut menar jag.

Lycka till med din pålle!

/Lizzie

Tack för alla svar!

Tänkte faktiskt åka in och kolla henne senare i vår/sommar (dvs om hon inte blir halt innan, då åker jag så klart in med henne tidigare)

Skönt å höra att det finns fler i samma situation :crazy:

Men men, tydligen så får hon ju springa i hagen iallafall...hjälp:eek:

Jag vet precis hur du känner dig..min häst fick också kotleds och hovledsinflammation efter batt han hade vrickat sig i hagen och jag sedan hade börjat rida honom för tidigt...
Vi fick åka med honom till hästclinicen tre gånger och har sedan dess blivit återställd med väldigt mycket "hagvila" emellanåt..:rofl: jag kunde inte ha honom för länge i boxen för att vila..då blir han nämligen helt galen.:angel: ..det tog lång tid och det var väldigt jobbigt att se honom när han hade så ont..:cry:

men men ..det jag ville tipsa dig om är att inte börja rida för tidigt !!!
Det är nämligen väldigt lätt att de kan få återfall igen om man anstränger dem alldeles för tidigt...

hoppas att allt ordnar sig för dig!!

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 785
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 334
Senast: Karminnie
·
Ridning Hej! Nästa vecka kommer min nya häst. För ca 8 veckor sedan fick han en hovböld, som läkte fint. Men sedan dess har han i princip...
Svar
2
· Visningar
978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka