Hur resonera vid köp av transport?

Seabisquit

Trådstartare
Jag överväger att köpa en hästtransport men är helt rudis på detta med transporter och funderar på hur jag ska tänka när jag väljer. De rent praktiska begränsningarna är B-körkort och en fyrhjulsdriven bil med tjänstevikt 2 050, max släpvikt 1 600. Hästen väger ca 500 kg. Transporten kommer att användas för transport till tävling, och det kan så småningom bli fråga om ganska långa resor. Självklart vill jag prioritera säkerhet och hästens reskomfort framför eventuellt lull-lull, men hur ska jag tänka mer konkret? Ge mig era bästa tips, snälla! :bow:

Sv: Hur resonera vid köp av transport?

Mina och hästens krav/prioriteringar är
1) Boggie och möjlighet att åka brett, krav från hästens sida för att hon ska kunna åka bra.
2) Ljust, hellre ordentligt med fönster och absolut något som är öppningsbart så det går att få ordentligt luftinsläpp, än sadelkammare.
3) Smart bomlösning som inte behöver bankas och dras i för att det ska gå att stänga och där frambommen går att få bort ifall hästen hoppar över.
2) Fronturlastning, nu har hästskrället lärt sig backa ut men den dagen jag blir påkörd (känns som störst sannolikhet att man blir det bakifrån) så vill jag gärna kunna få ut hästen.

Det ultimata släpet för min del skulle ha kombiramp bak och en stor dörr utan ramp i fram eftersom det gör släpet lite lättare men vet faktiskt inte om det finns, sen så ÄR sadelkammare fantastiskt praktiskt men tycker alldeles för ofta det är för dåliga fönsterlösningar på släp med sadelkammare.

Max släpvagnsvikt 1600 kg, men hur mycket får bilen dra på B-kort? Brukar vara så pass mycket mindre att det är begränsande i val av transport.

Boggie är ett måste enligt mig om man ska ut och tävla och åka långt. Dessutom ska hade jag valt ett släp som är lite extra stort för det där lilla extra utrymmet gör en del när det väl gäller. Samma sak med sadelkammare och andra separata utrymmen. Ska man iväg på tävling och framför allt meeting så ska man ha med flera hönät, foderhinkar, vattenhinkar etc förutom all utrusning man behöver. Dessutom så ska man ha grejer till sig själv och den man normalt åker med. Det gör att allting inte får plats i bilen, även om man har en stor bil. Dessutom vill man normalt inte ha hönäten i bagaget.

Eh...jag trodde att begränsningen var att ekipaget inte får väga mer än 3500 kg om man ska köra på B-körkort, men det finns alltså ytterligare begränsningar? Får kolla registreringsbeviset igen.

Bilen kan ha begränsningar som gör att huvudregeln inte stämmer.

Det är ALLTID registreringsbevisets siffror som gäller, hemmakalkyler är inget att komma med när du blir stoppad. Det är därför jätteviktigt att verkligen kolla den bilen man är intresserad av, ta bilnummer och gå in på Transportstyrelsen.

du räknar inte på tjänstevikt utan på totalvikten på både släp och bilen.

alltså när du pratar om att det inte får väga med än 3500 kg ska du alltså räkna

släpets totalvikt + bilens totalvikt = < 3500kg

Har bilen en tjänstevikt på 2050 kg så får du förmodligen inte köra en häst med B-kort alls...

Möjligen en liten ponny i ett extremt nedvägt släp. ;)

Det ultimata släpet för min del skulle ha kombiramp bak och en stor dörr utan ramp i fram eftersom det gör släpet lite lättare men vet faktiskt inte om det finns,

Henra Cayenne går att få med kombiramp bak, och stora dörrar på bägge sidor fram istället för ramp. Otroligt smidigt att lasta ut den vägen då den heller inte är så hög. ;)

SÄKERHET!
Utrymme, jag har stor häst
Åkkomfort för hästen

Körkort och bil var inga problem för oss då vi har BE och bil som får dra 3,2 ton. Tycker nog att man bör ha en rejäl bil samt BE, annars får man ofta köpa en mindre solid transport får att klara vikten.

Kollade på många transporter på mässor och vissa märken är väldigt klena. :crazy: Så som VV och Cheval Liberte tex.

Senast ändrad:

Du har rätt förstås. Det var totalvikten. Så här ser det ut:

Totalvikt, kg: 2050
Tjänstevikt, kg: 1660
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 600
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1450
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3650
Max lastvikt, kg: 390

Det är en ganska liten arab jag har och hon bör inte väga mer än 500 kg utom möjligen direkt från sommarbetet. :) Har jag nu fattat det rätt så att jag får dra ett släp som tillsammans med pålle (och sadel, hö etc jag kan tänkas lasta) väger 1450? Och är det i så fall någon som vet om det finns några vettiga släp som klockar in på 900 kg?

Passar också på att tacka för alla matnyttiga tips hittills!

ja du får dra ett släp som väger 1450 på B kort det har du förstått rätt..

men vad pratar du om 900 kg?

1450 är släpets totalvikt..

totalvikt = tjänstevikt + maxlast

alltså är redan lasten inräknad i 1450 så det du ska kolla efter, är ett släp med en totalvikt på max 1450 och med en tjänstevikt såfall på 900 kg, men då får du alltså bara dra en häst och knappt något last alls i övrigt.

Jag trodde att släpets tillåtna totalvikt indikerade vad släp inklusive last får väga, dvs av släpets egna begränsningar, men att de kan vara större än bilens tillåtna om den verkliga totalvikten ändå kommer inom bilens tillåtna?

Registrerade totalvikten på släpet får inte överstiga 1450 kg om du ska dra släpet lagligt med den bilen och B-kort.

Då behöver du alltså ett släp med totalvikt på max 1450 kg, och med en lastvikt på 500 kg (om du inte ska ha mer än hästen med dig). Det ger en tjänstevikt på 950 kg vilket ger rätt många släp att välja på.

Jag hade valt dubbelaxlat med bra kvalité (inte budgetsläpen alltså).

Vår bil fick får dra 1470 kg med B-kort.

Det jag hade som krav var luftigt, ljust och bra utrymme framför bommen samt boggie. Vi köpte BOJ och jag älskar den. Även de av mina avelsston som varit svårlastade går in direkt. Vi köpte det extra breda och höga och är så mysigt där inne :) (ja jag har stått i släpet när det rullat)

förvånad jag blir över att ni ska kunna dra en extra hög och extra bred boj på bkort :o

Nedvägd är det ju inget problem. Det är väl snarare en fråga om hur mycket man vill kunna lasta.

Vår stora Boj Classic med sadelkammare och garderob hade totalvikt 1450 kg när vi köpte den. Det är en hel del bilar som får dra det på B-kort.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag velar och velar över det här med hästtransport! Köpa eller inte? Jag står uppstallad på större anläggning (med ridhus och hela...
Svar
3
· Visningar
1 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka