hur rida för att bränna energi (på hästen)

Sv: hur rida för att bränna energi (på hästen)

Oj, du var insatt du. :D Ja, självklart är det säkert relativt. Jag tror dock att fettförbräningen kan vara effektivare än vad den är för många under ett vanligt pass, trots att man rider under kortare tid.

Ja, ett kort men intensivt dressyrpass gör ju att hästen ändå "bryter ner" sina muskler och behöver återuppbygga. Ett långt pass kan lätt bli för enformigt - antingen tränas hästens styrka knappt alls eller så orkar den inte göra det man kräver tillräckligt länge och börjar då fuska. Kan också bli så enformigt att energin börjar tas från musklerna =nedbrytande. En häst orkar ju inte gå bra hur länge som helst. Men jag tror det handlar mycket om teknik, det är inte alla som kan få ut tillräckligt mycket ur hästen på 10 minuter (eller flera timmar heller för den delen :p) så att det ger någon riktig fettförbränning av styrketräningen. Vilket vilken stolle som helst kan göra om man tar en långritt i skogen!:angel: :rofl:

Ja jag vet men jag vågar inte fodra honom mer... Han har fått totalt 7 kg hösilage kl 8, 12 och 16 och till natten tre kg halm att tugga på + grenar som han skalar.

Hösilage behöver de ju ännu mer av än hö, eftersom TS halten är lägre, mer vatten helt enkelt. :P
Men får han den näring som han behöver av hösilaget så borde det ju gå bra att ge halm så att han alltid har att tugga på om han vill... har han någon halm kvar av de 3 kg han får, nästa gång han får halm/hösilage ?
Jättebra med grenar att pilla med :D

Hösilage behöver de ju ännu mer av än hö, eftersom TS halten är lägre, mer vatten helt enkelt. :P
Men får han den näring som han behöver av hösilaget så borde det ju gå bra att ge halm så att han alltid har att tugga på om han vill... har han någon halm kvar av de 3 kg han får, nästa gång han får halm/hösilage ?
Jättebra med grenar att pilla med :D

Ja, jag fodrar det så att det alltid ligger kvar. Hos förra ägaren fick han tio kg hö + 1kg kraftfoder och stod bara i en hage och var omusklad och bukig men varken tjock eller smal. Så jag fortsatte ge honom tio kg hö men ingen kraft, men då blev han super tjock! Nu ser han betydligt bättre ut, bättre musklad, finare överlinje, plattare mage, så jag är helt säker på att han får allt han ska. Från ök till en riktig fining!

Tycker det ser ut som ett bra upplägg. Beroende på hur bra kondis hästen redan har och hur den är i psyket så skulle jag nog valt att lägga något pass lite kortare och lite tuffare (mer intensivt). T ex att man kortar ner passet med 20 minuter trav till bara 10-20 minuter skrittutöver det. Jag tror att dom mentalt mår bra av att veta att ibland är det köra lite tuffare som gäller men då behöver de inte vara med mentalt lika länge (iom kortare träningspass). Även skulle jag gärna länga något pass lite vilket du redan gjort i din planering, själv lägger jag det helst i samband med klättringen för att man ska hinna gå i väldigt olika terräng i intervaller, dvs hästen får pusta lite i normal terräng mellan varven. Just att ta låånga skogspromenader upplever jag att leder m.m. mår väldigt bra av.
Det "lugna" passet hade jag hellre tagit lite kortare och utnyttjat till någon helt annan typ av träning som inte tränar konditionen eller som t o m innebär utan ryttare. Dvs antingen en kort lugn skittur på ca 30 minuter, tömkörning, arbete för hand (10-15 minuter på dessa) eller ett kortare dressyrpass bara för att komma åt lite andra muskler.
"Dressyrpass" lägger jag själv också in lite i smyg när jag tränar klättring genom att be hästen hålla sakta tempo och bra balans i nedförsbackar genom att göra halter och halvhalter. Vissa hästar musklar sig väldigt bra av den övningen, andra tar det ett tag att få till tekniken och balansen på.

15-20 minuter trav låter ändå ganska mycket att börja med, men du känner ju hur hästen känns. Man kan ju alltid sprida ut det lite under passet om det känns som att det blir för långa sträckor. Tänk som sagt på att intervallträning är bra "fettförbränning" bara man inte tar för snabba och hetsiga intervaller. Att öka successivt är såklart också en bra idé vilket du ju redan skrivit :p

Ok, tack för dina råd, de känns som kloka tankar.

Med 15-20 minuter menade jag med lite avbrott, han har inte kondition att trava så länge än, utan jag menar så som jag gjort nu med blandad skritt, sakta trav och lite snabbare trav, han gillar tempoväxlingarna + att det är bra för hans lyhördhet. Han får själv bestämma hur hårt vi rider, han är inte lat så jag behöver inte driva på honom mer än med ett smack när vi ska öka takten, ökar han inte då vet jag att han är trött/ fått en sten i hoven whatever. Han kan vara lite gnällig ibland, som när han vägrade gå och blev istadig för att en flärp på mina skor kittlade honom på magen... :rofl:

Tack alla för era svar! Skönt att man kan få lite bra råd när man är osäker!:bow:

Liknande trådar

Islandshäst Jag har flera gånger stött på tränare där galopp inte tycks existera i deras träning, eller bara om man tränat många gånger. För mig...
Svar
11
· Visningar
2 370
Senast: Lo_
·
W
Träning Hej! Jag rider sedan 2 år tillbaka ett arabiskt fullblod, sto som nu är 20 år gammal. Hon är inte riktigt igång och har dålig...
Svar
2
· Visningar
1 350
Senast: obbbi
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 779
Senast: axel
·
Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 227
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama