Hur räknas karensen på höjd vet.vårdsförsäkring?

Mussea

Trådstartare
Hej alla!

Jag har höjt min vet.vårdsförsäkring från 60000 till 120000.
Förstått efter andra trådar här att kostnaderna kan rusa iväg riktigt snabbt ifall man har otur och om hästen hamnar på klinik ex. Prisskillnaden för höjningen är ca 50 kr/mån (trodde det skulle bli mer)

Inga problem att höja försäkringen men fick ett svar "Tänk på att det är 20 dgr karens på höjningen".

Menas det då att själva höjningen går först in om 20 dgr eller har jag ingen vet.vårdsförsäkring alls nu under ca 3 veckor... ?

Klart att jag kunde höra med mitt försäkringsbolag hur de menade, men tänkte fråga här på Buke, då det sitter så många kloka här.

Flytta gärna tråden ifall jag postat i fel forum

Mvh Mussea

Sv: Hur räknas karensen på höjd vet.vårdsförsäkring?

Höjningen gäller inte förrän efter 20 dagar, eller på skador som försäkringsbolaget anser fanns före höjningen. De 60 000 som du haft innan gäller naturligtvis precis som innan.

Ursäkta trådkap:
Kan man få "reservation" i veterinärvårds delen" av försäkringen?

Jag har en relativt ny häst som efter ett halvår haft kolik vid två tillfällen. Tänkte att jag till nästa försäkringsperiod skulle höja veterinärvården från 50 till 100 tusen. Ligger just nu och knaprar runt 40 000 efter vistelse på klinik och det är 6 månader kvar till ny period:crazy:

Ingen fara =) Detta kan väl bli en tråd där man ställer olika försäkringsfrågor?

Dina besök /behandlingar har alltså hittills gått på 40000 och du har 10000 kvar tills nästa period om 6 mån?

Intressant fråga, jag tänkte på en annan tråd där det troddes bli reservation i ett ben efter en skada som håller på att läka nu (om jag inte missuppfattade)

Min ena häst har haft fång men han har inte fått någon reservation för det. Hade det blivit det om jag höjt den hästens vet.försäkring?

reservationerna kommer bara när man ändrar i försäkringen

Höjningen gäller direkt för olycksfall men det är karens 20 dagar för sjukdom. T.ex kotledsinflammationer, hosta osv, men skulle hästen bryta benet i hagen nu så gäller det höjda värdet direkt.

A

Det är mycket möjligt att du får en reservation för mag-tarmproblem på den höjda delen av veterinärvården. D.v.s 50 000:- får du använda för kolik och magproblem men om kostnaden blir större så får du själv betala. Om det händer något annat som drar iväg pengamässigt så har du 100 000:- att röra dig med.

A

Ingen fara =) Detta kan väl bli en tråd där man ställer olika försäkringsfrågor?

Dina besök /behandlingar har alltså hittills gått på 40000 och du har 10000 kvar tills nästa period om 6 mån?

Intressant fråga, jag tänkte på en annan tråd där det troddes bli reservation i ett ben efter en skada som håller på att läka nu (om jag inte missuppfattade)

Min ena häst har haft fång men han har inte fått någon reservation för det. Hade det blivit det om jag höjt den hästens vet.försäkring?

Höjer du värdet så får du säkert en reservation för fång på höjningen men det brukar å andra sidan inte kosta så mycket pengar i veterinärvård.

A

På denna försäkringsperiod 2013-05 till 2014-05 har jag 50 000:- i veterinärvård. Hästen står nu på klinik och den här periodens sammanlagda kostnader ligger på ca 40 000:-

Min tanke var att jag skulle höja veterinärvården till nästa försäkringsperiod till 100 000:-

Frågan är om jag får det utan reservation? Men om jag tyder era svar så låter det som jag inte kommer att kunna höja den:crazy:

På denna försäkringsperiod 2013-05 till 2014-05 har jag 50 000:- i veterinärvård. Hästen står nu på klinik och den här periodens sammanlagda kostnader ligger på ca 40 000:-

Min tanke var att jag skulle höja veterinärvården till nästa försäkringsperiod till 100 000:-

Frågan är om jag får det utan reservation? Men om jag tyder era svar så låter det som jag inte kommer att kunna höja den:crazy:

Min gissning är att du kan höja vetvården till 100 000kr men eventuellt får en reservation på t ex buköppning eftersom hästen utnyttjat försäkringen för kolik.

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 122
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21