Hur rider ni ut?

Lalinea

Trådstartare
Har märkt att det varierar mycket hur olika ryttare rider ute.
Jag håller ofta tempo. Skrittar och travar fram och håller sedan främst trav och galopp minst en timme om jag inte valt att ta en lugn skrittrunda.
Har märkt att många andra främst bara skrattar och travar och ev galopperar små små bitar. Ofta korta svängar på 30 till 40 min och när de varit ute +en timme tycker dom att det var en långtur. Så hur rider du ut ?
 
Beror på var jag rider.
Hemma blir det mest skritt med en hel del klättring, helt enkelt för det finns bara korta sträckor för högre gångarter än skritt.

Lastar jag och kör iväg blir det mer av trav och galopp, hur mycket beror på hur länge jag planerat att vara ute.
 
Det beror på.
Ibland skrittar jag bara i en halvtimme ut i skogen, ibland rider jag längre turer i blandat tempo. Det beror helt på vad syftet med dagens ridtur är.

Kan tillägga att jag inte har nån ridbana så jag rider alltid ut.
 
Rider tyvärr oftast lugnare/långsammare än jag skulle vilja, pga underlaget på vägarna häromkring. Mestadels hårda grusvägar. På vintern kan det gå att rida på mer men nu när det är barmark är det för hårt för längre galoppsträckor.
Så det blir mest skritt och trav, om vi inte tar en ren skrittrunda då. Vanliga skrittsvängen tar ca en timme, annars rider jag oftast runt 1,5 timme när jag rider ut. Ibland mer, ibland mindre, men där nånstans är snittet.
Lägger ofta in en del dressyr under uteritterna också.
 
Är underlaget som styr för mig. På vintern är det super med snön och då travar och galopperar jag gärna långa sträckor. Med barmark är det tyvärr mycket stenhård grusväg som jag inte gillar att hålla tempo på. Så det blir mycket långa skritturer med lite trav och galopp där det passar. Vi har ett "berg" som r toppen för skritturerna då det är smala stigar med massa sten och rötter så hästarna få verkligen lyfta ben och jobba koordination både uppför och nerför vilket ger arbete utan att hålla tempo :). Mina kortaste rundor är 45 minuter och de väljer jag när jag har lite sämre med tid men ändå vill komma ut, försöker alltid annars att vara ute minst en timme.
 
Det är lite olika beroende på runda och underlag.
Jag räknar mer sträcka än tid. Igår red jag en runda på 8.5 km, galopperade 5 km totalt.
Är det hårt kan jag rida road work på samma runda och det tar såklart längre tid än när jag galopperar.
 
Det beror på årstiderna för min del. Vinter med snö eller vår/höst med mjuka grusvägar så blir det en hel del trav och galopp, eller om en bonde lämnat någon åker till oss ryttare att rida på. Sommartid blir grusvägarna alldeles för hårda så det kan bli en timma i skritt i stället.
 
Jag rider alltid ut. Varierande underlag med allt från asfalt och grus till skog och sandvägar. Det finns rundor som lämpar sig enbart för skritt och rundor där vi kan trava och galoppera flera kilometer. De flesta rundorna ligger på runt en timme, några lite längre och har en kort på 20-30 minuter beroende på tempo som vi tar när vi bara ska skritta (för hand).
 
Beror helt på vad syftet med passet är. Är det kondition värmer jag upp tills jag kommer till den del av rundan som är galoppvänlig, sen kör jag intervaller eller en längre stunds galopp. Sen skrittar jag hela vägen hem när galoppsträckan är slut. Den rundan tar ca 2 timmar. Någon dag/vecka klättrar vi, då värmer jag i trav och ev lite galopp till den backe som är bäst och sen blir det klättringsintervaller. De passen är kortare, 40-60 min kanske beroende på hur många intervaller. Ibland vill jag skritta långt på hårt underlag för hållbarhetens skull, då blir det rundan med mest asfalt som tar kanske 50 min. Sen har vi en "vardagsrunda" som jag tar när inspirationen/orken/motivationen att hitta på nåt annat tryter, där försöker jag jogga i trav/galopp så mycket som underlaget tillåter men det blir en runda på 40-60 min beroende på hur mycket en tvingas skritta.
 
För att rida 30-40 minuter i skogen tycker jag knappt att det känns värt att sadla. Det har jag gjort med min konvalescent när hon skulle ridas rakt fram och ökas på tidsmässigt. Har jag ont om tid blir det 30 min tömkörning eller dressyr på ridbanan eller en åker. Det hade säkert varit annorlunda om jag kunnat nästan uteslutande trava o galoppera 30 min.
Mina turer är minst 1h, gärna 2.
Tyvärr inehåller de stor del skritt då ridvägarna och underlaget inte alltid tillåter så långa sträckor högre tempo.
Rider inte dressyr ute i den bemärkelsen men rider alltid i balans, på tygeln i lämplig form och jobbar alltid med rakriktningen.
 
Jag gillar både tempo och lugnare pass. Kortare ridturer brukar jag hålla mig i närheten av stallet och då finns bara en sträcka som lämpar sig för trav/galopp, resten är asfaltsvägar och hård grusväg. För längre turer går det att ta sig uppå Söderåsen som ligger precis bakom stallet. Där finns det betydligt bättre möjlighet till högre tempo, men det krävs att man kan avvara +2 timmar.

På förra stället jag red var det bra ridvägar med bra underlag överallt. Men mitt sällskap ville mest skritta, och bara galoppera i uppförsbackar. Överhuvudtaget känns det rätt vanligt, att bara galoppera i uppförsbackar och aldrig annars. Det tycker jag är skittråkigt.
 
Minst en timme med lika delar skritt, trav och galopp. När vädret är bra kan det bli 2-2,5 timme med ung lika tid i alla gångarter,! Älskar uteritt!
 
Jag både travar och galopperar på hårda grusvägar. Vänjer man in hästens ben så är det inte farligt, framförallt om hästen är ordentligt musklad och balanserad.

Så när jag har en häst i full gång så kör vi rätt hårt. Jag galopperar och travar i princip överallt, även på asfalt om jag har en häst som är redo för det.
 
Rider tyvärr oftast lugnare/långsammare än jag skulle vilja, pga underlaget på vägarna häromkring. Mestadels hårda grusvägar. På vintern kan det gå att rida på mer men nu när det är barmark är det för hårt för längre galoppsträckor.
Så det blir mest skritt och trav, om vi inte tar en ren skrittrunda då. Vanliga skrittsvängen tar ca en timme, annars rider jag oftast runt 1,5 timme när jag rider ut. Ibland mer, ibland mindre, men där nånstans är snittet.
Lägger ofta in en del dressyr under uteritterna också.

Trav är INTE mer skonsamt än galopp när det är hårt i backen, så att du vet - snarare tvärtom.
 
Trav är INTE mer skonsamt än galopp när det är hårt i backen, så att du vet - snarare tvärtom.

Inte? Var kan jag läsa mer om det?
Jag har nämligen alltid bara hört att skritt och lugn trav är det bästa på hårt underlag för att stärka upp senorna, medans galopp blir en (för) hög belastning på lederna i och med att det blir mer tyngd då på benet som sätts i först.

Men jag är absolut öppen för att tänka om om det finns mycket som stödjer det!
 
Rider oftast ut, bygger upp en ung ridtravare just nu.

2-5 gånger i veckan. Igår red vi 3½ timma i skritt och det tycker jag är en ganska lång tur. Oftast blir det runt 1½ timma vi är ute :)
 
Jag gillar både tempo och lugnare pass. Kortare ridturer brukar jag hålla mig i närheten av stallet och då finns bara en sträcka som lämpar sig för trav/galopp, resten är asfaltsvägar och hård grusväg. För längre turer går det att ta sig uppå Söderåsen som ligger precis bakom stallet. Där finns det betydligt bättre möjlighet till högre tempo, men det krävs att man kan avvara +2 timmar.

På förra stället jag red var det bra ridvägar med bra underlag överallt. Men mitt sällskap ville mest skritta, och bara galoppera i uppförsbackar. Överhuvudtaget känns det rätt vanligt, att bara galoppera i uppförsbackar och aldrig annars. Det tycker jag är skittråkigt.
Ja jag red ett tag med en tjej som jag stod i samma stall som och hon hade islandshäst. När vi red tillsammans var det skritt skritt skritt och jag fick alltid fråga om vi skulle trava eller galoppera en bit. Då red vi på i princip enbart på mjuka skogsvägar och gammal banvall.
 
Jag både travar och galopperar på hårda grusvägar. Vänjer man in hästens ben så är det inte farligt, framförallt om hästen är ordentligt musklad och balanserad.

Så när jag har en häst i full gång så kör vi rätt hårt. Jag galopperar och travar i princip överallt, även på asfalt om jag har en häst som är redo för det.
Jag hörde för länge länge sedan att asfalt är bättre än hård grusväg. För asfalten sviktar.
 
Har märkt att det varierar mycket hur olika ryttare rider ute.
Jag håller ofta tempo. Skrittar och travar fram och håller sedan främst trav och galopp minst en timme om jag inte valt att ta en lugn skrittrunda.
Har märkt att många andra främst bara skrattar och travar och ev galopperar små små bitar. Ofta korta svängar på 30 till 40 min och när de varit ute +en timme tycker dom att det var en långtur. Så hur rider du ut ?
Det beror på underlaget och vad sällskapet vill så att alla är ok med tempot. Min häst är inte riktigt bekväm med att ridas ensam ute, så jag vill helst ha sällskap när vi rider ut. Vi har tyvärr mest grusvägar och asfaltvägar närmast stallet, så om man vill ut i skogen får man rida en bit. Nu har de dessutom lagt på en massa krossgrus med stora stenar i på en stor del av grusvägarna efter vintern då tjälen ställt till det i år. Så en del av våra trav/galoppsträckor går inte att rida fortare på än skritt ett bra tag framöver.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 687
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
959
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 249
Senast: Roxy
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 841
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp