Hur räkna mineraltillägg i foderstaten?

S

spiel_mit_mir

Hej!

Jag och min kompis är lite förbryllade över hur man räknar ut mineralbehovet i foderstaten för arbetande och/eller dräktiga hästar.

För att ni skall förstå vad jag menar tar jag ett exempel på en slumpmässig häst:

Underhållsbehov: 45 MJ
Arbetstillägg: 15 MJ
Totalbehov: 50 MJ

Enligt tabellen för mineralbehov (i boken "Hästens näringsbehov och utfodring") så ser det ut som följande för Ca:
Underhåll: 0,40
Arbetande: 0,35

1) Jag brukar dela upp mineralbehovet när jag räknar ut det och räknar först på vad bara underhållsbehovet ger för mineralbehov (45 x 0,4) och sen räknar jag ut vad arbetstillägget ger för mineralbehov (15 x 0,35) och sen summerar jag det på slutet för att få totalbehovet. = 18 + 5,25 = 23,25g

2) Min kompis summerar hela energibehovet (i det här fallet blir det 50 MJ) och tar hela den summan mot behovet för en arbetande häst (50 x 0,35). = 17,5g

Som ni ser så blir det viss skillnad på våra resultat. Vilket är rätt?? Vi har kollat runt på olika foderstatsberäkningsprogram på Internet och de gör också olika!

Och hur gör man med ett dräktigt och/eller digivande sto?

// Lollo

Sv: Hur räkna mineraltillägg i foderstaten?

Jag går efter anvisningarna i foderhäsftet från SLU. För hästar i underhåll upp till medelhårt arbete (om jag minns rätt) är det totala mängden MJx0,4 för Ca och totala MJx0,3 för fosfor.
Kvoter för dräktighet eller digivning finns också angivet där. Det mesta finns med. Det går att beställa från deras hemsida.

Var kan man få tag på det häftet? Jag kanske är blind, men hittade inget på hemsidan.

Jag kollade hemsidan och hittade det inte heller nu. Det var flera år sedan jag beställde mitt häfte. Du kan ju ringa dem och fråga om de fortfarande har det. Det heter: "Hästen, näringsbehov och fodermedel"
Där finns mängder av tabeller och information.
Detta är vad som står om Ca och P-behoven i häftet:
Rekommenderad daglig minimitillförsel i totalfoderstaten, g per MJ
Kalcium: underhåll och lätt arbete 0,4g/MJ hårt arbete 0,45g/MJ dräktighet = 0,55 g/MJ digivning =0,55g/MJ
Fosfor: underhåll, lätt - hårt arbete= 0,3 g/MJ dräktighet =0,35 g/MJ digivning=0,3g/MJ

*kl*

Jag spinner vidare lite på det här då jag satt och funderade på mineralbehovet senast igår. När ni räknar ut behovet av Ca tex. räknar ni då med tabellbehovet av MJ eller den faktiska MJ som hästen får i sig (som ju är det riktiga behovet om hästen har bra hull)?

För min häst skiljer det rätt mycket mellan uträknat behov och faktiskt behov, närmare ca 40MJ om jag inte minns fel, vilket innebär att även mineralerna kommer skilja en del.

Det är inte siffrorna från tabellen jag behöver utan hur man (ni) räknar. På dig, bigganl, förstår jag det som att du tar TOTALsumman MJ och multiplicerar med 0,4 resp. 0,3? Står det i SLU:s häfte att man gör så? För det är ju bara underhållsbehovet då antar jag, eller?

Jag vill ju ha det till att man tar underhållsbehovet MJ och multiplicerar med underhållsbehovet Ca resp. P. Och sen tar man arbetstillägget MJ och multiplicerar med arbetstillägget Ca resp. P.

Det blir nämligen ganska stora skillnader om man multiplicerar totalsumman med arbetstillägget, eller om man gör som jag delar upp det i underhålls- och arbetsbehov.

Mirage: Hur kan det skilja så mycket som 40MJ?? Det är ju nästan hela underhållsbehovet för en hel häst! Stämmer verkligen det? Vad är det för häst? :confused:

I vilket fall som helst så skulle jag justera energi- och proteingivan efter hästens hull, snarare än efter vad foderstaten säger, men när det gäller mineralgivan så skulle jag hellre hålla mig på rätt sida om marignalen. Det är ingen fara att överdosera Ca och P så länge kvoten är rätt (1,2-1,8). De kissar ut överskottet.

Men om du exempelvis har fri tillgång på grovfoder så kanske du inte behöver ge något mineraltillskott alls, mer än en slicksten som hästen själv kan reglera mineralintaget från?

// Lollo

Det är inte så svårt när jag har en svårfödd häst. :) Tabellvärde inkl träningspåslag ligger väl på runt 70 80 MJ och han får över 100 MJ för att hålla hullet och orka med träningen. Jag ger i princip bara grovfoder och då täcker det även behovet av Ca, P och Mg enligt tabellen. MEN! Eftersom han har ett större behov av MJ och Protein än vad tabellen säger, ska jag då även öka mineralerna?

Anledningen till att jag undrar är för att han har börjat äta saker som han inte brukar och som jag misstänker beror på mineralbrist. Torv tex har han börjat trycka i sig när jag lagt in ny.

Ursäkta att jag kapar tråden.

Vad jag har hört är den slutsåld och inga nya har tryckts, vet inte om de tänker ändra något eftersom mineralbehoven för unghästar har uppgraderats!

Här kan ni beräkna behoven också! http://nrc88.nas.edu/nrh/

Senast ändrad:

Det är inte siffrorna från tabellen jag behöver utan hur man (ni) räknar. På dig, bigganl, förstår jag det som att du tar TOTALsumman MJ och multiplicerar med 0,4 resp. 0,3? Står det i SLU:s häfte att man gör så? För det är ju bara underhållsbehovet då antar jag, eller?
Ja det står att det är den totala mängden MJ i foderstaten man utgår ifrån.

Detta är citerat från häftet:
Rekommenderad daglig minimitillförsel i totalfoderstaten, g per MJ
Det står tydligt totalfoderstaten, så du ska inte dela upp det.
Men om du tar underhållet först och arbetstillägget sen och plussar ihop det så får du exakt samma siffra.
tex

Underhåll 50MJx0,4=20
arbetstillägg 12MJx0,4=4,8 totalt 24,8 g

62 MJx0,4=24,8 Samma resultat

Du ska räkna på det som är aktuellt för din häst. Gå efter hästens foderstat alltså.

Ok, den faktiska givan MJ alltså. Tack!

Till TS: Jag räknar med totala MJ, ej uppdelat. Har för mig att jag fått det från C. Planck men kunde inte hitta det i boken nu...

Mirage: Jaha, din häst behöver alltså 40 MJ mer! Jag fattade det som att den behövde 40 MJ mindre. :crazy: Om den är svårfödd så att du behöver öka energi- och proteingivan så behöver du också öka mineralgivan!

Bigganl: Ja, i den tabellen som du hänvisar till är värdet samma för underhåll och arbete, och då blir det förstås samma värde hur man än räknar.

Men i tabellen i boken "Hästens näringsbehov och utfodring" (C. Planck och M. Rundgren) gäller 0,4 för underhåll och 0,35 för arbete. Det gör att det alltså blir en skillnad mellan att räkna på totalmegajoulen jämfört med att räkna uppdelat. Att räkna på det totala ger ett lägre mineralbehov (se exemplet i mitt första inlägg), vilket alltså skulle innebära att en arbetande häst kräver mindre mineraler än en häst som bara går och latar sig. Det får jag inte riktigt ihop! :confused:

// Lollo

Underhållsbehov: 45 MJ
Arbetstillägg: 15 MJ
Totalbehov: 50 MJ

1) Jag brukar dela upp mineralbehovet när jag räknar ut det och räknar först på vad bara underhållsbehovet ger för mineralbehov (45 x 0,4) och sen räknar jag ut vad arbetstillägget ger för mineralbehov (15 x 0,35) och sen summerar jag det på slutet för att få totalbehovet. = 18 + 5,25 = 23,25g

2) Min kompis summerar hela energibehovet (i det här fallet blir det 50 MJ) och tar hela den summan mot behovet för en arbetande häst (50 x 0,35). = 17,5g

Som ni ser så blir det viss skillnad på våra resultat. Vilket är rätt?? Vi har kollat runt på olika foderstatsberäkningsprogram på Internet och de gör också olika!

Och hur gör man med ett dräktigt och/eller digivande sto?

// Lollo

Hej Lollo,

Först av allt 45 MJ i underhållsbehov och 15 MJ i arbetstillägg blir totalt 60 MJ, inte 50.

Din kompis gör egentligen rätt. Det är tänkt att du ska multplicera hela energibehovet med 0,35, dvs. minimibehovet av kalcium i exemplet blir 60 x 0,35 = 21 g.

Visst verkar det lite konstigt att värdet för en arbetande häst är lägre än värdet för en häst som inte arbetar. Det totala kalciumbehovet blir dock större för en arbetande häst än för en häst som inte arbetar. Att värdet är lägre beror på att mineralbehovet är uttryckt som en andel av hästens energibehov och SLU menar tydligen att energibehovet ökar mer än kalciumbehovet för en arbetande häst (vilket dock förmodligen inte alls är sant).

En förutsättning för att använda värdet 0,35 är dock att arbetstillägget är minst 25% av underhållsbehovet. Jag tror dessutom att SLU senare har insett att detta var ett misstag och ändrat värdet 0,35 till 0,4. Jag skulle hur som helst rekommendera dig att använda värdet 0,4 även för arbetande hästar vilket i exemplet skulle ge 60 x 0,4 = 24 g kalcium eller att fortsätta räkna som du gör. Det man räknar ut är minimimängder och man bör alltid ge betydligt mer. Mineraler är nödvändiga för en rad olika kroppsfunktioner och utan mineraler skulle hästen dö.

Istället för SLU:s regler kan man använda de amerikanska rekommendationerna NRC 2007. Mineralbehovet är där uttryckt som gram per kilo kroppsvikt istället för andel av energibehovet. Dessa regler är mer moderna och mer förnuftiga. Du hittar värdena här (även mineralbehovet för dräktiga och digivande ston):

http://nrc88.nas.edu/nrh/

skumt, jag hittar inte Plancks foderbok nu, men ska kolla när jag finner den.

SpaderÄss: Ja, det är förstås 60MJ det skall så. :o Så dumt! Tack för att ditt svar. Märkligt att de inte har justerat mineralbehovet i nya upplagan av boken, men det är säkert som du säger, att det är bättre att räkna på 0,4 för både arbete och underhåll - precis som bigganl skrev här tidigare.

Tack för länktipset också!

// Lollo

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka