hur säger man? de eller det?

MaRomer

Trådstartare
När man.pratat om barn. Säger/skriver man:

Skydda det viktigaste i ditt liv.

Eller

Skydda de viktigaste i ditt liv.

??!!

Sv: hur säger man? de eller det?

Är det en så den. är det flera dem.

Det. Då gäller det ju allt, inte bara människor. Om nån säger "skydda den viktigaste" så tänker jag på den viktigaste personen.

Det handlar om att man ska skydda sina barn på bästa sätt i bilen.

Man kan säga båda, men det betyder lite olika saker.

Om du säger det viktigaste så betyder det att det är det viktigaste av allt. Det är t ex viktigare än alla andra levande varelser, alla saker, alla ideologier - precis allt.

Om du säger de viktigaste så betyder det att de är de viktigaste individerna i ditt liv. I singular blir det den viktigaste.

För mig är mina barn just det. Viktigast av allt i hela världen. Så vad ska jag skriva! ;-)

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
343
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
758
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 504
Senast: Sofie.S
·
Övr. Barn Vad önskar sig era barn i julklapp? Sonen på 8 önskar ha en playstation 4 och en mobil 😅 Dottern på 6 önskar sig slime, squishmallows...
2
Svar
23
· Visningar
1 471
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?