Hur radera mappar via ftp-program?

D

Dainty

Jag försöker radera några onödiga mappar från min hemsida, men det går inte. Jag har gjort mapparna själv och behöver inte ha dem kvar, de ligger bara där och tar plats.

Jag har LeechFTP och har alldeles nyss laddat hem CoreFTP, men det ser likadant ut i båda programmen: om jag högerklickar på mappen och väljer Delete så säger programmet bara att mappen inte är tom. Problemet är att jag inte ens kan tömma mappen, för jag får inte fram filerna som är i den.

Vad kan detta bero på och vad kan jag göra? Att radera enstaka filer som inte ligger under någon mapp går hur bra som helst.
 
Hur har du fått in filerna i mappen då, om du inte ens kan se vad den innehåller?

Det råkar inte vara så att du har mellanslag, å, ä, ö eller andra specialtecken i mappnamnet? Sådant brukar kunna ställa till problem. Kanske kan du i så fall först döpa om mappen?
 
Jag hade samma problem en gång, men det var för att mina mappar hade mellanslag eller åäö i mappnamnen. Nu vet jag ju inte om du har det, men kolla upp det iaf! :)
 
Svar till er båda: Jo, jag har mellanslag och åäö i mapp-namnen... :o jag ringde till Telia eftersom jag är på deras server och han frågade om jag hade det. Nästa problem: det går inte att döpa om dem...

Och hur jag fick in filerna: jag skapade mapparna och sparade in filer i dem, och sedan satt de där...

Jag ska göra nya försök med att döpa om. Upptäckte kvickt i början att jag inte kunde ha mellanslag och åäö i filnamnen, men fattade inte att det gällde mappnamnen också :smirk: Tack för era förslag :bow:
 
Det enklaste vore nog att prova med ytterligare något ftp-program.

Jag provade med gamla hederliga ftp i både DOS och Unix (ftp är ett kommandoradsbaserat program, windowsprogrammen som du använt är bara ett skal till detta). Det fungerade alldeles utmärkt att skapa och ta bort kataloger med mellanslag i namnet, bara man skrev citationstecken runt.
 
Hm. Något bra förslag? Laddade ner Core gratis igår och det fanns ju många gratisprogram att välja mellan. Leech har fungerat utmärkt annars, det är bara det här med mapparna.

Den sista desperata lösningen blir väl att ta bort hela hemsidan och lägga upp enbart de rätta filerna på ett annat hemsidesutrymme, vi har tre lediga.
 
Nu är det fixat! När jag ringde till Telia skulle han felanmäla att jag varken kunde radera eller döpa om mapparna, och när jag testade idag gick det att döpa om mapparna, öppna dem och radera filerna i mapparna och sedan hela mappen. Så nu är hemsidesutrymmet fräscht som en nyponros och jag har lärt mig nåt nytt! :)
 
Vad bra. Då slipper du lära dig hur man använder gamla hederliga ftp. Jag tänkte föreslå det annars. Hoppas att det går bra med resten av hemsidesuppdateringen. :)
 
Tack, nu går det som smort igen. Kommer att hålla fast vid Leech ett tag till, nu när jag vet vad jag gjorde fel från början. Leech tycks funka bättre för mig än Core. Var/hur lär man sig gammal hederlig ftp? Nu blev jag nyfiken :p
 
:rofl: Där fick jag nåt att bita i. Ingenjörsutbildningen får nog vara. Sidan du länkade till var intressant och jag känner mig inte direkt avskräckt, men å andra sidan funkar ju Leech, så jag tror jag sparar min energi... :smirk:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Är HELT novis på att göra hemsidor men har bestämt mig för att göra en iaf:) Har laddat ner ett FTP program (Core FTP Lite) och en...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Stalker
·
E
IT & mobiler Om jag gör en hemsida i Front Page, och vill lägga upp den på ett .se domän (sådant som kostar pengar, ja ni vet.. :o ), måste jag ha...
Svar
10
· Visningar
1 398
Senast: nidron
·
IT & mobiler Nu behöver jag hjälp! Jag har laddat upp min hemsida till en gratisserver på nätet via ett ftp-program. Kruxet är att många av mina...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: Sophia_
·
C
IT & mobiler Okej, nu är jag i stort behov av hjälp! Jag har fått någon sorts toolbar (tror det heter så?) i internet explorer. Det verkar som den...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: hingstligan.se
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp