Hur säger man till?

S

SockerSara

Jag är medryttare i ett stall, på ett flertal hästar bla en halvblodsvalack på 18 år.
Vi släppte ut hästarna på bete för några veckor sedan och betet i våra hagar är ganska kraftigt.
Nu är det så att detta halvblod har fått jättelika gallor på alla ben, han hade inte det tidigare vad jag kan minnas, han är inte jättevarm, men ändå lite varmare än normalt.
Hästen rids ca 5-6 dagar/vecka och då får han kraftfoder efter varje tillfälle... vilket jag ser som onödigt med den stora tillgången på gräs på betet.
Ägaren till hästen har fått honom och det är hennes första häst.. de andra i stallet tror inte hon kan tillräckligt mycket för att ha egen häst egentligen. Och jag har skrivit lite fint i hästens riddagbok att jag misstänker fodergallor.. men jag har inte fått någon respons på det.

Hur ska jag berätta för henne att hon måste göra något åt saken? Och vad kan jag själv göra de dagar jag rider honom. Borde jag spola benen eller använda liniment eller liknande? Ska jag strunta i att ge hästen sitt kraftfoder..? Tycker så synd om honom och det känns som att ansvaret borde ligga hos henne att ta hand om sin häst och upptäcka avvikelser!

Sv: Hur säger man till?

Jag hade frågat henne. "Hördu, dom här gallorna, vad ska vi göra åt dom tycker du?" Eller något i den stilen.

Jag skulle gå direkt till henne och sagt vad jag trodde det kunde vara,så att ni kan behandla fodergallorna om det är det som är problemet.

hoppas att hästen blir bättre:)

MVH Vickan

Jag tror att jag skulle sagt något i stil med att "hästen har gallor. Ska vi ta bort fodret för att se om det är de som orsakar det? Det är trots allt värt att testa.."

Jo, jag funderar på det.. är inte säker på om hon vet vad det innebär att hästen har gallor.. Han verkar ju inte öm eller så..
Ska kika på honom nästa gång så får jag bestämma hur jag ska gå tillväga då..
Tack för svaren!

Iså fall kan du förklara lite vad det är och hur man märker sånt. Gärna visa på hästen och ha lite feedback ifall hon inte skulle tro på dej. Sedan kan du föreslå vad ni kan göra.

Varför inte höra med henne?

"Vet du, jag tror att det kan funka att få ner gallorna om du struntar i kraftfodret. De klarar sig bra på betet just nu, och då gör kraftfodret mer skada än nytta"

Jo, jag funderar på det.. är inte säker på om hon vet vad det innebär att hästen har gallor.. Han verkar ju inte öm eller så..
Ska kika på honom nästa gång så får jag bestämma hur jag ska gå tillväga då..
Tack för svaren!

om hon inte vet vad gallor är så kanske det är därför du inte får någon respons på att du skrivit att du misstänker fodergallor.

Kan hon inte så mycket så borde hon bara bli glad av att du hjälper till och försöker förklara.
Du tänker ju bara på hennes häst bästa =)

Jo absolut, det var det jag också tänkte.. men så tänkte jag att hon borde frågat mig om hon inte visste.. Men hon kanske inte vill verka "dum" inför medryttaren och inte veta vad fodergallor är... Ska höra med en annan av hästägarna i stallet, hon vet lite mer om ägaren till halblodet än mig.. Känns så dumt att komma som medryttare och förselå att ta bort kraftfodret när alla andra hästar också får det då de rids..
Självklart måste man ju anpassa sig efter hästen som individ.. det är några fler hästar som fått lätta små gallor, men inte på alla fyra och inte så stora som han!

Men jag är inte helt 100 på gallor.. om jag ska föreslå en "behandling", vad är bäst.. Kyla efter ridning genom att bara spola kallt vatten, eller borde man linda under ridning också? Eller helt enkelt bara ta bort kraftfodret och se om det blir bättre?

Ta en diskussion med ägaren!
Det går prima att hålla en öppen dialog om problemet och erbjuda sin hjälp och sakkunskap utan att uppfattas som kritisk och negativ, och en hästägare som är så oerfaren behöver också lära sig, för hästen bästa.
Vissa hästägare (eller människor rent generellt) har väldigt svårt att visa sina svagheter och be om hjälp, särskilt i stallmiljö där man ofta kan bli utpekad som en dålig djurägare bara för att man inte Vet bättre.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst med konstaterad karpraltunnelsyndrom. Detta är konstaterat på klinik. Fick efter kliniken Metacam 11 dgr samt bara...
Svar
3
· Visningar
805
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 875
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 290
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka