hur säger man? de eller det?

MaRomer

Trådstartare
När man.pratat om barn. Säger/skriver man:

Skydda det viktigaste i ditt liv.

Eller

Skydda de viktigaste i ditt liv.

??!!

Sv: hur säger man? de eller det?

Är det en så den. är det flera dem.

Det. Då gäller det ju allt, inte bara människor. Om nån säger "skydda den viktigaste" så tänker jag på den viktigaste personen.

Det handlar om att man ska skydda sina barn på bästa sätt i bilen.

Man kan säga båda, men det betyder lite olika saker.

Om du säger det viktigaste så betyder det att det är det viktigaste av allt. Det är t ex viktigare än alla andra levande varelser, alla saker, alla ideologier - precis allt.

Om du säger de viktigaste så betyder det att de är de viktigaste individerna i ditt liv. I singular blir det den viktigaste.

För mig är mina barn just det. Viktigast av allt i hela världen. Så vad ska jag skriva! ;-)

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 506
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama