Min halvblodsvalack är 22 år, med väldigt fräscha,fina ben och han är fräsch för övrigt. Jag rider honom dagligen, 30 min-2 timmars pass med 1-2 kortare skrittpass per vecka istället för lediga dagar. Vintertid blir det mycket ridhus, på sommaren mest ridning på grusvägar.
Jag rider honom i princip som jag alltid har gjort, bortsätt från att jag hoppar väldigt sällan och inga höga hinder. Jag rider western och tävlade mina debuttävlingar i våras med placeringar, så så länge hästen ser ut att trivas med livet och fungerar bra, kommer jag fortsätta att rida och träna honom som jag gör nu. Men givetvis är jag hela tiden uppmärksam på vad han klarar och inte klarar och anpassar kravnivån efter honom. Han tillhör den pigga sorten och avskyr att "prommenad"ridas i lugnt tempo.
Jag är dock lite extra rädd om honom nu, skador med konvalesens är ödesdigert för tappade muskler är väldigt svåra att få igen på en så pass gammal häst.
Han får helst inte stå helledig alls, för bara 1-2 lediga dagar gör att han stelnar till och det tar upp till en vecka att få honom mjuk igen. Daglig ridning, eller annan typ av träning är för övrigt tips jag fått från veterinär.
MvH TIGERHEART