Hur räkna mineralerna???

S

snofflan

Förmodligen en jättelöjlig fråga men eftersom jag är så fruktansvärt dålig på matte ber jag er nu om hjälp när det gäller mineralerna.

Om man kollar foderanalysen för Krafft Miner Blå (pellets) så står det följande:

Mineralfoder per kg, vitaminer per ml

Kalcium 120g
Fosfor 30 g
Magnesium 60 g
Koksalt 125 g
Koppar (tillsatt) 900 mg
Selen (tillsatt) 15 mg

Ca/P kvot 4,0

Min fråga:

Säg att jag ska räkna på att ge 120 g Miner Blå per dag. Hur räknar jag det då, med tanke på att innehållet i mineralerna är per kg Miner???

Alltså, jag är nog den mest korkade i världen men jag kan inte för mitt liv komma på hur jag ska räkna :confused: :( .

Kan det förresten vara så enkelt att man tar tex. kalcium = 0,120 x 120 (=14,4 g Ca), Fosfor = 0,030 x 120 (=3,6 g P) osv???? Fast hur gör man då med selenet, eftersom det är mg??

Hoppas att det är någon som kan berätta detta för mig snabbt då jag behöver svar snarast.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur räkna mineralerna???

Okej, så då hade jag tänkt rätt i alla fall :banana: .
Fast nu när jag tänker efter, ska man inte räkna 0,015 x 120?? I så fall blir det ju 0,18.
Usch, nu virrade jag till det igen.... :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur räkna mineralerna???

Men visst ville du veta hur många gram Se de blev på 120 gr mineraler? Då är de ju 15 gr Se i fodret och du villanvända 0,12 kg?! då blir de ju 0,12*15=1,8.... Varför vill du göra på sistnämda sättet?
 
Sv: Hur räkna mineralerna???

Hihi :o , det var bara för att jag tänkte att det ju var mg selen. Då kanske det inte kan räknas rakt av till gram, om du förstår hur jag menar :crazy:. Ville veta hur mycket kalcium, fosfor, magnesium och selen det blev på 120 g miner och eftersom selen anges i mg så antog jag att det kanske inte kunde räknas rakt av.

Jag är tyvärr sjukt dålig på det här med hur man ska omvandla och så men det kanske inte behövs i detta fallet.
 
Sv: Hur räkna mineralerna???

Selenet i 120 gr Miner blå räcker till en häst på 900 kg. Väger hästen mycket mindre får du ett onödigt överskott, vilket inte är så bra.

mvh Jessica
 
Sv: Hur räkna mineralerna???

Men 90-120 gr är ju beräknat på ett ungefär till ponnier och hästar i vila..... :crazy: Hur kan det då vara till en häst på 900 kg??
 
Sv: Hur räkna mineralerna???

snofflan skrev:
Men 90-120 gr är ju beräknat på ett ungefär till ponnier och hästar i vila..... :crazy: Hur kan det då vara till en häst på 900 kg??

En hästs selenbehov är 0,2 mg per 100 kg häst, vilket ger ett behov på 1 mg till en häst som väger 500 kg. Det motsvarar 65 gr mineraler om de innehåller 15 gr selen per kg.

Räknar man baklänges så ser man att 120 gr av samma mineraler ger 1,8 mg selen vilket räcker till 900 kg häst. 0,2 * 9 = 1,8

Man bör inte lita helt på de rekommendationer som står på förpackningarna för de är ofta fel. De beräknas på ett idealhö och något sådant finns inte. Vad gäller 90-120 gr mineraler till ponnier så är det helt fel enligt mig. Om man har en ponny på ca 350 kg och man ger den ponnyn 120 gr mineraler så får den ett överskott på 1,1 mg selen varje dag och det är inte särskilt bra eftersom selen lagras i kroppen.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
867
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 221
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp