Hur räkna ut proteinbehovet?

HannaZ

Trådstartare
Protein/MJ-kvoten har ju varit på tapeten i en annan tråd.

Vissa menar att det viktigaste är att proteinbehovet är täckt och att kvoten är sekundär.

Hur äknar man ut hur många gram protein en häst behöver per dag?

är det nåt i stil med:
X gram proten/kg och dag, gånger ett visst värde (beroende på ålder), och sen plus x % i arbetstillägg.

:confused:
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

kommer du att komma ihåg det här då?


underhållsbehov av MJ = 0,5*(vikt^0,75)
rastillägg(se nedan) = X*underhållsbehovet
arbetstillägg(se nedan) = Y*underhållsbehovet

X= 0.1 för fbl, 0.05 för vbl, 0.01 för övriga
Y= från 0.1 för lätt arbete till 0.8 för hård träning och tävling

MJ behovet = underhållsbehovet + rastillägget + arbetstillägget

sedan kan man behöva lägga till några procent om hästen är föl, unghäst, dräktig, digivande eller gammal..

piece of cake va? :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

Det var inte MJ -behovet jag undrade över...

Jag vill veta hur mycket protein en häst behöver per dag.

Jag undrar om det som underhållsdos behövs X g protein per 100 kg kroppsvikt och dag.
Sen tillägg för ex unghästar eftersom de växer och tillägg för träning eftersom protein bygger muskler (cellnybildning) och vid träning bryts musklerna ner för att sen byggas pånytt vilket borde ge större behov av protein.

Nån som vet?
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

man KAN INTE räkna ut enbart proteinbehovet, man räknar ut energibehovet (MJ) och utan det får man ut proteinbehovet som alltid är 6 ggr större än MJ behovet..

dvs du tar uträkningen ovan som blir ett antal MJ
låt oss säga att det blir 67 MJ
då behöver hästen 67 * 6 = 402 g smältbara råproteiner per dag..
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

Okej.

Så min häst som enligt formeln ovan "drar" 52 MJ per dag behöver alltså minst 312 g protein per dag.

Av sina 7 kg hösilage får han 434 g.

Tack för infon!
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

BeastieBabe skrev:
..proteinbehovet som alltid är 6 ggr större än MJ behovet..

Nja, det där är ju en sanning med mycket modifikation. Jag tycker att de flesta hästar (jag räknar åt) drar en högre kvot än 6. Nu har jag haft förmånen att räkna på bra grovfoder vilket gör att kvoten varit c a 8 (hos de flesta) utan att jag behövt lyfta den med kraftfoder, höet har haft en så hög kvot redan.

Vad jag vet är kvoten 6 den LÄGSTA rekommenderade kvoten.
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

En vuxen hästs underhållsbehov av protein beräknas tll 2.4 (franska forskare) – 2,8 (amerikanska forskare) gr per kg metabolisk vikt vilket kan avrundas till ca 55-60 gram per 100 kg levande vikt. Det bör inte understigas. Alltså 240 gram för en 400 kg häst. När man hittat sin hästs ”trivselkvot” dvs det förhållande mellan proteinintag och energi som hästen fungerar bäst med är det helt OK att följa den för normalt arbete. När man börjar komma upp till mkt hårt arbetande hästar – race och distanshästar t ex kommer de att behöva så mkt energi att om man följer efter med protein i samma proportion kommer det att bli så stora mängder protein som inte behövs till byggstenar. Det är inte farligt men oekonomiskt för kroppen och leder till behov av mer vatten och salter vilket är opraktiskt för t ex en distanshäst. Vid mkt hårt arbete bör man alltså späda ut sin ”trivselkvot” .
Att räkna ut hur mycket protein och i vilken form det bäst tillförs till hårt presterande hästar är ett område som är föremål för forskning f n.
Underhållsbehovet av protein för växande hästar och dräktiga ston är litet högre + att man lägger på för daglig tillväxt vilket är olika för olika typer av hästar. Det finns tabeller för det.

Alltså 55-60 gram protein/100 kg vuxen häst är beräknat underhållsbehov.
Helena
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

HelenaHandberg skrev:
En vuxen hästs underhållsbehov av protein beräknas tll 2.4 (franska forskare) – 2,8 (amerikanska forskare) gr per kg metabolisk vikt vilket kan avrundas till ca 55-60 gram per 100 kg levande vikt. Det bör inte understigas. Alltså 240 gram för en 400 kg häst. När man hittat sin hästs ”trivselkvot” dvs det förhållande mellan proteinintag och energi som hästen fungerar bäst med är det helt OK att följa den för normalt arbete.

Nu blev det intressant igen. Då är det alltså okej att 'ta med' kvoten upp sålänge hästen inte går hårt arbete?

Tar min herre som exempel igen. 400 kg svårfödd herre. Kräver 70 - 75 MJ i vila, dvs i underhållsbehov. OCH en SRP/MJ-kvot på 7 för att det ska vara optimalt. Han fungerar på en kvot på 6 med (inte lägre dock) men det är stor skillnad på 6 och 7 och 7 är helt enkelt bäst för honom. Över 7 gör ingen skillnad dock.

Så i vila lägger jag honom på 70 MJ och 490 gr SRP.
Jag följer med med kvoten på träningstillägget. Annars blir det inte bra.

DÄREMOT, om han som nu t ex får MER MJ än han behöver (och således blir trind) DÅ behöver jag inte följa med med kvoten. Dvs står han i vila och får 90 MJ så fungerar han fortfarande fint på 490 gr SRP (kvoten blir alltså 5,4 då). Men så länge det handlar om MJ han 'behöver' så måste proteinet (och kvoten) följa med.

Om jag hade honom på 70 MJ men räknade proteinbehovet efter vikt och tabell så skulle det vara 240 gr SRP och kvoten blir 3,4. DET blir en katastrof rent ut sagt,
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

Med risk för att ytterligare krångla till det hela vill jag säga att din häst och kanske ännu mera ditt ungsto som du berättat i annan tråd om att när du bytte typ av foder kunde du sänka både energi och kvot och hon gick ändå upp vikt är en utmärkt illustration till följande:
1 MJ är inte alltid en MJ och 1 gram smältbart råprotein är ibland bara ett halvt!

Beroende på vad som är råvarukällan till energin eller smältbara proteingrammet kommer hästen att utnyttja det olika. Om en häst äter 50 MJ i form av hö går det åt ca 5 MJ till att äta medan 50 MJ från koncentrat bara kostar ca 0,5 MJ att äta. När en häst äter vissa foder går det dessutom bort 2-3 ggr så mga MJ i värme än när den äter andra. Dessa MJ kan alltså inte användas till rörelseenergi eller fett bildning. Av 100 gram SMP från soja kommer genomsnittshästen att utnyttja i stort sett allt medan av 100 gram SMP från bete blir det 90 gram och ett bra hösilage 70 gram som kan användas av hästen till vävnads bygge.
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

Varför har man kommit att använda sig av kvoter i svensk litteratur? Det är ju varken enklare eller svårare än att räkna gram/100 kg.
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

Nog har jag sett foder där hästarna inde svarat på det protein som enligt analys skulle finnas. Hade en disskussion med Gammeln om detta för ett tag sen men han tror stenhårt på att smältbarhetskoefficienterna stämmer i alla lägen.

Av 100 gram SMP från soja kommer genomsnittshästen att utnyttja i stort sett allt medan av 100 gram SMP från bete blir det 90 gram och ett bra hösilage 70 gram som kan användas av hästen till vävnads bygge.
Har du mer om detta, ställer mig lite tvivlande , tar inte koefficienterna/beräkningarna hänsyn till att enkla kväveföreningar utgör en del av rp i hösilage, har man högt ts händer det dessutom inte så mkt med proteinet.
PL
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

Ja Räknesättet kommer från forskningen om hästnutrition från det franska INRA och det hollänska CVB. Originalarbetena är på dessa språk och rysligt dyra. Har just beställt uppdateringen av CVBs studier och då får jag betala en 1000lapp för att försöka förstå hollänska - man har väl självplågaranlag!
En sammanfattning av tänkandet med de viktigaste ref finns i nedan artikel av en islänsk foderforskare OBS dock att den hollänska referensen alltså finns i en uppdaterad version.
EVALUATION OF FEEDS FOR HORSES Importance of feed evaluation for ...
NOVA COURSE ON THE ICELANDIC HORSE AND HORSE BREEDING
Olafur Gudmundsson Just nu tycks dock inte länken till Island fungera kanske är det orkanen (?) men det går nog litet senare, annars kan jag maila dig artikeln.
www.agriculture.is/.
är huvudwebsidan
Helena
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

Med risk för att ytterligare krångla till det hela vill jag säga att din häst och kanske ännu mera ditt ungsto som du berättat i annan tråd om att när du bytte typ av foder kunde du sänka både energi och kvot och hon gick ändå upp vikt är en utmärkt illustration till följande:
1 MJ är inte alltid en MJ och 1 gram smältbart råprotein är ibland bara ett halvt!

Beroende på vad som är råvarukällan till energin eller smältbara proteingrammet kommer hästen att utnyttja det olika. Om en häst äter 50 MJ i form av hö går det åt ca 5 MJ till att äta medan 50 MJ från koncentrat bara kostar ca 0,5 MJ att äta. När en häst äter vissa foder går det dessutom bort 2-3 ggr så mga MJ i värme än när den äter andra. Dessa MJ kan alltså inte användas till rörelseenergi eller fett bildning. Av 100 gram SMP från soja kommer genomsnittshästen att utnyttja i stort sett allt medan av 100 gram SMP från bete blir det 90 gram och ett bra hösilage 70 gram som kan användas av hästen till vävnads bygge.

Det kan jag köpa, om man dessutom tar hänsyn till att alla hästar inte är genomsnittshästar.
Dvs 1 kg av X innehåller på pappret 10 MJ.
Genomsnittshästen tillgodogör sig 7 MJ av det.
En annan häst tillgodogör sig 5 MJ av det.

Så byter vi till Y, som också på pappret innehåller 10 MJ och då tillgodogör sig även den andra hästen 7 MJ.

Fast, nu blir det ju nästan ÄNNU MER vanskligt att räkan med gram srp/100 kg och inte låta kvoten följa med upp, då är du ju i princip hela tiden på marginalen eftersom du räknar med det som står på pappret, och står där 100 gr SRP så räknar jag ju med 100 gr. Men får kanske bara 70 gram.

Dvs räknar jag att min häst behöver 60 gr SRP/100 kg och lägger den där, så kanske jag i själva verket ju ger 45 gr SRP/100 kg och hamnar under minimibehov, då borde det vara säkrare att räkna på kvoten,d et kan slå fel med men du är inte lika nära marginalerna hela tiden speciellt inte om du låter kvoten följa med upp?
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

Som jag har lärt mig så är väl smbkoefficienterna till just för att korrigera för smältbarheten. Står det 100g smb rp så är det det. Men vad jag har förstått på t ex häst är man ganska oense om hur t ex hästen kan utnyttja det kväve som mikroberna omvandlar, det finns siffror från 1-12 % (minst) och då borde det ju kunna bli en rejäl skillnad. Sen kan ju också olika sätt att utfodra och olika kombinationer av foder leda till sämre/bättre smältbarhet av fodret.
Allmänt så måste det ju också finnas en rätt stor skillnad i proteinmetabolism mellan individer på häst. Det är ju också stor skillnad på en häst som säytter muskler och en som bara underhåller dem.
Jag tror på kvoten upp till normalt tränande hästar, när arbetet ökar över en viss gräns känns det rimligt att energibehovet ökar mer. Men jag har sett studier som också visar på att det är skillnad på vilka aminosyror man ger också, en del är bättre att använda som bränsle vid arbetet än andra.
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

Tyvär har jag ingen smältbarhetstabell så jag kan inte se vilka korrigeringar som görs, jag har också svårt att tro att det skulle skilja 30% för att man använder ensilage. Det HH talar om verkar vara nya rön, hur det påverkar resultatet med våra koefficienter vet jag ju inte. Synd att man fortvarande inte vet något vettigt om kvävemetabolism i grovtarmen resp upptag därifrån. Jag har heller aldrig hittat några uppgifter om tunntarmssmältbarhet av protein från olika källor.
PL
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

Nj, det finns nog en hel del kvar att luska ut. Tyvärr är väl inte häst det djurslag det forskats mest på hittills, men det kommer väl mer och mer iom att det blir mer och mer pengar inblandade i sporten.
Tyvärr är ju inte heller alla nya rön "sanna" och allt köps inte av t ex svenska forskare. vi har ju inte samma system för allting vilket vöäl visar på att man inte är överrens.
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

Jag förespråkar inte att man balansera på minimigränsen av proteinbehov utan det viktiga tycker jag är att man reflekterar över om proteingivan i absoluta tal är rimlig. Det som blivit olyckligt i foderpraxis är att säga att hästens energibehov är X MJ/kg och proteinbehovet 6 Gr SMP/MJ i stället för att uttrycka också proteinbehovet i relation till vikten. Visserligen blir det i minst 50 % av fallen säkert rätt att ha kvoten 6/1 men i väldigt många fall blir det fel åt det ena eller andra hållet då MJ behovet uppenbarligen varierar mkt. Eftersom vi mest diskuterat höga proteingivor vill jag ta ett exempel på tvärtom.

En nybliven hästägare fodrade sitt sto noggrant efter kvoten. Stoet drog väldigt lite energi. Hennes revben försvann på drygt hälften av antalet MJ som de andra hästarna i stallet fick och ägaren följde noggrant kvoten när han minskade fodergivan. Så blev hästen draktig och fick dräktighetstilläggen exakt enligt tabell. Fölet föddes och digivningstillägget las till. Sen blev det feta stoet bara på ett par veckor ett fullständigt benrangel.

Hon hade i slutet av dräktigheten inte ens kommit upp i sitt underhållsbehov av protein pga att hon krävde så litet energi så när hon började utsöndra 3-4 hekto protein i mjölken per dag blev det katastrof i hennes kropp. Det hela slutade lyckligt men hästägaren som velat så rätt och varit så noggrann fick sig en knäck. Om han hade reflekterat över proteinbehovet i sig i st för per MJ hade detta inte hänt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

Ah, intressant!
Det är ju ungefär precis som det varit för mej med mitt sto sista dräktigheten, dvs hon SÅG närapå fet ut under dräktigheten men när fölet kom ut så blev hon benrangel bara över några dagar i princip.... Och var utfodrad enligt konstens alla regler under dräktigheten.

Men hur vet jag var proteinbehovet ligger med samma sto nu under dräktigheten? Det finns tabeller säger du, var då?
*villrådig*
 
Sv: Hur räkna ut proteinbehovet?

Förresten - räknade efter och det känns som att siffrorna skenar. Hur reder jag ut detta, KAN proteinbehovet "variera" eller lurar mitt öga mej?
Räknar jag på 60 gr/100 kg levande vikt så blir det på samma sto underhållsbehov 270 gr i protein då (räknar för enkelhetens skull på att hon väger ca 450 kg, hon är aldrig vägd).
Nu är det svårt för mej att veta just underhållsbehov, då hon alltjämt hos mej varit antingen dräktig/gett di eller har "byggt muskler"...

Men i verkligheten, under den dräktigheten utgick vi från ett underhållsbehov på ca 420 (kommer inte riktigt ihåg, men utgick iaf från runt 70 MJ i behov och kvot 6, typ) och den som hjälpte mej med foderstaten räknade på dräktighetstillägg + digivningstillägg utifrån detta.
Ändå så RASADE hon som sagt iom att hon fölade och sedan månaden efteråt (trots dunderbete, de andra hästarna rullade fram). Har det å göra med hur mycket de ger i mjölk eller vaddå?

Har jag en "protein"-slukare? Eller beror det på vilket foder som proteinet kommer från? Eller lurar mitt öga mej (dvs hon skulle egentligen klara sej på mycket mindre protein)?
Utfodrades med hö, lucernhack och utöver detta vetekli, soja och Breed. Det är ju ganska "proteinstinna" kraftfoder, vet inte om det spelar roll? Hon får i sej väldigt lite hö i slutet av dräktigheten, sist åt hon inte mer än 5 kg/dag sista 1-2 mån så "kraftfoder"-givan (dels lucernhack) blev ju också därefter.

Hjälp! :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp