Hur renar du ditt sto efter fölning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 205
W

wolken fee

Hur gör du?

Jag låter mitt sto vara i fred tills fölet har diat ordentligt och har kommit till ro. När den har lagt sig ner och sover, så tar jag ut henne och hon får springa i 10 min ute i hagen.
Hon springer och skriker, och tar i, så att det sista av fostervatten, och blod rester kommer ut, detta gör jag även om efterbörden inte har släppt (men då måste man binda upp den ordentligt så att hon inte kan skada sig.
Detta då på förmiddagen om hon har fölat under natten.
Sedan plockar jag in henne, tvättar henne ren med ljummet vatten, barnängens schampo, flätar hennes svans.
Detta med att ta ut henne själv utan föl, gör jag tre gånger om dagen, där emellan kommer hon ut med fölet tillsammans.

På det viset får jag henne snabbt ren invärtes, och förhindrar olyckliga infektioner.

Hur gör ni alla andra?

Sv: Hur renar du ditt sto efter fölning?

Jag brukar släppa ut mina i hagen, de brukar springa runt så bra själva att jag inte behöver dela på dem.

Jag longerar stoet ensam på morgonen efter fölningen ca 15 minuter, detta upprepas dagligen till fölis får gå ut med stoet, jag släpper inte ut fölis förrän tidigast efter dag 3.

Jag delar faktiskt aldrig på sto och föl nuförtiden. Jag gjorde det i början av min "uppf.karriär", men slutade för ganska många år sedan. De springer ganska mkt med sina föl de första utetillfällena och jag tror att det räcker.
Jag har inte märkt någon skillnad i att de skulle ha vätska kvar när de ska semineras och har även seminerat på fölbrunster utan problem.

Jag delar faktiskt aldrig på sto och föl nuförtiden. Jag gjorde det i början av min "uppf.karriär", men slutade för ganska många år sedan. De springer ganska mkt med sina föl de första utetillfällena och jag tror att det räcker.
Jag har inte märkt någon skillnad i att de skulle ha vätska kvar när de ska semineras och har även seminerat på fölbrunster utan problem.

Det lät bra, så slipper jag detta i år.:idea: :idea:

Jag arbetar heller inte speciellt på det. Släpper ut sto med föl i hagen som vanligt och de renar ut sej själva.
Vi har aldrig haft något problem med det i alla fall.

Jag gillar inte att separera sto och föl den första veckan alls, så jag försöker undvika det så långt det går. Har sett flera otäcka olyckor med föl som försökt komma till sina mammor, och personer som blivit skadade så stona har slitit sej lösa.

Vi delar heller aldrig på sto och föl. Tycker det är helt onaturligt. Fattar inte att det fortfarande står så i nya böcker. "Ta ut stoet utan föl. När hon blir orolig och stressad hjälper detta livmodern att rena sej". Vilket skitsnack! Har aldrig haft problem med ston som haft infektioner fast vi aldrig följer ovanstående råd. Håller med ramonarunds om olyckor som kan ske både med sto, föl och människor. I Spanien föd fölen oftast ute och stona går i stora flockar. Inte sjutton skulle man springa ut där och slita iväg ett sto från sitt föl... Jag tror det viktiga är att sto och föl får röra sej fritt en liten stund redan första dagen.

*kl*

Är inte det här ganska olika beroende på situationen?
Går hela förlossningen som på löpande band och allt funkar finns väl ingen orsak att ge stoet och fölet en jobbig upplevelse så där i början. Har man däremot problem på olika sätt, så kan det ju vara påbjudet att ta ut stoet. Dels för att röra på henne, och dels för att skilja dem åt.
Vissa gånger kanske det inte är någon sak att skilja dem åt om fölet är trött och stoet lugnt, andra gånger kanske de är livsfarliga både för sig själva och omgivningen. Då måste man ju inse faran och väga vad man vill åstadkomma mot risken.

Generella råd passar sällan tycker jag då det är individer vi pratar om. Man behöver nog behandla varje situation separat och se till behoven som finns just där.

Bra skrivet! Man får som du skriver anpassa sig till situationen.

I mitt fall har jag nu ett sto som jag kan leda ut i grimman från fölet utan större besvär. Fölet passas i boxen av en annan person när stoet tas ut de första dagarna och det har fungerat bra.
Jag har varit med en gång när en kompis föl sprang genom staketet dag 1 ute, troligtvis för att fölet inte såg staketet, och därför väntar jag efter det alltid några dagar innan fölis går med stoet ut.
Mitt sto är som sagt ganska lugnt när hon fått föl och hon gnäggar inte åt fölet när hon kommer ut med det, så fast de gick ut tillsammans på dag 4 förra året så tog det ett bra tag innan fölis följde henne eftersom han bara kunde gå på synen och inte på ljudet.
Jag vet flera större uppfödare som har sto + föl inne några dagar så att fölets syn utvecklas, men det kanska är gamla rön nu?

Oavsett hur man gör så ska man göra det som fungerar bäst för en själv.

Jag vet flera större uppfödare som har sto + föl inne några dagar så att fölets syn utvecklas, men det kanska är gamla rön nu?

Oavsett hur man gör så ska man göra det som fungerar bäst för en själv.

Våra tyska veterinärer (tillika uppfödare) rekommenderar att hålla sto och föl inne det första dygnet och sedan endast släppa dem en eller ett par korta stunder i ridhuset under dygn två och tre efter födseln.

Jo, jag har också hört av erfarna stationsveterinärerna att man inte bör släppa ut dem i dagsljuset förrän efter 3 dagar pga att de inte ser så bra de första dygnen och då lätt kan skada sig på staket.

Som någon skrev om hästarna i Spanien så går väl de på väldigt stora ytor som i det vilda, och där finns inte så mycket staket i närheten för fölen att kunna skada sig på.

jag har iofs hört att det bara är bra för dem att komma ut o röra på sig tidigt, dock under uppsyn o om det är kallt i backen under korta stunder så de inte lägger sig ned, från en svensk veterinär som doktorerat på föl och dess sjukdomar! Jag har fått mina föl ganska sent på året o jag har släppt ut dem på morgonen efter födseln i hage med trästaket utan el dag 1-3. Så fort de börjar ha koll på vart staketet finns sätts full strömstyrka på o det har blivit dag 2 el 4. Jag vill nämligen inte riskera att de "snavar" in i staketet från början o åker på en kyss... Det som jag har fått vara uppmärksam på är att det funnits tillräckligt skugga i hagen o att det inte har varit för varmt ute. Då har de fått komma in igen!

Kan tillägga attjag liksom de flesta andra som svarat här, har väntat minst 3 veckor innan mamma o föl får gå med övriga hästar igen! Som sagt inte värt den risken som finns med att släppa ihop dem tidigare! Har låtit dem gå i hagen brevid "flocken" i minst 1 vecka innan de flyttas tillbaka också, då har de oftat hälsat lite genom staketet o de blir inte lika spännande med den lilla nya...

Jag har inte heller haft något problem med mitt sto efter fölning. För min del så skulle det vara rent ut sagt livsfarligt att försöka ta mamma-häst från föl! När hon får för sig nåt så springer hon ner ALLT i sin väg, inklusive människor! Fölet tror jag inte skulle bli så upprört, men stoet blir precis galet!
Sen har dom gått ut senare på dag 1, ca fr kl 3 och har då fått vara ute några gånger o sprungit runt.

Ang elstaketet så fick föl 2007 (Joyful) sig en kyss på dag 2. Blev inte så vettskrämd, men mamma-häst blev jätte orolig o stog o slickade på henne i 5 min! Har sedan dess inte vart nära staketet nåt mer :idea:

Liknande trådar

Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var... 2
Svar
30
· Visningar
3 039
Senast: Dopy
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 664
Senast: Myelin
·
Hästvård Mitt sto har nu varit hängig några dagar, hon går långsamt, hänger med huvet, ser trött och sliten ut rent ut sagt, det syns även på...
Svar
16
· Visningar
1 853
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka