Hur ridtränar ni eran travhäst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare NathalieBorgman
  • Startdatum Startdatum
N

NathalieBorgman

Hej!
Kan vara kul att få lite tips på ridträning av
startande travhäst.

Ridtränar våran travhäst 2 gånger i veckan ca.
Oftast rider vi på travbanan hemma, rider rätt
mycket serpentiner i skritt och trav.
Oftast tränar vi i "ridhäst" tempo
Men ibland rider vi lite snabbare intervaller
beroende på hur resten av träningen sett ut den veckan.

Nån som har nå roligt tips?

Sv: Hur ridtränar ni eran travhäst?

Vi rider dressyr, galoppintervaller, hoppar låga hinderserier och galopptränar på fälten, allt beroende vilken häst, vilken träningsstatus och vilken ålder.

Nu har vi flyttat upp till Dalarna, ska bli väldigt kul med lite snö att galoppträna på fälten i :D

Mycket "skritt rakt fram", lite klättring i bland, basic-dressyr för instruktör och planen är att galoppträna och hoppa för instruktör med en av pållarna om det funkar.

Jag lägger upp ridningen efter individen.

Men jag rider mest i skogen och då är det enbart skritt.. Vår stig är väldigt slingrig så när man kommer ut ur skogen så är hästarna som tuggummi ( totalt lösgjorda).

Händer även att jag rider på ridbanan och då är det dressyr i skritt sidvärts rörelser, ryggningar allt för att få sidorna mjuka.

Sällan rider jag i trav el galopp jag tycker att skritten ger mest och sliter minst.

Vill spinna vidare på tråden lite och undrar hur ni tränar en lite hjärnstressig häst? Det där med skritten verkar bra, kan du utveckla lite? Hur långa är passen och hur ser det ut rent praktiskt? början ,mellandel och avslut.

Ah, tränar ingen galopp på honom alls, tycker de räcker med skritt och trav. Jobbar mycket i skritt med att
flytta sidorna som nån skrev innan. Så klart flyttar han perfect för vänster skänkel som de flesta travare.
försöker få hon att söka sig i form.
Han är bara 5 år så han är ganska utvecklings bar.
Just nu är han inne i en period där allt är farligt. Så just nu är det mycket träning på att vara lugn :)
Tränade lite bommar i sommras och det gick bra.
Men som vädret ser ut nu så går det inte att rida på gräset och har tyvär inte tillgång till nån ridbana.
Idag gick anmälningarna ut och han ska starta på fredag på Romme
Imorgon tisdag blir det ban jobb vila onsdag.
Hur rider ni dagen innan start? Hade tänkt lösgörande och uppmjukande i skritt, ev trava i lungt tempo.

Jag rider nästan alltid i skogen, det händer att det blir dressyr i ridhuset men det är mer sällan. Oftast blir det i så fall dressyr i naturen. Annars galopperar jag mkt med honom. Både samlat och där han får sträcka ut så fort han vill i intervaller. Han tycker det är skitkul speciellt galopp i backe. Vi klättrar en del i skritt också.

Brukar inte trava så mkt när jag rider, blir mest skritt och galopp.

Jag ska försöka förklara så gott jag kan hur jag jobbar mina hästar i skritt. Jag har en dam som är väldigt hetsig i huvudet stundtals.

Då jag rider på banan så börjar jag ALLTID med att jobba hästen på en längre tygel så att hästen blir lång och låg. Jag styr in på mindre volter och jobbar hästen runt min innerskänkel om hästen är stressad så rider jag i 8or. När hästen spänner av och jobbar lågt rider jag ut på fyrkantspåret och kortar tygeln. Sen börjar jag med sidvärtes rörelser och då tar jag tex 2 steg åt höger 5 steg rakt fram och 2 steg åt vänster.. Jag börjar alltid så för att hästen inte ska uppleva det som jobbigt och bli stressad. Jag tränar även mycket halter för att hästen inte ska rusa fram utan vila på steget i skritten.

Sen varvar jag sidvärtes rörelser, ryggningar, halter, volter mm..

På mina hästar funkar detta super och dom tycker att det är kul. Viktigt är att hästen får korta paus på lång tygel med jämna mellanrum så det inte blir för jobbigt.

Så jobbar jag! :)

Ungefär samma sak gör jag dock rider jag på våran travbana eftersom jag inte har nån ridbana.
Men rider vi hagen jobbar jag offtast på 8or. Gillar att jobba i 8or eftersom det inte blir
tråkigt, man ställer ofta om hästen. Gör lika med mitt halvblod.
Annars blir det lätt så att man nöter i volten åt samma håll och glömmer bort att
byta varv. Oftast går ju ett varmblod bäst i vänstervarv och lätt hänt att
man hänger kvar i det enkla varvet.

Vi får hoppas att banan i Gävle är hyffsad i kväll så han får springa på lite
han har energi ut i svansspetsen.
Sen är det bara att hålla tummarna att han travar hela vägen på fredag :)

Ja det får vi hoppas;)

Min startar oxå på fredag fast på kalmar :)
Hon galopperade sist från ett snävt spår i starten (spår 5) men hon är ursäktad då hon är 1,74 cm i manken, lite svårt att vända på en 5 krona med hennes storlek! :crazy:

Hon ska få motionera lite i skogen idag och imorgon sen blir det vila fram till start!

Lycka till!

Ah ja vi får hålla tummarna.
Min är också väldigt stor 167 och lång.
Han skulle nog behöva lite större barner än Sverige erbjuder :)
Senast startade han auto start vilket funkade mycket bättre än volt start.
Men snart kommer väl fina vinter banor att springa på får vi hoppas.

Han gick jätte bra i snabbjobbet igår, travade riktigt bra.
Blir sko byte en gång till innan start. får se hur han är att rida imorgon,
hoppas han lugnat sig en aning :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 735
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 605
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 672
Senast: LionQueen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka