Hur rätt kan det vara mot hästen?(långt)

B

Brummselisa

Min syrra och jag har tillsammans ett litet vblsto (ca. maxad d-ponny) som vi köpte för ungefär 1½ år sedan för pengarna vi fick när vi sålda min häst (som jag fått utav min mormor). Efter vi haft henne i ca. ½ år så började min syrra påstå att jag förstörde henne genom att galoppera en massa i skogen (jag red ut typ en eller två ggr själv, alla andra gånger jag red var hon med) vilket var helt nonsens. Visst jag galopperade men det var samlat! Så min syrra förbjöd mig att rida på henne mer och jag orkade inte med att ha min syrra hängandes efter mig så fort jag skulle upp till stallet (på mina dagar) så jag tog ett uppehåll från hästar och ägnade mig mer mot min hund. Efter ett tag började min syrra tävla hoppning men dock inte för framgångsrikt (men det var för att hon inte är hoppmänniska) och började med konstiga saker som att hon bara kan rida henne i två veckor och sedan måste hon vila i typ en månad, hon skulle avmaskas typ var och varannan dag m.m. Vilket började driva alla runt omkring oss till vansinne.
Efter ett tag så insåg min syrra att hon inte kunde få upp ponnyn i högre än 60-70 cm hoppning och bad mig provrida henne, vilket jag självklart gjorde. Stort misstag, min syrra berättade hela tiden hur jag skulle rida, vad jag gjorde för fel m.m så när jag kommer ridandes mot en 90-100 cm hög oxer ropar hon helt plötsligt: det går för fort, lägg en volt. Jag dum som jag är lydde henne och kom HELT fle mot hindret och kunde bara hoppas på att hästen vägrade så inte vå båda blev skadade. Som tur var gjorde hon det och jag flög rätt in i hindret. Men med stora sår, en svullen handled och helt yr i skallen hoppade jag upp och tog hindret igen, vilket blev vägran efter vägran och min syrra vägrade sänka och svärde på att jag förstört hästen, efter ett tag fick jag dock henne att hoppa och det var sista gången jag red den hästen.
När vi nu pratar om varför jag inte får rida så är det: Hon bara galopperar, hon har en hund, hon bara förstör henne, hon blir så mager när man rider henne m.m..
Hur hästen har det nu: Vi flyttade henne från gamla stallet för att hon skulle få bättre foder så hon kan rida henne. Det var över 2 månader sen och hon har ridit henne en gång!:eek: Detta är en häst som inte har travarsteg eller ngt liknande. Hon behöver motion och hon behöver tänka. Hon skulle kunna komma mkt högre upp i vilken gren man än väljer.

Är detta rätt mot hästen? Att bara stå i en hage hela dagarna?

Sv: Hur rätt kan det vara mot hästen?(långt)

Det låter som din syster behöver ett allvarligt snack ärligt talat...
Det är ju din häst oxå du ska få vara med o bestämma lika mkt som henne..

En häst som står för länge tappar mkt muskler...

Det tycker jag inte... Har man en häst, då har man också ett ansvar och då kan man inte bara ställa av hästen när man känner för det ;)
Och det är väl inte bra för hästen att ridas så oregelbundet, alltså stå 2 veckor sedan ett "hårt" pass, stå 3 dagar osv...
Och om det är så som du skriver att du galopperade hästen i lugnt och samlat i skogen någon per vecka, då förstör du absolut inte hästen. ;) Jag tror att ni syskon måste sänka garden lite mot varandra (känner igen mig :angel:), försök prata och kom fram till en lösning :)

Det låter som din syster behöver ett allvarligt snack ärligt talat...
Det är ju din häst oxå du ska få vara med o bestämma lika mkt som henne..

En häst som står för länge tappar mkt muskler...

Jo alla som har ngt med den hästen att göra har försökt det, utan att lyckas. Har hotat henne med allt möjligt, men ingen utav dem håller hoten. Försöker jag prata med henne blir hon bara tjurig och sticker, kommer inte tillbaks på hela dagen och vägrar äta.
Och som sagt var: jag har ju en hund som tydligen står i samma värde som hästen:confused:

Det tycker jag inte... Har man en häst, då har man också ett ansvar och då kan man inte bara ställa av hästen när man känner för det ;)
Och det är väl inte bra för hästen att ridas så oregelbundet, alltså stå 2 veckor sedan ett "hårt" pass, stå 3 dagar osv...
Och om det är så som du skriver att du galopperade hästen i lugnt och samlat i skogen någon per vecka, då förstör du absolut inte hästen. ;) Jag tror att ni syskon måste sänka garden lite mot varandra (känner igen mig :angel:), försök prata och kom fram till en lösning :)

Alla andra gånger jag försökt komma fram till en lösning med henne (med gamla hästen) har det slutat med: vi rider två dggr var sen tar jag hand om den de andra dagarna. För det vill ju inte du. (nehe??). Och så följer hon mig ack i hälen under hela tiden jag är i stallet.:eek: Men ska prata med min mormor (som ju i princip äger hästen) och min mamma om vi inte kan fixa detta..

Som jag ser det så sålde du DIN häst och köpte dig en ny som också är DIN. Alltså ditt ansvar för hästen, ta väck din syste rur bilden.

Shit vad irriterande.
Jag skulle ha ridit mina dagar , åkt till stallet och låst dörren efter mig :devil: nej men , sådär kan man ju inte bete sig . Hur gammal är hon egentligen ? Kanske går det inget bra när hon rider och skyller sedan på dig ? Hon kanske inte klarar hästen riktigt ?
Hursomhelst måste ni få stopp på det där , NU! Hästen ska inte behöva stå i en hage för att din syster beter sig sådär .

Det är kanske dags att du börjar ta ansvar för din häst?
// Linda

Tja det är just därför jag ALDRIG skulle vilja samäga en häst. Om det nu är det ni gör?

Ska man trots allt samäga en häst ska det vara tillsammans med någon man funkar ihop med och man ska ha en plan för vad man gör om det inte funkar längre fram. Vem skall köpa hästen av vem och till vilket pris etc.

Har du köpt hästen för dina pengar, så står väl din syster ändå inte som ägare??
Det är isf DIN häst. Om din syster vill ha häst men inte vill dela, kanske hon borde köpa sig en egen häst?

Ta hand om din häst. Åk dit och ta han d om den, vad än din syster säger. Den hästen håller inte länge annars.

Om du sålde din häst och för pengarna köpte en ny häst så är det väl ändå din häst:confused: vart kom syrran in i bilden?

Det är som jag ser det din häst och ditt ansvar att den mår bra, hur gamla är ni du och syster? är ni myndiga?

Hade jag varit du så hade jag sagt upp syster som egentligen bara är medryttare och tagit hand om hästen själv, hästen mår absolut inte bra av det som du beskriver:crazy:

Hur gammal är din syster??

Rent sponatnt låter det som om din syster har personliga problem (vet inte vad det kan vara, men det är vanligt att man mår psykiskt dåligt när man är ung, jag har flera kompisar som betett sig ganska dumt och gjort saker de kanske inte borde/vill för att de mår dåligt.)

Jag tror att hon behöver hjälp, prata med någon, hon kanske har problem med något annat och att hon tar ut sina frustrationer genom att försöka kontrollera det runt hästen.

Hon behöver nog ta en paus, och egentligen så är det ju lika mycket din häst, om inte hon sköter hästen får du göra det. Du kan inte låta hästen må dåligt för att din syster gör saker på ett visst sätt.

Om hon inte är så gammal så tycker jag att dina föräldrar ska gå in och sätta stopp, det ska inte du som syster behöva göra. Du kan inte "uppfostra" din syster.

Vilken soppa! Men det måste ju gå att reda ut. Hur kom det sig att syrran tog över så mycket? Varför delade ni så att du bara fick två dar? Det är väl sju dagar i en vecka, minus vilodagen. Så enligt mina beräkningar borde ni få tre dars ridning var i veckan...
Menade hon att du förstör hästen när HON tvingar er att hoppa ett hinder som är för högt för hästen?
Tror det är bra om någon, typ mamma eller mormor, kan fungera som medlare.
Stå på dig, för din, hästens och syrrans skull!

Jag känner igen mig grymt mycket i det du säger!

Inte just i samma problem men med att dela hästen med sin syster som anser att bara hon kan och vet allt och själv är man dum i huvudet och en djurplågare vad man än gör..:grin:

Prata med dina föräldrar?
Det har jag gjort flera gånger men det är dock ingen som lyssnar på mig.. Men kanske det funkar för dig :laugh:

DINA pengar - DIN häst. Vem står som ägare på pappren?? Vem betalar allt runt och för hästen??
Jag skulle absolut säga att hästen är din, och alltså kan din syster i princip flyga och fara så som hon behandlar henne! Min syster får inte ens sitta upp på min pålla (i och för sig lääänge sen hon satt på en häst, och honey och hon skulle absolut inte passa..men ändå), för det är JAG som får börja om om något går åt skogen...
DU har ansvar för DIN häst; prata med syrran, klargör att du tar över helt från och med nu och åk till stallet. Ta hand om din häst. Var konsekvent mot odräglig syrra, vad hon än säger.
Känner du att du inte har tid med hela veckorna (därför du och syrran delar????), kanske sälj hästen?
Men detta är inte rätt mot hästen. På någon punkt. Som det är nu verkar ju ingen ta hand om henne. Hmm, syrran kan väl knappast hindra dig från att åka till stallet om nu inte hon själv behagar ta han dom hästen. Om ni ni ska samäga, har ni lika mycket ansvar. Gör inte hon det, gör det själv!

en liten åsikt ang. att din mormor i princip äger henne..
hade jag stått som ägare på en häst i denna situation, hade jag splt henne. rakt av..låter elakt? japp. men hästens välmående är viktigast och hon kan bara må dåligt som det är nu..

har just insett att jag alltid ska äga mina hästar själv, inga delägare..huh..

Senast ändrad:

Låter precis som två jag känner, förutom att det var ena systerns häst från början, sen bådas och nu den andra syster.
Vilket är SÅ mycket bättre :bow:

Detaljer tänker jag inte gå in på.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar