Hur rider man med sidepull?

A

ArabianGirl

Hur rider man med sidepull? Något speciellt man ska tänka på?

Sv: Hur rider man med sidepull?

Rid precis som vanligt. Kanske vänta med snabba galopper och snäva vändningar tills du och hästen vant er. Kan vara lite sämre "broms" och svängradie i början, men man lär sig snabbt använda vikten mer och sedan känns det som vilket träns som helst. Kolla bara så att det inte är den sorten som lätt ger skav på nosryggen (då hjälper nosludd bra).

vikthjälper...sedan brukar jag sällan svänga med sidepull som man gör med vanligt träns. jag lägger hellre tygeln mot halsen. dvs ska hästen svänga å vänster så lägger jag den högra tygeln på halsen samtidigt som jag lägger till vikthjälper.

Man rider som med tränsbett, men mera med vikten än med tyglarna. Lär dig och hästen nödbromsen one-rein stop innan ni ger er ut utanför inhägnat område.

Eftergiften blir också mycket större. Sidepullet ska ju inte ligga emot när du inte vill något.

Jag slängde på mitt sidepull och tog direkt en tur i skogen men då har jag ridit med andra varianter innan. Först kanske man ska träna från marken och sedan i inhängnat område.

Eftergiften blir också mycket större. Sidepullet ska ju inte ligga emot när du inte vill något.

Detsamma gäller för bett, men eftersom hästen är känsligare i munnen så kan man "tjuvhålla" den där utan att den kan utnyttja sin styrka och dra iväg.

Med sidepull och liknande vinner man inga dragkamper mot hästen, om man säger så, det kan man med ett bett i munnen eftersom hästen av ren självbevarelsedrift så gott som alltid ger efter.

one rein stop är exakt som det låter : "stop med en tygel".
Du tar den ena tygeln och "drar" (så mycket som behövs) tills hästen svänger in på volt. Även detta bör man träna först i skritt på ridbanan för att hästen ska veta vad som gäller.
Böj hästen och när den stannar ger du efter och berömmer.

Hur rider man med sidepull? Något speciellt man ska tänka på?

Jag har alltid sidepulltränset när jag rider ut (om jag inte tränar dressyr). Jag började bara med det utan ngt speciellt. Men det är kanske inte fel att testa hemma först. Min häst är mer van vid sidepull än vid vanligt träns med bett. Det är inte svårare att få stopp med henne med sidepulltränset, snarare tvärtom. Jag har två st olika träns. Det första jag köpte har en bred läderrem över nosen. Det är inte så skarpt och är inte det bästa om det går livat till. Det andra är betydligt skarpare över nosen. Det är nog det enda jag tycker att man bör se upp med. Jag rider på långa tyglar och tar inte alltför hårda tag i tyglarna. Då kan hon nog känna av det för mkt-

jag har ridit med sidepull några gånger (innan hästen fick bort sin vargtand). den tjejen som lärde mig hur jag skulle göra sa att man ger inga ledande tygeltag osv. utan hästen ska flytta sig undan tygeltrycket på halsen.

dvs. att man lägger åt tyglen mot högra sidan av halsen för att flytta hästen åt vänster i kombination med vikthjälperna.

hon sa även att man ska inte "madrassera" repet/remmen över nosen för då mister man syftet. hästen ska inte få skav eller märke för då har handen gjort fel ;)

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
908
Senast: Shixle
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur