Hur rida efter gaffelbensskada ?

palle

Trådstartare
Jag undrar hur ofta och mycket kan man rida en häst som har en utläkt gaffelbensskada på ett bakben ?

Håller den för promenad/dressyr ridning några dagar i veckan ?

Självklart ska den bara skrittas i början och sen efter några månader vara igång i trav innan man sätter någon form av mer samlingspress...

Allt efter väder och vind och ork från min sida hoppas jag vi kan trava till sommaren...

Eller är det en helt utopi att tänka så ? ? ?

Sv: Hur rida efter gaffelbensskada ?

Menar du griffelbens skada, eller gaffelbands skada? Det är två helt skiljda saker med helt olika prognos. Gaffelben finns inget.....

Har kollat i mailet efter jag såg ditt inlägg men h*n har skrivit gaffelBENsskada... ? ? ?

Men okej kan inte kolla mer exakt just nu i kväll, men vad är det för skillnad på dom olika skadorna och hur är läkningsproscessen efteråt resp hur rehabiliteras dessa skador och sen kan dom komma åter som promenad/dressyrhäst.....

Jag vet att hästen blev skadad för ca 2 år sedan....

det är så skilda saker att de inte ens går att jämföra.

griffelben: ett ben (som inte används av hästen men som kan orsaka problem vid ett brott beroende på vart brottet skett). generellt mkt god prognos på läkning oavsett, då de svårare brotten ofta löses genom operation som oftare går väl snarare än icke väl.

gaffelband: en sena, som tar lång tid att läka med skild prognos runt framtida hållbarhet, beroende på skadans omfång och hästens arbete/belastning.

mkt kortfattat : )

ta reda på vilken det är så kommer du få mer svar i tråden.

Min ponny som har haft en gaffelbandsskada höll för hoppning (120 banor, men även hinder på 130)
och tävlades utan problem upp till FEI klasser i dressyr och utförde medelsvåra rörelser.

Tog lika lång tid att sätta igång henne som hon vilat, det vill säga ett år.

Helt klart att jag MÅSTE ta reda på vilken sorts skada det är, även om bägge varianterna kan fås att fungera till det jag vill göra...

Tusen tack för era svar :)

Förutom reda ut vilken typ av skada, så är det extremt individuellt ang gaffelbandsskador. Vissa blir helt återställda och den tidigare skadan begränsar ingenting, alla blir aldrig bra.

Skadan är utläkt och den fick det för 2 år sedan. Vad har den gjort dessa två år? Eller tog det två år för skadan att läka helt?

Vet inte hur lång tid skadan tog att läka men jag vet att hon fått 2 föl under tiden men nu så har ägaren ingen tid längre för henne utan fölen och dom andra tävlingshästarna tar all tid och hon bara står där och blir ledsen när ingen bryr sej...

Jag tycker det låter som en bra häst då jag inte har några "större" pengar att röra mej med efter trotjänaravlivningen av våran Lippa i början av december.
Alla övriga "fasta" kostnader finns det pengar för, det är bara kontot för typ "ny" häst som är "tömt" just nu och det kanske tar några år innan det är fyllt igen och tills dess har jag blivit tokig om jag inte har någon ny "egen" häst att rida utan hela tiden måsta fråga dom andra i stallet om jag får låna deras.......

Härikring finns annars bara "gamla" avlagda travare, men tyvärr fungerar deras gångstil inte med mina trasiga höfter och nacke... har testat flera gånger, har t.o.m. köpt mej en men det fugerar bara inte.... jag blir bara sämre och sämre i kroppen av att rida en travare.. hur mycket jag tycker dom spelar liksom ingen roll när kroppen inte gillar dom :(

Därför så undrar jag över hennes skada då jag lyckligtvis aldrig tidigare haft någon häst med en sådan skada, vilken variant nu det än är......

Om den skulle hålla för 'bara' skritt och kanske lite trav, skulle du vara nöjd ändå då? Isf kan jag inte se du har mycket alls att förlora =)

Min kropp orkar inte galoppera mer än max 100-150 meter per ridtur och hur mycket trav det blir beror helt på hur mjuk den är. Så min aridturer brukar bli skritt i ca 1.5 timme med lite inslag av trav och minimalt med galopp. Och den eventuella galoppen sker endast på en sträcka av ca 100-150 m som går på en gammal vägstump genom en "alle" av granar. Så numera är vägen mjukt sviktande sand med mänder av gammalt torrt granbarr. den är ridbar i princip i alla väder, dock kan det vara svårt att ta sej dit bara..... :D

Men annars som sagt var så skrittar jag runt på "vanliga" skogsvägar med omväxlande underlag och vill hästen så kan vi trava en bit för att sen fortsätta skritta.

Självklart ska jag be att få ha den på prov en tid först så jag ser att allt fungerar.

Så dutror att den skulle kunna passa till det jag vill trots att jag inte riktigt vet vilken skada den har just nu ? ? ?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 562
Senast: Roxy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI