Hur säger man till en häst på NH vis?

R

rori

Har precis köpt en ny häst som tyvärr har några små ovanor. Jag har tränat lite NH med honom och det fungerar otroligt bra. Tyvärr är jag inte så erfarne och vet inte vad jag ska göra i följande situationer:

Står inte still när jag ska hoppa upp. Har blivit mycket bättre de senaste dagarna. Men jag vill ju att han alltid ska stå blickstilla och vänta på kommando.

Skrapar med framben när han står på gången och han blir ivrig över något.

Går fram och tillbaka när han står uppbundne på gången, händer när han blir lite uppspelt över något.

Tack på förhand, ser fram emot svaren!!!

Sv: Hur säger man till en häst på NH vis?

sitat "Jag har tränat lite NH med honom och det fungerar otroligt bra." slut sitat.
kan du specifiera det lite.
som dom säger rom byggdes ju inte på en dag, du säger att han redan är bättre så det blir nog bra ska du se

Det jag lärt mig är att skapa obehag för hästen när den gör fel och skapa behag för den när den gör rätt. Inte genom att slå till den eller något sådant...Men som ett exempel med en häst krånglar när man leder den kan amn ju skaka till i grimskaftet så det blir obehagligt för den men sluta så fort den gör som man vill!

Håller med föregående talare.
Gör det obehagligt för honom när han gör fel och beröm när han gör rätt.
Problemet när du ska sitta upp kan vara att han inte har hittat balansen. Prova med att "hänga" dig i stigbydeln med handen, när han står still så prova att sitt upp. Upprepa varje gång när du sitter upp.

:banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 167
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka