Hur sanerar jag boxen?

Pallas

Trådstartare
Under sommaren möglade min hästs strö i stallet (var inte inne där på hela sommaren, så jag märkte det inte). Nu har jag tömt och försökt göra rent, men efter att ha varit inne på natten hostar hon till ett par ggr. Jag förutsätter att det beror på mögelsporer, men hur sanerar jag? Hon har inte reagerat på innevistelse förut.

Sv: Hur sanerar jag boxen?

Med virkon eller nåt? Kanske man skulle ringa Ultuna och fråga? Eller distriktsvet?

Och hur får man plattan att torka i det här vädret? Kanske kan ställa in en byggfläkt eller nåt sen? Eller, det kanske inte behövs om man lägger på uppsugande strö sen?

Är det träinredning och gjutet golv?

Visst kan man ha på Virkon när man är klar, men jag hade nog tyckt att det rimligen räcker med högtryckstvätt. Mögelmedel finns att köpa, men jag vet inte hur lyckat det är till utrymme för djur. Djurstallstvätt finns säkert.

Gjutet golv, två såna där "platsbrädeväggar" och två målade träväggar.

Då hade jag börjat med att högtryckstvätta faktiskt. Det bör ta det mesta, eftersom det är målade ytor och plastplank. Värre med obehandlat, då kryper det lättare in i fibrer och blir svårare att få rent. Det är säkert golvet som är värst, och där går det ju att köra på ordentligt.

Kolla olika mögeltvätt också. Granngården brukar ju ha en del.

Tack så mycket för dina svar! Jag ska kolla med Granngården. Tror det blev värre när jag försökte göra rent, att det spreds liksom. För hon hostade mer i morse (kanske 5-6 gånger, lite torrt).

Läser Råd & rön och de testade ta bort mögel på hus, så jag antar att man kan jämnföra fasadtvätt testet med ett stall. De testade miljövänliga, skarpa medel, dyra, billiga..tja allt. Bäst i test och även billigaste var en flaska Yes. Så högtryck o Yes borde ju göra susen. :)

Skumdämpare?? nej det vet jag inte ens vad det är. Vi har alltså skurat för hand och sen spolat av med högtrycken men kan tänka mig att det går OK att spola av med vattenslangen oxo om man inte har högtryckstvätt-:)

Yes är iaf överlägset!:D

skura galler väggar golv ordentligt det är den "mekaniska" rengöringen (du med skurborste) som är bäst på att ta bort mögelsporer (fördel att skura med 1% Virkon lösn). Låt stallet torka upp ordentligt Viktigt!!!(t.ex. byggfläkt med avfuktare) desinficera därefter med Virkon (tar även mögelsporer) för att förhindra att möglet kommer tillbaka, kolla även hur taket ser ut brukar kunna bli mkt mögel där då det oftast är fuktigast i taket

Har inhandlat virkon. Det finns inget mögelproblem i stallet som sådant, det var bara ströet som möglade, för att det låg orört för länge, och sporer finns nu kvar på golvet.

Räkna med att du har sporer ÖVERALLT även om ursprunget var på golvet, och så fort det kommer fukt så gror dom

Jo, sporer överallt kommer man nog sällan ifrån helt i ett stall, men nu var frågan hur jag bäst får bort den lite större mängd som finns lokalt på golvet i min hästs box. Dessa är de enda som utsätts för fukt, i form av urin.

Före. Jag står dock med Virkonet redo. Om hon så mycket som andas till lite för häftigt imorgon använder jag det på måndag när jag är ledig.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 308
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 128
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka