Hur räkna ut proteinbehovet?

Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

Det låter inte som om hon fick för lite protein om hon inte låg på muskel minus från början och om hon åt upp givan. Men kanske tappade hon muskelprotein sista månaden om hon åt dåligt så hon hade protein underskott när hon började mjölka? I så fall är det ju bra att göda med protein denna dräktighet innan hon får svårt att äta. Jag räknade på ett 500 kg sto nedan för det blev så jämna siffror!

Underhållsbehovet av protein är minst 60 gram per 100 kg häst. Vid dräktighet ökar det sakta så att det är 15 % högre än underhåll i 8e mån då börjar fostret växa rejält och behovet mån 9-10 är ca 50 % högre och sista månaden 60-70% högre. Första laktationsmånaden är behovet 300-400 % av underhållet. Sen sjunker det litet.

Avrundade exempel på minimibehovstal för ett 500 kg sto blir då: underhållsbehov 300 gr, mån 8 350 gr, mån 9-10 500 gram och digivningsmånad 1 – 1 kilo högvärdigt smältbart råprotein. Har stoet proteinbrist början av dräktigheten får man ju öka givan.

Har man protein huvudsakligen från grovfoder bör man lägga sig 20-30 % över minimiunderhållsbehovet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp