Hellas
Trådstartare
Nu har jag fått mitt livs första grovfoderanalys och ska sätta mig och räkna foderstat, även det för första gången. Värdena på ensilaget var tyvärr inte något vidare (låga proteinvärden), vilket jag hade anat mig till sedan tidigare och därför kompletterat med 3 kg lusernpellets/dag. Med all säkerhet behöver jag också komplettera med vissa mineraler. Men hur sjutton ska jag räkna på protein och mineraler utan att veta exakt hur mycket hästen äter? Jag vet hur mycket han får i sig i stallet under natten, men inte hur mycket han äter i hagen. Där har han fri tillgång till hösilage i småmaskigt hönät.
Hur gör ni andra som har fri tillgång på grovfoder?
Min andra fråga är hur jag på bästa sätt ska kunna ge mer protein. Även om jag som sagt inte vet exakt hur mycket han äter känner jag mig rätt säker på att han behöver mera protein än han får, med utgångspunkt i hösilagets dåliga värden. Enligt det foderstatsprogram som jag provräknar med hamnar jag något högt i energi och något lågt i protein med nuvarande foderstat (jag har då gissat ungefär hur mycket han kan tänkas äta i hagen). Jag har svårt att få rätt på det även om jag öker på lusern och minskar på hösilage. Min ambition är att undvika kraftfoder så långt det går, men jag inser att man får anpassa sig när värdena på grovfodret är mindre bra. Är det potatisprotein som gäller?
Hur gör ni andra som har fri tillgång på grovfoder?
Min andra fråga är hur jag på bästa sätt ska kunna ge mer protein. Även om jag som sagt inte vet exakt hur mycket han äter känner jag mig rätt säker på att han behöver mera protein än han får, med utgångspunkt i hösilagets dåliga värden. Enligt det foderstatsprogram som jag provräknar med hamnar jag något högt i energi och något lågt i protein med nuvarande foderstat (jag har då gissat ungefär hur mycket han kan tänkas äta i hagen). Jag har svårt att få rätt på det även om jag öker på lusern och minskar på hösilage. Min ambition är att undvika kraftfoder så långt det går, men jag inser att man får anpassa sig när värdena på grovfodret är mindre bra. Är det potatisprotein som gäller?