Sv: Hur rider du?
Ja, man måste lära sig genom fel och rätt. Men ibland kan man lära sig genom andras fel. Man behöver inte testa allt och göra alla missar. Utan om man testar lite och sen hittar någon person som man anser kunnig och tar hjälp av den och denne har en tydlig linje gör man rätt i att följa dennes linje. Många har olika tränare med rent av olika signalsystem. Ibland rider man för flera mycket olika tränare samtidigt. Och av det blir det varken hackat eller malet.
På samma sätt som man på ngt vis inom hästvärlden frågar vem som helst om råd. Inom andra saker, tex kirurgi frågar man kirurg, slakt en slaktare etc etc. Men inom hästeriet frågar man alla amatörer man känner om råd och sen ska man själv som glad amatör dra en slutsats av det och kombinera ihop alla råden.
Istället för att välja någon eller ett par kompetenta personer som man lyssnar på och tar råd av gör man det lite hur som.
Och ska man tex lastträna en häst kan man fråga sin hopptränare, hovslagare etc. Man frågar inte alltid ett lastproffs/problemlösare.
Det går igenom i ridningen också. Jag tycker det är ett intressant fenomen. Och jag har ju själv gjort det med misslyckat eller iaf inte optimalt resultat utan att fatta bättre. Så jag är inte bättre än någon annan.
Och jag begår fortfarande misstag trots att jag jobbat med det här ett gäng år nu. De blir iaf färre och färre och mindre och mindre, tack och lov.
Vissa saker måste man dock få uppleva. Jag har en del elever som fått ridlektioner för stora namn i present av icke-hästkunniga släktingar, någon tänkte att tömkörning kanske var bra men glömde tänka på att signalsystemet inte är detsamma etc etc. Där säger inte jag som tränare att det är en dålig idé att rida för just den och den eller träna tömkörning för den och den för er som ekipage. De får testa och själv känna om de upplever att det funkar eller ej. Hittills har de ju då märkt att det kännts sämre antingen direkt eller efter.
Hade jag sagt att "njaaaa, jag tror inte det är så lämpligt" så hade de nog kännt att jag överdrev eller kanske att jag är rädd att förlora kunder. Så att testa andra tränare och andra träningsformer säer jag sällan emot. Det ska ju vara om det känns rent farligt/skadligt. Och det är det ju sällan.
Vissa saker förstår man bäst av att verkligen få göra "fel".
Även att tillfälligt lägga om hästens balans till extremt bra och extremt dålig brukar kunna lära folk. Så ibland ber jag folk göra fel med flit. För att de ska få en aha-upplevelse. Och vissa saker bara låter man elever göra fel för att de då kommer förstå och akta sig för att göra om mer än om jag tjatar.