Hur rider ni era 4 åringar

lillis1222

Trådstartare
Hejsan!

Jag har världens underbaraste och finaste 4 -åring.
Han är tilltänkt som min påläggskalv i dressyr och har hitills visat otroligt talang.
Han rids nu ungefär varannan dag (4dagar i veckan), 1 mkt kort pass på bana, och 3 korta pass i skogen. Mest skritt, lite trav och pyttelite galopp.
Han går naturligt i form i skritt och trav och går att rida ut både ensam och i grupp.
Jag ser till att jag alltid rider hem med en fräsch pigg och glad häst och jag har aldrig någonsin ridit honom trött varken i huvudet eller kropp.

Jag är dock LIVRÄDD att överrida denna lilla talang.
De flesta säger till mig att "du är aldelles FÖR försiktig" och "herregud han är ju 4 -år nu", men jag har ändå svårt att se honom som annat än min LILLA bebis (har ägt han sedan han var 6 månader)

Kan ni ge mig lite egna erfarenheter, tips och råd?
Jag har så svårt att veta "hur mkt" man ska spänna bågen och jag har SÅ svårt att inse att han börjar bli riktig ridhäst.

Sv: Hur rider ni era 4 åringar

Här har du en till som ibland får pikar för att "han är ju faktiskt 4 nu och borde kunna det och det och det..."
Dock bara av en person, mestadels.

Dock rider jag lite mer än vad du gör, han rids 3-4 dagar sen en dags vila, sen lite annorlunda beroende på hur jag jobbar, hur träningar kommer och när tävlingar varit.
Är inte den som rider timme ut o timme in, men ett rejält pass på banan har jag inga problem med, däremot får han pusta emellan, och jag håller kanske på intensivt i 30 min, sen skrittar jag av, gärna ute.
Däremot har vi sedan förra hösten ridit med på träningar en gång varannan vecka för tränare, lektionen är på 60 min, sen framridning o avskrittning efteråt. Han har blivit lite trött, men han har fått vila och chans att ta igen sig.
Tror att det ibland är bra att göra dom lite trötta i huvudet, bara dom får möjgliheten att sen smälta det dom lärt sig.

Vi har varit ute påett par dressyrtävlingar med ganska bra resultat, han tycker staketen är lite läskiga, så det har väl dragit ner lite på poängen. Däremot har jag inte börjat hoppa honom uppsuttet förrän ganska nyligen, och då är det 70 cm max ungefär, vill ge honom chansen att bli säker på sig själv osv innan vi går fram för fort. Har gått jättebra och jag känner hur mkt dressyren jag ridit hjälper mig i hoppningen, så jag tror att det var ett bra val att vänta till nu. Jag är dressyrinriktad, sen ska han givetvis kunna hoppa också, och planen är lite hopptävlingar nästa år, just för nöjes skull.

Men jag tror nog du kan pressa din häst lite hårdare, han kan galoppera några varv, och gå lite längre pass, bara han får några skrittpauser emellan.

Min reds in när han var 2,5 år av en erkänt duktig dressyrryttare i Skåne, och då reds han rätt intensivt månaden han var nere, när vi sen tog hem honom red jag honom 1 gång i veckan fram tills månaden innan treårstestet, då red jag varannan dag för att öka på orken lite grann. Sen åkte han ner till M igen och visades, och sen fick han vila i samband med kastrationen efter treårs, drygt en månad. Sen drog jag igång igen, men det är väl sen nyår ungefär som vi börjat köra igång på riktigt!
Nu är han nere i Skåne igen för att förberedas för kvalitén, så efter det blir det väl ett tag med lite vila också!

Tänk så här: Om hästen aldrig blir rejält svett eller trött så kommer den heller inte bli speciellt mkt starkare eller få bättre kondis. De måste ansträngas för att musklerna ska utvecklas.
Sen beror det mesta på hur hästen ser ut i kroppen som 4åringar om de växer jättemkt etc.

Min fyraåring är "ihop" av naturen, har bra balans o är sas klar i kroppen, dvs har utvecklat en hel del massa.

Han har nu vilat lite men när vi kommit igång så rids han 4 dagar i veckan (varannan dag). Ett pass är galoppträning; rider i lite högre tempo i galopp tills jag känner att han börjar sacka - då travar jag av o skrittar sen = sjöblöt o flåsig häst
Ett pass dressyr på banan
Ett pass ute i skog o mark i alla gångarter; ibland svett ibland inte.
Ett pass dressyr eller hopp på banan.

Dressyrpassen blir ju varierat; ibland blir han riktigt trött o ibland bara gymnastiserar vi lite.

Ev ska jag lägga in ett skrittpass (femte dagen) ute i skogen.

Helt vila de resterande tre dagarna (två om jag skrittar)

hej igen,

TACK båda två för BRA svar!

Min är oxå väldigt väldigt "ihop" och har växt otroligt jämt hela tiden.

Jag fattar inte vad jag är rädd för, har fått ngn dum tanke om att hans "små" ben är ömtåliga och livsfarliga att belasta... bla bla bla...

Ja men det är jättelätt att tycka att de är så små å fjuttiga och jag tror man många ggr har ännu mer svårt för att inse att de faktiskt börjar bli lite äldre särskilt om man har fött upp dom själv. Har haft min sen han var 1 månad.

Men tänk även att det är bra för leder o senor att arbeta också, det stärker dom! Och att för att musklerna ska kunna byggas är det som anni har skrivit, då måste man köra på lite också! Sen tror jag att allsidig träning, både ute och inne, varierande om man tar alla gångarter, eller bara skritt, eller skritt o trav, eller allihopa, det är bara bra. Hästen är ju gjord för att röra på sig, men sen får man tänka att man får bygga konditionen långsamt för att få en hållbar häst! Så prova på lite längre pass nån dag i veckan, sen tar du något lugnare, lite annat arbete, för att få de arbetande musklerna att få tid på sig att återhämta sig!

Tror det kommer bli jättbra, och jag tror, hellre för lugnt än för hastigt, om man un vill ha en hållbar häst!

Hans "små" ben vill du ju ska hålla i många år framöver; då är det dags att börja stärka dem oxå :)

Galoppträna en gång i veckan vettja! :) Leta ut nån fin väg med bra underlag eller en äng, galoppera på i friskt tempo tills han börjar bli lite svettig o flåsig ( byt galopp oxå så han får arbeta båda sidor) För varje gång kommer du kunna galopper längre o längre tid :) När jag började galoppträna min som 3,5 åring så red jag ett varv på ängen i varje galopp. Idag räknar jag dem inte ens utan håller mig till hans flås å puls :) Galoppen lägger jag i ett högre tempo än arbetsgalopp, mer ökad galopp, men inte full fart alltså! det bästa är om de även behåller en bra form såklart - dock blir min lite väl laddad så det är svårt :p

Klättra är super! Men börja försiktigt, har han aldrig klättrat så räcker det kanske med ett par vändor i skritt - beroende på backens lutning o längd.

Att slängtrava, galoppera superfort etc ger som Alina inga hållbara hästar, men de måste belastas för att stärkas - annars får man trasiga hästar i framtiden!
De får inte överanstränga sina växande leder, men om lederna inte belastas när de "växer" så blir de inte lika hållbara heller sas.

hittade jag de klokaste på hela buke eller???:grin:det verkar så:idea:

det är just den sista raden som jag har så svårt med... vet ju absolut att de måste ridas för att stärkas och vet att fel/för hård ridning stjälper leder och ligament..

det är ju den gränsen som jag har SÅ svårt att se.... är ALLTID orolig för honom.. min lilla plutt.. att jag ridit för hårt..

likaväl har vi "Ganska steniga" vägar där vi bor.. doch fn ganska mjuka... då blir jag livrädd att underlaget är farligt för han ben oxå :cry:

fattar inte... med min äldre häst existerar inget av detta!!:)

Olika underlag är ju perfekt för unghästar! Då får deras "små" ben något nytt att träna på hela tiden och därmed undvika statisk träning (som inte är bra)

Jag tror faktiskt att det är "svårt" att överanstränga din hästs ben etc genom vanlig ridning. Det är om du hoppar höga hinder flera dagar i veckan, om du alltid slängtravar utan balans, om du galopperar på stenhårt underlag, om du räsergalopperar tills hästen blir helt slut varje ridpass eller rider på små små volter - DÅ blir de ofta överansträngda för att variationen blir för dålig och leder/senor/muskler blir statiskt belastade.

Om den äldre hästens ben inte går sönder av ridvägarna så lär den yngre inte heller göra det :)

ett bra tips är att komma in till oss i 05-tråden här på buke:P där är vi många med 4-åriga hästar som kan hjälpa och tipsa varandra:D

Liknande trådar

Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 794
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 772
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Ridaranka
·
Distans Hej alla glada! Jag skulle vilja ha tips på hur jag bäst tränar upp min 4 åring till en hållbar Distanshäst. Jag behöver ett schema...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama