hur räkna om giva hö till giva hösilage??

doris

Trådstartare
Som jag räknade nu fick jag att 8.5 kg hö med Ts =84% gav 7.14 kg (mat??).
Om jag då använder ett hösilage som har Ts = 64% (låter det rimligt?) så behöver hästen 11.2 kg Hösilage för att komma upp i 7.14 kg (mat??),

detta avser ju naturligt vis ifall de båda sorterna har samma värden, vilket jag antar att de inte har. Men jag vill veta på ett ungefär hur mycket mer mat man måste ge om man ger hösilage istället för hö.

Tacksam för svar.
 
Lite enklare att räkna tycker jag e så här:
Man brukar ju säga minst 1,5 kg /100 kg kropssvikt och gärna mer. Hö har ju ts halten 84%.
Ta ts halten i hö och dela med ts halten i ditt hösilage/ensilage, tex 55%.
Då blir det 1,53.
Alltså måste man ge 1,53 kg hösilage med en ts på 55% för att det ska motsvara 1 kg hö.
 
:cool:

Känns bra att veta att man fattat det hela rätt. Funderar på att byta och vill veta vad den nya utgiften ungefär skulle hamna på.

Thanx
 

Liknande trådar

Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 265
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 266
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp