Hur saktar man ner matintaget?

I

Idka

Mitt sto är en matgalning (som Sanwans häst på tråden här) och vill helst äta allt som finns i närheten. Problemet är att hon kastar i sig maten så otroligt fort. 4 kg hö är uppätet på 10-15 min, det är alltid soprent hos henne när de andra hästarna har mer än hälften kvar.
Vad kan man göra för att hon äter lite saktare? Jag vet inte hur stor faran är med att äta hö snabbt men jag antar att det kan ställa problem, eller?
 
Kraftfoder kan serveras i kruppa med boll/sten/träbit i som gör att hästen måste röra runt den för att få tag i maten = tar längre tid. En sak som hästar många gånger inte heller gillar är att inte ha sikt. dvs gillar inte att ha huvudet nere i en kruppa utan att kunna syna omgivningen. Vissa hästar finner det betydligt tryggare att få maten på golvet på en bräda/bricka eller dyl.

Ang. höet så kan man blanda ut det med halm.. även om det inte minskar fart intaget så pillar dom längre plus att det inte är lika gott med halm (efter invänjning iafall)
 
hmm.. kanske inte det bästa för hästen (med tanke på deras naturliga ätställning), men prova med att sätta höet i ett hönät eller liknande, då får hon pillra lite med det för att kkunna äta..
 
Många, många hästar lider av en smärtsam hunger då man bara utfodrar hästen t.ex. tre gånger om dagen när dess mage och tarmar är konstruerade för att äta under större delen av dygnet. Hästarna slänger i sig maten dels för att dom är hungriga och för att dom vet att när maten är slut får dom stå hungriga tills nästa utfodring, de "passar på". Jag vet att inte alla har förutsättningarna för att ha sina hästar på lösdrift med fri tillgång till mat men...det är det allra bästa. Många av de hästar som går från en utpotionerad utfodring till fri tillgång äter väldigt mycket i början men lär sig till slut att äta i en naturlig takt då maten aldrig tar slut. Detta kanske inte hjälpte dig så mycket men jag tycker att man behöver ha detta i åtanke.
 
Har du möjlighet att ha fri tillgång på hö till din häst? Prova det isf. :)
Mitt vbl har ialla år varit stressad och grinig före o vid fodring, förmodligen för att hon varit så hungrig. Kastat sig över maten och ätit 2 kg hö på mindre än ½ timme. Sedan har hon fått stå i flera timmar o vänta tills nästa fodring. Hon fick då 8 kg uppdelat på morgon, lunch, middag o kväll.
Nu har jag henne på fri tillgång av hö i hagen, går ute 7 - 17 ca. Räknar med att hon äter ca 7 kg ute(ja, faktiskt inte mer än så, trode hon skulle äta 10 - 15 kg eller nått innan)o får sedan 1½ kg em o 1½ kg kväll inne. Så totalt 10 kg. Hon är mkt lugnare o trevligare i allmänhet nu, aldrig mer stress. Kan gå in i boxen lugnt, kastar sig inte över maten osv. Äter lugnt o sakta. Hon vet att ´det finns mat så hon kommer få äta tills hon blir mätt. :)
 
När det gäller kraftfodret så föreslår jag att du hackar halm eller hö och blandar i det i kraftfodret. Detta gör att hästen måste tugga fodret nogrannare och det tar längre tid för hästen att äta. Dessutom tuggas fodret mer nogrannt och du får ett bättre utnyttjande av fodret. Sen föreslår jag att du blandar höet med halm av god kvalitet. Var noga med att blamda så hästen verkligen får jobba för att hitta höstråna. Som bonus får du dessutom en häst som lär sig att tugga på halm och det innebär att den har tillgång till strå hela tiden...
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 775
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 651
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp