Hur räknar man ut foderstaten?

T

Twixi

Hej,
Har en fråga som säkert är superdum - men jag är helt nybörjare vad det gäller foder... Har nyligen gått från att vara medryttare till att ha egen häst och inser att jag vet betydligt för lite om det här med foder och vad min häst ska/bör äta.

Har en New Forest på 18 år som jag rider typisk hobbyridning på. Blandar skogsritter med dressyr på banan och så någon gång lite hoppning. Just nu går hon på bete och får inget stödfoder alls.

Hur i hela friden gör man för att bestämma vilket slags foder hon ska äta och hur mycket? Går man bara på vikten? Eller testar man sig fram?
Jag vet ju i och för sig vad hon fick hos förra ägaren och kan utgå ifrån det - men jag vill ha lite mer kött på benen...
Tacksam för alla tips och råd jag kan få :-)

Sv: Hur räknar man ut foderstaten?

Men snälla du hur ska man lära sig nåt om man aldrig vågar fråga??

*För att beräkna foderstat behöver grovfodret vara analyserat, annars går det inte.

*Det du ska hålla koll på, som är viktigast är:
MJ (mega joul = enegi, jämför med människors kcal)
Smältbart råprotein (räkna alltid med det som kallas smältbart råpr. finns även råprotein)
Ca (calcium, mineral)
P (fosfor, mineral)
ev också Mg (magnesium)

Lättast att ta värden per kg foder.

*Man utgår alltid från grovfodrets värden och kompletterar bristerna där med kraftfoder och/eller mineralfoder

*MJ får du kanske pröva dig fram till hur mkt just din häst behöver. Det går inte att räkna ut (jo det finns uträkningssätt, men de stämmer oftast inte)
När du sen vet hur mkt MJ som behövs är det bara att kunna räkna lite matte.

Proteinet skall vara ca x 6 i förhållande till MJ. (kanske lite mer på en äldre häst??)

Ca behovet ca x 0,4 i förhållande till MJ
P behovet ca x 0,25 i förhållande till MJ
(minimivärden)
Viktigt att kvoten mellan Ca/P är mellan 1,3 - 2 (man delar ca med p)

Det lättaste är att använda program som räknar ut allt åt en.
Tex hippocampus har ett bra.
Då matar du bara in värdena på höt och hur många kg du vill ge så kan du laborera lite med mineralfoder eller kraftfoder tills det blir bra. Du måste förståss mata in värdena på övrigt foder oxå, det brukar alltid stå på förpackningarna.

Senast ändrad av en moderator:

Tack snälla för superbra svar. Tur att jag vågade fråga ;)

I kväll ska jag kolla med stallägaren om hon har gjort någon analys på höet - annars gissar jag att man kan göra det själv genom att skicka iväg det någonstans...

Här ska läras mer - jag vill ju att min lilla 'donna' ska ha det så bra som möjligt även om jag fortfarande är novis på många områden. Men jag lär mig bara sååå mycket varje dag...
Tack igen!

Ja har man väl satt sig in i det är det inte speciellt svårt. Och det är rätt roligt.
Det finns ett analysföretag som heter Eurofins (tror jag).
Obs då att analyssvaret anges i två former: per kg torrsubstans och per kg foder. När man räknar en foderstat använder man per kg foder.
Ha det så kul:)

Tänk på att böcker är en underutnyttjad resurs i hästvärlden;). Exempelvis "Hästens Biologi" innehåller ett bra och (i mitt tycke) överskådligt kapitel om utfodring.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite ny här och vet inte riktigt om jag postade i rätt tråd, Men jag har precis fått en egen ponny, och jag är super...
Svar
3
· Visningar
1 186
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 700
Senast: Niela
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !